Kontroverzná diaľnica má ďalší problém. S dozorom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Kontroverzná diaľnica má ďalší problém. S dozorom

Odoslaťod Andrej » 23. Sep 2013 18:56

Kontroverzná diaľnica má ďalší problém. S dozorom

Štát ho využíval v čase, keď padol most pri Kurimanoch. Mal byť zároveň aj jedným z dôvodov, prečo k tragédii došlo. A teraz hrozí, že po ňom siahne opäť. Avšak pri inej diaľnici. Na výstavbu kontroverznej kysuckej diaľnice Svrčinovec -- Skalité totiž môže dohliadať štátny dozor.

V praxi sa častejšie využíva takzvaný externý, teda súkromný dozor. Dve z firiem, ktorá chceli dohliadať práve na kysuckú autostrádu, však štát vylúčil. Jedna z nich sa následne odvolala a teraz musí Národná diaľničná spoločnosť všetky ponuky vyhodnotiť nanovo. A v hre je preto alternatíva, že štát siahne po svojich vlastných ľuďoch. Autostráda sa má totiž stavať už tento rok a je otázne, či štát dovtedy stihne vybrať nový, súkromný dohľad nad stavbou.

Tender nekomentovali nielen diaľničiari, ale ani rezort dopravy. "Ministerstvo nemôže komentovať prebiehajúce tendre," konštatovala vedúca jeho oddelenie pre vzťahy s verejnosťou Gabriela Jarošová.

Firmou, ktorá s námietkami uspela, bola podľa zistení HN česká spoločnosť Arcadis. Nepáčili sa jej totiž dôvody vylúčenia a hodnotila ich ako diskriminujúce. Oficiálne stanovisko Arcadisu sa HN získať nepodarilo.

Národná diaľničná však od uchádzačov požadovala, aby jeden z odborníkov robil environmentálny stavebný dozor. Teda dozor, ktorý súvisí s dodržiavaním pravidiel životného prostredia. Podľa českej spoločnosti diaľničari dostatočne nepreskúmali všetky doklady, ktoré im firma dodala. A tendrový úrad jej dal za pravdu. "V dôsledku nedostatočne preskúmaného skutkového stavu kontrolovaný (Národná diaľničná, pozn. HN) vylúčil navrhovateľa z predmetnej užšej súťaže v rozpore s princípmi transparentnosti a nediskriminácie," odôvodnil svoje stanovisko úrad.

Prípadné využitie štátneho dozoru však môže byť podľa odborníkov problém. "NDS nedisponuje dostatočne kvalifikovanými vlastnými kapacitami, aby pokrývala takého stavby," hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS).

Nehoda so smrteľnými následkami sa nedá vylúčiť ani pri externom stavebnom dozore, hovorí konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Ten dozor z vonku preferuje, keďže dokáže šetriť nielen stavebné náklady, ale aj striktne dodržiava harmonogram výstavby.

Zmluvu na výstavbu kysuckej diaľnice Národná diaľničná podpísala koncom júna s konzorciom firiem Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav.

http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy ... rom-583024
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.

cron