Diaľnice: Počiatek štartuje pomalšie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnice: Počiatek štartuje pomalšie

Odoslaťod aquila » 12. Mar 2013 20:15

Eva Bullová, Pravda | 12.03.2013 19:19

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) rozostaval za necelý rok od volieb 15,2 kilometra diaľnic, kým jeho predchodca Ján Figeľ (KDH) stihol 23 kilometrov.

Počiatek sa zatiaľ pustil do obchvatu Žiaru nad Hronom a časti D1 pri Jánoviach. Aktuálny minister dopravy však tvrdí, že k veľkým a rozsiahlym stavbám sa už dostáva a celkovo má naplánovaných a chce aj zrealizovať viac kilometrov diaľnic ako jeho predchodca.
Prvý rok ministrov a výstavba diaľnic
minister začal stavať odovzdal vodičom
Ján Figeľ 23,2 km 46 km
Ján Počiatek 15,3 km 10,3 km

Vo verejnej súťaži je vyše 85 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. "Áno, myslíme si, že diaľnice treba stavať čo najrýchlejšie. Preto sme sa rozhodli tempo výstavby urýchliť na najvyššiu možnú mieru vzhľadom na stav financií a kapacít, ktoré máme k dispozícii. Do konca roku 2016 máme ambíciu rozbehnúť výstavbu celkovo 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ odkrýva ministrov hovorca Martin Kóňa. Figeľ prácu terajšieho ministra dlhodobo kritizuje a označuje jeho postoj za ležérny.

"Dianie na ministerstve dopravy od nástupu Jána Počiatka sa dlho nieslo podľa hesla ,kto nič nerobí, nič nepokazí‘. Aj návšteva Roberta Fica pri kontrolnom dni ukázala, že sa nie je čím chváliť. Premiér akurát zadal pokyny ministrovi Počiatkovi, aby už začal stavať,“ vraví Figeľ.

Figeľ mal po svojom ročnom pôsobení na šéfovskej stoličke za sebou štart výstavby diaľnice pri Levoči a rýchlostnej cesty R4 za Košicami. Výstavba štvorprúdoviek sa pod jeho vedením naplno rozbehla po roku a pol, teda v okamihu, keď sa blížila chvíľa jeho vystriedania. Figeľ v priebehu roka 2011 ďalej podpísal zmluvy na jedenásťkilometrovú D1 Fričovce – Svinia, šestnásťkilometrovú D1 Dubná Skala – Turany a koncom októbra 2011 sa strihala páska na 46 kilometrov dlhej rýchloceste R1 Nitra – Tekovské Nemce.

Počiatek má tak v porovnaní so svojím predchodcom pomalšie tempo. V máji 2012 podpísal zmluvu na výstavbu druhej časti levočskej diaľnice D1 Jánovce – Jablonov a vodičom sprístupnil novú päťkilometrovú štvorprúdovku medzi Jablonovom a Studencom. V júli 2012 otvoril poslednú časť verejno-súkromného PPP projektu, obchvat Banskej Bystrice.

Počiatek sa obhajuje tým, že najskôr musel v rezorte poupratovať. Vymenil vedenia podnikov, pripravil nový grafikon, z ktorého vyškrtol päticu málo využívaných tratí, a vyrokoval výhodnejšiu úverovú zmluvu pre bratislavské letisko.

"Vyrokovali sme financovanie projektu D1 Turany – Hubová a fázovanie projektov cez dve programové obdobia, v priebehu druhého štvrťroka 2012 sme presvedčili Európsku komisiu, že nie je dôvod blokovať platby v operačnom programe a Brusel nám uvoľnil 147 miliónov eur, vypracovali sme náhradné projekty za Filiálku,“ menuje ďalej Kóňa.

"Zanedbanie stavebného dozoru zo strany Počiatkových ľudí v Národnej diaľničnej spoločnosti sa spolupodpísalo na nešťastnej tragédii pádu mosta pri Kurimanoch. Zrušenie už vysúťažených projektov ako je podzemná železničná stanica Bratislava – Filiálka, obrovský sklz výstavby niektorých úsekov diaľnic, chýba rozumná koncepcia v železničnom sektore,“ hovorí exminister. Figeľ začal s revitalizáciou železníc, keď mali blízko k bankrotu – takmer päťtisíc ľudí sa prepustilo, zdraželo cestovné o viac ako desať percent a niekde aj o polovicu, rušili sa trate a predával majetok. Cargo či letisko v hlavnom meste pripravoval Figeľ na vstup strategického partnera.

Počiatek však tender na poradcu pri výbere strategického partnera Carga zrušil. Odporučil mu to Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý poukázal na diskriminačné podmienky v súťaži. Počiatek vraj nemal dôvod súťaž nezrušiť.

Rovnako ako Figeľ aj Počiatek posunul termín konečnej dostavby severnej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Prvou vládou Roberta Fica skloňovaný termín dokončenia v roku 2010 sa neskôr oddialil na roky 2015 až 2016, no teraz sa spomínajú roky 2018 až 2019. Dopravní analytici sú diplomatickí a dúfajú, že plány Počiatka nezostanú len ambíciou.

Prešov a Košice majú byť spojené s Bratislavou v roku 2018

Prešov a Košice budú podľa ministerstva dopravy prepojené s Bratislavou po diaľnici v roku 2018. „Už o dva roky by sa vodiči z Prešovského kraja mali tešiť zo súvislého diaľničného prepojenia z Prešova až po Ružomberok,“ povedal v utorok minister dopravy Ján Počiatek počas rokovania s predsedom Prešovského samosprávneho kraja Petrom Chudíkom. Ako v utorok informoval rezort dopravy, jednou z jeho priorít je dobudovanie diaľnice D1. Ide o chýbajúce úseky na hlavnej diaľnici medzi Žilinou a Ružomberkom a medzi Jánovcami na východ od Popradu a Prešovom. Na ministerstve dopravy momentálne spracúvajú štúdie a dokumenty, aby bolo možné z eurofondov začať stavať aj rýchlostnú cestu R4 z Prešova k hranici s Poľskom.

SITA

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -pomalsie/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.