Bratislava získa súkromný obchvat

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Bratislava získa súkromný obchvat

Odoslaťod Andrej » 04. Sep 2013 07:28

Bratislava získa súkromný obchvat

Prvú súkromnú diaľnicu druhej vlády Roberta Fica dostane Bratislava.
V komentári Hospodárskych novín to potvrdil minister dopravy Ján Počiatek (obaja Smer-SD). Ide o takzvaný nultý dialničný obchvat mesta, teda viac ako 26-kilometrový úsek diaľnice medzi Jarovcami a Račou. Pridať sa k tomu majú aj niektoré úseky rýchlostnej cesty smerom na Šamorín. „Ak sa nič mimoriadne nestane, stavať na tomto úseku sa začne ešte v tomto volebnom období,“ konštatoval Počiatek. Rezort dopravy odhaduje, že tento PPP projekt môže vyjsť na 1,3 miliardy eur.
Odborníci na dopravu štátu odkazujú – nové štvorprúdovky mestu pomôžu. Odľahčí to zlú situáciu nielen pri vstupe do mesta z východu, ale najmä na Prístavnom moste, kde denne prejde zhruba stotisíc áut.
„Je šanca, že zlepšíme situáciu tak, aby sa v Bratislave dalo žiť,“ uviedol šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Stavanie týchto ciest zo súkromných peňazí zvažoval v minulosti aj exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).
O odľahčení situácie v meste hovorí aj bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvého Ficovho kabinetu Juraj Čermák. Podľa neho nové štvorprúdovky môžu znamenať menej áut na už spomínanom Prístavnom moste.
Podľa neho pritom sa do tendra budú skôr hlásiť väčšie ako menšie stavebné firmy. Dôvodom je podľa neho fakt, že na PPP projekt si firma musí zohnať úver. Ten banka dá len väčšej stavebnej firme.
A tie sa už o možnú chystanú zákazku začínajú zaujímať. „Ak by bol podobný tender vyhlásený, naša spoločnosť by sa o zákazku uchádzala. Rovnako ako o všetky ostatné tendre, ktoré by sme vedeli zabezpečiť technicky a uplatniť v nich naše kapacity,“ konštatovala hovorkyňa Váhostavu Michaela Kováčik Grendelová. Strabag s Euroviou svoju účasť v prípadnom tendri nevylúčili. Podľa hovorkyne Eurovie Simony Tančákovej však ich reálna účasť v tendri bude závisieť od jeho podmienok.
Štát pritom za nové súkromné diaľnice spláca najviac 130 miliónov eur. Túto sumu ešte vo februári potvrdil Fico. Slovensko totiž už za jeden súkromný projekt platí, a to konkrétne za úsek rýchlocesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice. Postavilo to konzorcium okolo spoločnosti Granvie, štát konzorciu platí ročne 130 miliónov eur ročne.
Cez súkromné peniaze sa mal stavať aj viac ako 75-kilometrový úsek diaľnice D1 od Prešova po Martin, či autostrády okolo Žiliny, ktorej súčasťou bol aj tunel Višňové. V roku 2010 ich Figeľ po svojom nástupe na post ministra dopravy zastavil. Považoval ich za predražené. Za všetky balíky sa ročná splátka mala pritom pohybovať v intervale 600 až 700 miliónov eur.

Obrázok

00:00 4. 9. 2013

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-6057839 ... ny-obchvat
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.