Súkromný RegioJet chce zrušené trate

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Súkromný RegioJet chce zrušené trate

Odoslaťod devil » 17. Jan 2013 12:17

07.01.2013 13:37
[i:1hejp924]Súkromný železničný prepravca RegioJet, ktorý svoje žlté vlaky nasadil v marci minulého roka na trať medzi Bratislavou a Komárnom, si brúsi zuby aj na ďalšie spojenia.[/i:1hejp924]

Súkromné vlaky by tak mohli premávať namiesto tých nedávno zrušených medzi Prievidzou a Nitrianskym Pravnom, Starou Ľubovňou a Plavčom či Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi. Do úvahy pripadá aj trať, po ktorej premáva štiavnická Anča. Tú síce štát zatiaľ nezrušil, ale vlaky na nej výrazne zoškrtal.

Podmienkou RegioJetu sú však peniaze. „Ak by ministerstvo dopravy plánovalo na prevádzku na týchto tratiach vyhlásiť súťaž, RegioJet by určite zvážil svoju účasť, ktorú by určite poňal podobne ako na trase Bratislava – Komárno a prišiel by s konceptom, ktorý by stál na týchto pilieroch: atraktívny jazdný poriadok, moderné vozidlá, úspora dotácií,“ tvrdí Aleš Ondrůj, hovorca spoločnosti Student Agency.

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka však argumentuje, že momentálne nemajú zdroje na to, aby dotovali prevádzku súkromných vlakov na už zrušených tratiach.

„Ministerstvo dopravy je pripravené spolupracovať s každým, kto prejaví záujem o prevádzkovanie dopravy na týchto tratiach. Jedinou podmienkou je, že osobnú dopravu na týchto tratiach si už nemôžeme dovoliť dotovať z verejných zdrojov, takže súkromní dopravcovia na nej budú musieť fungovať na čisto trhových princípoch bez nároku na dotáciu,“ vysvetľuje hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

RegioJet prepravuje ľudí na Žitný ostrov od marca 2012 a zmluvu má na osem rokov. Od štátu dostal trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Táto trasa bola podľa Výskumného ústavu dopravného zaradená medzi tie menej využívané, pretože vlaky dosahovali obsadenosť len cez 23 percent. Žltými vlakmi sa však začalo do hlavného mesta premiestňovať viac Slovákov, ako to bolo predtým, a počet prepravených je približne 5-tisíc denne. Vozne sú počas dňa naplnené na 45 až 60 percent, počas rannej a poobednej špičky je to 80 až 115 percent.

„Počas doby prevádzky vlakov na tejto trase sme prepravili už viac ako milión cestujúcich. To sa štátnym železniciam nepodarilo ani za celý kalendárny rok, pretože tie za 12 mesiacov prepravili 700-tisíc ľudí,“ vraví Ondrůj.

„Traťový úsek medzi Komárnom a Bratislavou v dĺžke 95 kilometrov bol dokonca podľa posledných údajov z roku 2010 obsadený na necelých 16 percent,“ uviedol expert na železničnú prepravu František Kocúr z Výskumného ústavu dopravného. Jeden vlakokilometer stál štát minulý rok 6,98 eura. RegioJetu sa za prevádzku vlakov platí dotácia 5,70 eura na jeden vlakokilometer. Štátne železnice sa trate vzdali preto, že boli na nej stratové.

Lenže v prípade, že by zo štátnej kasy neputovali dotácie na opätovné spustenie prevádzky akejkoľvek v súčasnosti zrušenej trate, RegioJetu sa to neoplatí. „Prevádzka na takýchto regionálnych tratiach nie je možná bez objednávky a dotácie ministerstva dopravy. Ide o trate, kde by potom výška cestovného bola taká vysoká, že by to pre cestujúcich nebolo atraktívne,“ rozpráva Ondrůj.

Ani podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo sa prevádzka vlakov bez dotácie štátu za vlastné potiahnuť nedá. „Určite nie, pretože keď si súkromný prepravca spočíta všetky náklady vrátane nákladov na režijných pracovníkov, správu a administratívu, tak by rozhodne nebol ziskový,“ uvažuje Matej. Ten si napriek tomu vie predstaviť, že by niektoré trate vzal do rúk súkromník. Musí to mať však systém, a teda je nutné vypísať verejnú súťaž a vybrať konkrétne trate, ktoré budú brázdiť súkromné vlaky.

Za zmluvu s RegioJetom kritizoval exministra dopravy Jána Figeľa (KDH) jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer). „Ministerstvo na výkony na trati Bratislava – Komárno žiadne ponukové konanie neuskutočnilo a zadalo tieto dopravné výkony priamo po rokovaní za zatvorenými dverami a tak netransparentne, ako sa len dá, priamym zadaním s jednou ponukou,“ vravel vtedy Vážny.

Terajší minister dopravy Počiatek očakáva ďalšiu liberalizáciu vlakovej dopravy najskôr v roku 2015. V záujme zvýšenia konkurenčného prostredia v osobnej železničnej doprave sa zatiaľ plánuje umožniť prevádzkovať prepravu na niektorých regionálnych tratiach novému dopravcovi. A to na tratiach: Prievidza – Nové Zámky, Prievidza – Horná Štubňa, Leopoldov – Nitra a Trenčín – Chynorany.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... ene-trate/
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.