Peňažná rezerva na martinskú D1 sa míňa

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Peňažná rezerva na martinskú D1 sa míňa

Odoslaťod Andrej » 22. Okt 2013 07:38

Peňažná rezerva na martinskú D1 sa míňa
Eva Žgravčáková, Pravda | 21.10.2013 20:00, aktualizované: 22.10.2013 08:00
Finančná rezerva vo výške 12,5 milióna eur, ktorá má slúžiť na krytie nepredvídaných nákladov pri výstavbe diaľnice od Dubnej Skaly po Turany, sa rýchlo míňa. Najskôr si štát vyžiadal úpravy, ktoré odkrojili z rezervy štvrtinu. Teraz by si neočakávané geologické podmienky mali vypýtať ďalších 7,5 milióna eur. Diaľnicu stavia od roku 2011 žilinský Váhostav.

Neočakávané geologické podmienky pri stavbe diaľničného úseku od Dubnej Skaly po Turany si mali vypýtať ďalších 7,5 milióna eur.
Autor: Ľuboš Pilc, Pravda
Keď sa rezerva minie a stavbári narazia opäť na niečo, s čím v rozpočte nepočítali, prácu navyše bude musieť zaplatiť Národná diaľničná spoločnosť. S úkonmi navyše za 7,5 milióna eur nesúhlasí stavebný dozor, preto musia diaľničiari vyriešiť nárok na ne pred komisiou.

„Predpokladáme, že konanie pred Komisiou na riešenie sporov by malo byť skončené do 6 mesiacov. V prípade, ak jedna zo strán nebude súhlasiť s rozhodnutím komisie a podá námietku nespokojnosti, nie je vylúčené, že konanie bude pokračovať pred súdmi,“ tvrdí Marcel Jánošík, hovorca diaľničiarov. Dohoda o riešení sporu medzi diaľničiarmi a Váhostavom je zverejnená v Centrálnom registri zmlúv.

Tomáš Halán, hovorca Váhostavu, upozorňuje, že s výslednou cenou za diaľničný úsek sa smerom nahor hýbať nebude. „Cena diela za tento úsek je 137 miliónov eur, z toho základná cena je 124,5 milióna eur a rezerva na nepredvídané situácie je 12,5 milióna eur. Ak sa čerpá rezerva, nejde o zvýšenie ceny. Ak sa rezerva nečerpá, nevznikne žiadna nepredvídaná situácia, objednávateľ zaplatí za stavbu základnú cenu,“ vysvetľuje. Váhostav uspel vo verejnej súťaži s najnižšou cenou, pričom štát predpokladal náklady až vo výške 334 miliónov eur.

Firma zabezpečuje okrem martinskej diaľnice aj výstavbu úseku pri Levoči. Podobne aj v tejto lokalite zaúradovala geológia a vypýtala si peniaze z rezervy. "Pri výstavbe úseku D1 Jánovce – Jablonov vznikli podobné nároky a prevažne sú takisto z titulu nepredvídaných fyzických podmienok, zmeny geológie. Riešenie nárokov je v schvaľovacom procese,“ doplnil Halán. Tak ako v prípade martinského úseku, aj tu očakáva stavebná firma, že jej robota bude zaplatená.

Momentálne sa na stavbe úseku D1 Dubná Skala – Turany realizujú práce na konštrukčných vrstvách vozoviek a práce na mostných objektoch. Tých bude pri Martine až 28. "Nasledovať budú práce na objektoch súvisiacich s vybavením diaľničného úseku. Na danom úseku pracuje v špičke 800 pracovníkov,“ poznamenal Halán. Zmluva na výstavbu diaľnice sa podpisovala ešte počas ministrovania Jána Figeľa (KDH). Predchádzajúci minister Ľubomír Vážny vtedy tvrdil, že hodnota diaľnice je vyššia minimálne o 40 miliónov eur a že štátu hrozí dodatkovanie zmluvy.

Figeľ však oponoval, že stavba sa realizuje podľa podmienok žltej knihy FIDIC a tá dodatkovanie nepripúšťa. Keď sa však preukáže, že staviteľ v projekte nepočítal s takým náročným geologickým podložím, dodatok môže štát akceptovať.

Dokončenie diaľnice Dubná Skala – Turany je naplánované na december budúceho roku. Bude to tak prvý dokončený a vodičom odovzdaný úsek na rozostavanej severnej diaľnici. Nadväzujúce úseky však chýbajú. Diaľnicu od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu totiž dokončia až v roku 2018 a nad štvorprúdovkou Turany – Hubová visí otáznik. Štát totiž zatiaľ nevie, ako diaľnicu postaviť a od toho je závislý termín jej dokončenia. Diaľničiari momentálne vyberajú medzi povrchovým variantom a možnosťou s tunelom Korbeľka.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... 1-sa-mina/
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.