Počiatek chce priame železničné spojenie Bratislavy s Nitrou

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Počiatek chce priame železničné spojenie Bratislavy s Nitrou

Odoslaťod Andrej » 30. Júl 2013 16:37

Počiatek chce priame železničné spojenie Bratislavy s Nitrou

BRATISLAVA. Z Bratislavy do Nitry by mohlo v budúcnosti viesť priame železničné spojenie. Ľudia by tak už nemuseli cestovať medzi týmito dvoma mestami s prestupmi cez Leopoldov alebo Šurany.

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer) odporúča v návrhu Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 preveriť toto železničné spojenie formou štúdie uskutočniteľnosti.

Z veľkej časti by sa naň mali využiť existujúce trate a spojenie by malo nadväzovať na Zvolen a Prievidzu.

"Stratégia vychádza z toho, že v rámci zvyšovania konkurencieschopnosti železničnej dopravy je vhodné preveriť nové železničné prepojenia," opísala pre TASR vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Gabriela Jarošová. A to najmä v oblastiach, kde je potenciál rastu počtu cestujúcich.

Zatiaľ pritom podľa Jarošovej neexistuje relevantná štúdia, ktorá by načrtla možnosti ďalšieho rozvoja železničnej dopravy medzi Bratislavou a Nitrou.

Odporúčaná štúdia uskutočniteľnosti by tak mala posúdiť opodstatnenosť priameho spojenia týchto dvoch miest a prípadne určiť aj vhodné riešenie.

"Konkrétne náklady, ako aj termíny realizácie, budú známe až po vypracovaní štúdie realizovateľnosti," doplnila Jarošová.

V súčasnosti môžu ľudia cestovať vlakom z Bratislavy do Nitry s prestupom v Šuranoch alebo Leopoldove. Takáto cesta im trvá približne 1:45 h až dve hodiny. Autobusom je pritom možné zvládnuť túto vzdialenosť za približne 1:15 h.

Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja sú však akékoľvek financie použité na štúdie nových tratí len vyhodené peniaze.

Štát by sa mal podľa neho sústrediť na to, aby modernizoval súčasné železničné koľaje. "Každé jedno euro minuté inde si Slovensko nemôže dovoliť," podotkol Matej pre TASR.

Bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavel Kravec ale vidí v tomto návrhu racionálny základ. Nitra má podľa neho veľký potenciál v počte cestujúcich.

"Prepojenie by som však rozšíril až po Banskú Bystricu," uviedol Kravec pre TASR. V prípade, že by bola dostatočná infraštruktúra medzi hlavným mestom a Banskou Bystricou a vlaky by mohli jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, cesta medzi nimi by trvala menej ako dve hodiny.

utorok 30. 7. 2013 16:31 | tasr

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6885794/pocia ... z2aXlYphzy
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.