Železnice zelektrifikujú trať a upravia stanice. Dali urobiť

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Železnice zelektrifikujú trať a upravia stanice. Dali urobiť

Odoslaťod doktorandfei » 12. Aug 2013 08:31

Železnice zelektrifikujú trať a upravia stanice. Dali urobiť štúdiu
Na železničných staniciach chcú spraviť najnutnejšie úpravy. Patrí medzi ne bezbariérovosť a prestrešenie niektorých nástupíšť.
Obrázok
Železničná stanica v Nitre.

NITRA. Železnice Slovenskej republiky už vybrali firmu, ktorá vypracuje technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov - Nitra - Šurany. Zabezpečí aj posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie.

Verejné obstarávanie vyhrala bratislavská spoločnosť REMING CONSULT. Podľa zmluvy, ktorá bola podpísaná začiatkom augusta, dostane firma 299 472 eur, zaplatí ich Európska únia a štát. DPH uhradia Železnice z vlastných zdrojov.

Najnutnejšie úpravy
Štúdia má pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy. Cieľom je okrem tiež zabezpečiť prepojenie Bratislavy na ostatné regióny západného Slovenska.

V rámci elektrifikácie trate plánujú Železnice vynoviť aj nitriansku železničnú stanicu. „Mali by sa realizovať najnutnejšie úpravy a zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, vybudovanie vizuálneho informačného systému a tiež bezbariérového prístupu pre cestujúcich, ako aj kamerového systému,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.

Dodal, že termín realizácie bude možné určiť až po spracovaní projektovej dokumentácie. Podkladom pre ňu bude práve spomínaná štúdia, ktorá určí rozsah rekonštrukcie.

Firma má štúdiu dodať najneskôr do marca budúceho roka. Zámer pre posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie má byť hotový do júna 2014. Záverečné stanovisko ministerstva musí firma zabezpečiť do marca 2015. Až potom prídu na rad projektantské práce.
Obrázok
Železničnú stanicu v Nitre čakajú len najnutnejšie úpravy. Foto: (jk)


Bez bariér, so strechou
Štúdiu má dodávateľ spracovať v dvoch alternatívach. V prípade prvej má zostať najvyššia traťová rýchlosť v úseku Leopoldov - Lužianky 100 km/h, v úseku Lužianky - Nitra a Nitra - Šurany 80 km/h. Druhá alternatíva počíta so zvýšením najvhej traťovej rýchlosti na 120 km/h.

Na železničných staniciach a zastávkach má firma navrhnúť úpravu nástupíšť tak, aby boli bezbariérové. Na zastávkach majú pribudnúť prístrešky, na staniciach sa uvažuje s čiastočným zastrešením prvého nástupišťa, prípadne tiež s prístreškami.

Komplexnou rekonštrukciou má prejsť aj vonkajšie osvetlenie na staniciach a zastávkach.

Obrázok

Na staniciach vymenia osvetlenie, pribudnú kamery. Foto: (jk)

Vozne predkúria
V zmluve sa ďalej píše, že na staniciach majú na nástupištiach pribudnúť návestidlá - v Zbehoch a Lužiankach minimálne na jednej koľaji, v Nitre na troch.

Pre vlaky osobnej dopravy, ktoré budú vychádzať zo železničnej stanice Nitra, treba vytvoriť podmienky na predkurovanie vozňov. Štúdia má počítať aj s územnou rezervou na parkoviská pre motorové vozidlá, so stojanmi pre bicykle, úpravou cestných nadjazdov a lávok pre chodcov, respektíve úpravou nivelety koľají.


Obrázok
V Nitre má byť osem elektrifikovaných koľají. Foto: (jk)

Kamery zvýšia bezpečnosť
Elektrifikácia trate má byť navrhnutá jednofázovým systémom. Novoumiestnené podpery, nové objekty a celkové priestorové usporiadanie má zohľadniť možnosť zdvojkoľajniť úsek Leopoldov - Nitra.

Počet elektrifikovaných koľají sa bude v jednotlivých staniciach líšiť. V Nitre a Lužiankach ich má byť najviac - osem. V celom úseku riešenej železničnej trate má firma navrhnúť elektrický ohrev výhybiek s možnosťou diaľkového ovládania z obslužného pracoviska.

Na zastávkach a staniciach sa uvažuje s vizuálnym informačným systémom. Na staniciach má byť aj rozhlas pre cestujúcich s automatickým diaľkovým vyhlasovaním z dispečerského pracoviska. Na bezpečnosť má dohliadať poplachový systém s kamerami.

Je možné, že sa zmení aj samotné umiestnenie železničných zastávok. „V rámci projektovej prípravy dôjde k prehodnoteniu umiestnenia niektorých zastávok (zriadenie, zrušenie, zmena polôh),“ potvrdila pred časom hovorkyňa Železníc.


Zdroj: http://nitra.sme.sk/c/6897387/zeleznice-zelektrifikuju-trat-a-upravia-stanice-dali-urobit-studiu.html#ixzz2bjnChIB5
doktorandfei
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 281
Obrázky: 1
Založený: 10. Máj 2012 09:10

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.