Tender na obchvat Bánoviec je vo finále

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Tender na obchvat Bánoviec je vo finále

Odoslaťod Andrej » 09. Okt 2013 14:59

Tender na obchvat Bánoviec je vo finále
SITA | 09.10.2013 15:21
Užšia súťaž na výstavbu takmer 11-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Ruskovce - Pravotice, ktorý bude obchvatom Bánoviec nad Bebravou, je vo finálnej fáze.



. Minister dopravy Ján Počiatek po stredajšom výjazdovom rokovaní vlády v Handlovej vyslovil predpoklad, že zmluva s dodávateľom stavby spomínaného úseku R2 by mohla byť podpísaná ešte v tomto roku a úsek sa bude stavať ako jeden z prvých na území Trenčianskeho samosprávneho kra­ja.

„Čo sa týka akcelerácie príprav na realizáciu rýchlostnej cesty R2, musím skonštatovať, že práve za tejto vlády sme dotiahli úseky, ktoré smerujú od D1 až po Nováky, do stavu územných rozhodnutí, čo je nevyhnutným predpokladom pre to, ako vôbec pokročiť ďalej v stavebnej pripravenosti,“ povedal Počiatek. Zatiaľ sa podľa neho vysúťažila firma na vypracovanie detailnej štúdie realizovateľnosti úsekov R2 od križovatky s diaľnicou D1 po Nováky. Minister to označil za absolútne nevyhnutný predpoklad toho, aby sa podarilo presvedčiť Európsku komisiu na financovanie výstavby úsekov R2 z eurofondov.

Štúdia má byť hotová do šiestich mesiacov, pričom zároveň sa budú vykupovať pozemky a získavať stavebné povolenia. „To je zásadný posun, čo sa týka prípravy úsekov na realizáciu,“ uviedol Počiatek. Pokiaľ komisia projekt neschváli, nie je možné ho financovať zo zdrojov Európskej únie (EÚ). „Treba naozaj jasne preukázať všetky parametre a výhodnosť realizácie týchto úsekov práve štúdiou realizovateľnosti. Väčšinu úsekov sme dotiahli už po územné rozhodnutia, najmä v časti D1 križovatka Chocholná až po Nováky,“ dodal minister. Absolútnou prioritou z celoslovenského hľadiska je podľa ministerstva dopravy jednoznačne dokončenie diaľničného prepojenia na D1 z Bratislavy do Košíc. „Medzi širšie priority však patrí aj výstavba rýchlostnej cesty R2. Na trase na západ od Zvolena sa na R2 už stavia obchvat Žiaru nad Hronom a predpokladáme, že úsek medzi Ruskovcami a Pravoticami (okolo Bánoviec nad Bebravou) začneme v polovičnom profile stavať ešte v tomto roku,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Vodiči by po tejto ceste v takom prípade mali jazdiť už v roku 2015.

Tender na stavbu R2 Ruskovce – Pravotice začala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v marci tohto roka podľa malej novely verejného obstarávania, ktorá mala zrýchliť obstarávanie. Predpokladané náklady na spomínaný úsek R2 boli 90,456 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. „Ministerstvo dopravy nemôže komentovať proces verejného obstarávania. Očakávame však, že tento tender sa podarí uzavrieť tak, aby sa mohlo začať stavať ešte v tomto roku,“ dodal Kóňa. Pol roka trvajúci tender je považovaný za relatívne normálny čas vzhľadom na komplikovanosť projektov.

Súťaž na štúdiu realizovateľnosti napojenia R2 od Novák na R1 má byť vypísaná ešte v tomto roku, podobne ako na výstavbu ťahu R3. S výstavbou úseku R2 Mníchova Lehota – Ruskovce v dĺžke 15,5 kilometra (km) by sa mohlo začať predbežne v roku 2015 a práce by mali trvať tri roky. Predpokladané stavebné náklady sú takmer 245 mil. eur.„Ostatné úseky by mali nasledovať postupne v nasledujúcich rokoch, podľa toho, aké budú možnosti štátneho rozpočtu a aj podľa toho, koľko bude k dispozícii peňazí v nasledujúcom programovom období,“ informoval Kóňa. „Ľudsky vieme pochopiť záujem občanov každého regiónu, aby diaľnica či rýchlostná cesta vedúca práve cez ich región bola najvyššou prioritou. Štát sa však na dôležitosť jednotlivých úsekov musí pozerať z celoslovenského hľadiska a aj z hľadiska financovania,“ dodal hovorca. Petícia občanov, ako naposledy z trenčianskeho regiónu, aby vláda opäť zaradila výstavbu R2 medzi najvyššie priority, podľa neho, žiaľ, nie je argumentom, ktorý by EÚ brala ako relevantný pri rozhodovaní o financovaní úsekov z eurofondov.

Úsek R2 križovatka D1 – Mníchova Lehota v dĺžke takmer 9 km má odhadované stavebné náklady okolo 160 mil. eur a stavať by sa mal predbežne v rokoch 2016 až 2019. Úsek Pravotice – Dolné Vestenice v dĺžke 11,5 km má predpokladané náklady vyše 294 mil. eur a stavať by sa mohol v rokoch 2017 až 2020. Úsek Dolné Vestenice – Nováky bude dlhý vyše 9,5 km, odhadované náklady sú takmer 124 mil. eur a predbežný čas výstavby 2018 až 2022. Úsek Nováky – Žiar nad Hronom ešte nemá presne stanovenú trasu, mal by byť dlhý zhruba 32,5 km pri rámcových nákladoch okolo 350 mil. eur a výstavba by mala trvať v rokoch 2019 až 2023.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... vo-finale/
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.