Vážny: Podmienkou širokorozchodnej je 25 miliónov ton tovaru

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vážny: Podmienkou širokorozchodnej je 25 miliónov ton tovaru

Odoslaťod jarino » 08. Sep 2013 10:55

Projekt je podľa podpredsedu vlády pre investície zrealizovateľný, ak objem nákladnej prepravy dosiahne predkrízovú úroveň.

BRATISLAVA. Projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Viedne môže byť podľa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho realizovateľný, ak prepravné toky budú 25 miliónov ton tovaru ročne.
Základným predpokladom podľa neho je aj to, aby objem nákladnej prepravy dosiahol predkrízovú úroveň z roku 2008 v roku 2017.
Budúca prevádzka širokorozchodnej železnice by zároveň mala zabezpečiť presmerovanie prepravy tovarov.
Celkový odhadovaný objem investícií do projektu je 6,36 miliardy eur a sprevádzkovanie novej železničnej trate sa očakáva od roku 2025.
Podmienky realizácie projektu zhodnotí pripravovaná podrobnejšia štúdia realizovateľnosti.

Spojenie medzi Európou a Áziou
"Potrebujem dostať širokorozchodnú z kategórie politickej do technicko-ekonomickej. A to sa teraz deje. Kreujeme model budúceho fungovania prevádzky takéhoto projektu," informoval Vážny.
Cieľom projektu je podľa neho vytvorenie priameho železničného spojenia medzi Európou a Áziou predĺžením existujúcej železničnej trate s rozchodom 1 520 milimetrov z Košíc do Viedne.
Vicepremiér pre investície očakáva, že širokorozchodná trať nebude mať v najbližších rokoch žiadny vplyv na objem tovarových tokov v nákladnej železničnej doprave na Slovensku.
Primárnym cieľom je podľa neho identifikovať nové potenciálne tovarové toky a získať nové prepravy, ktoré sú v súčasnosti realizované nákladnou námornou dopravou.
"Uskutočnenie projektu povedie k vytvoreniu eurázijského pozemného prepojenia v dĺžke približne 11 000 kilometrov ponúkajúce trvalo udržateľné nákladné železničné spojenie medzi Európou a Áziou trvajúce nie viac ako 15 dní v porovnaní so súčasným prepojením námornou dopravou trvajúcim 35 dní," uviedol Vážny.

Slovensko vie ponúknuť pozemky
Hodnota prepravy nákladov medzi Európou a Áziou sa odhaduje na viac ako 458 miliárd eur ročne.
Združenie ázijsko-tichomorskej hospodárskej spolupráce (APEC) predpokladá, že eurázijský železničný koridor s využitím ruskej Transsibírskej magistrály má potenciál zvýšiť tento objem päťnásobne.
Transsibírska magistrála má ročnú prepravnú kapacitu 1 mil. dvadsaťstopových kontajnerov. Projekt by mal ušetriť zákazníkom prevádzkový kapitál do 1 500 eur za kontajner, v závislosti od hodnoty nákladu.
Na príprave projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko do Rakúska sa zúčastňujú Ruské železnice, Ukrajinské železnice, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Rakúske spolkové železnice.
"Štáty zastúpené v projekte nemajú na financovanie širokorozchodnej trate zo svojich rozpočtov, môžu maximálne pomôcť v prípravnej fáze. Napríklad, v prípade SR vieme ponúknuť pozemky ŽSR, keďže je predpoklad, že trasa povedie na 95 % po ich majetku," predpokladá Vážny. Následne by sa podľa neho štát vyrovnal so ŽSR.
"Ostatné náklady budú založené na privátnych možnostiach," dodal Vážny s tým, že treba spracovať podobný model a ekonomickú analýzu.

http://ekonomika.sme.sk/c/6926870/vazny ... rocne.html
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.