Rozdeľte zákazky, diaľnice budú lacnejšie,radia Nemci Čechom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Rozdeľte zákazky, diaľnice budú lacnejšie,radia Nemci Čechom

Odoslaťod aquila » 07. Nov 2013 14:16

ČTK | 07.11.2013 12:52

Českej republike by pri zadávaní verejných zákaziek prospelo uprednostňovanie otvorených výberových konaní a verejného obstarávania po častiach.
Vytlač článok
Vytlačiť
Cesta, cesty, doprava, diaľnica
Ilustračné foto
Autor: SHUTTERSTOCK

Na štvrtkovej tlačovej konferencii českého Najvyššieho kontrolného úradu to povedal jeho prezident Miloslav Kala. Ušetriť by sa podľa neho dali desiatky miliárd českých korún. Predstavil tak výsledok správy, ktorú spracoval jeho úrad spoločne s nemeckým Spolkovým dvorom audítorov (Bundesrechnun­gshof, BRH), ktorý je obdobou NKÚ. Správa mala odpovedať hlavne na to, prečo sa v ČR často stavia drahšie než v Nemecku.

Správa mala napríklad odpovedať na otázku, prečo sa v Česku stavia kilometer diaľnice o viac než štvrtinu drahšie než v Nemecku. Toto zistenie zverejnil úrad už tento rok v auguste.

NKÚ uvádza, že v Nemecku sa darí stavať pri verejnom obstarávaní lacnejšie, pretože Nemecko pri zadávaní zákaziek dáva prednosť otvoreným postupe obstarávania, ktoré znížia cenu. Tiež kladie väčší dôraz na rozdeľovanie zákaziek, ktoré umožnia konkurenciu viacerých firiem a tým aj nižšie ceny. V Česku spôsobujú problémy aj premrštené požiadavky na referenciu dodávateľov, ktoré obmedzujú ich počet.

Nemecko zadalo v roku 2011 spolu 80 percent spolkových zákaziek na pozemné a dopravné stavby v otvorenom konaní. V Česku išlo len o 65 percent prípadov obstarávaní tovarov, služieb aj stavebných prác. Nemecký úrad pritom zistil na vzorke 16 000 zákaziek, že ponukové ceny u užších konaní a v dohadovacích konaniach sú o šesť až desať percent vyššie ako vo verejných konaniach.

Kala ako príklad premrštených požiadaviek uviedol situáciu, keď zadávateľ zákazky na stavbu diaľnice žiadal, aby uchádzač mal za posledných päť rokov dokončené tri cestné stavby a každú z nich za minimálne 700 miliónov korún. Takéto podmienky pritom podľa neho dokáže v Česku splniť len deväť firiem. To potom podľa úradu vedie k tomu, že v rokoch 2008 až 2009 získalo dve tretiny finančného objemu zákaziek na cesty len päť firiem. Išlo o 62,5 miliar­dy korún.

Ako príklad možných úspor pri rozdeľovaní zákaziek uviedol Kala tri stavby súvisiace s výstavbou cestného okruhu okolo Prahy. Kontrolóri z NKÚ spočítali, že keby sa práce zadávali po častiach a v otvorených konaniach, mohlo sa ušetriť minimálne 790 miliónov z celkovej ceny 15,5 miliardy ko­rún.

Vrchný riaditeľ kontrolnej sekcie BRH Andreas Rahm povedal, že pri delení zákaziek napríklad pri stavbe budov je cena jednotlivých prác nižšia a súťaží sa môže zúčastniť viac firiem. Odhaduje, že to môže znížiť celkové náklady až o 15 percent z celkovej ceny. Ďalší dôvod je politický a spočíva v podpore malých a stredných firiem, ktoré majú v Nemecku veľký význam, uviedol.

Povedal tiež, že v Nemecku existujú nákladové i rozpočtové databázy, ktoré umožnia zadávateľom presne stanoviť cenu. V Česku podľa NKÚ žiadne centrálne databázy neexistujú.

Podľa Kalu sa dajú na obstarávaní ušetriť desiatky miliárd korún. „Ten priestor pre zníženie cien sme tu vyčíslil na 74 zákazkách na 12 až 20 percent. Išlo by teda o sumu 40 miliárd v absolútnej hodnote, čo je skutočne grandiózne číslo,“ povedal novinárom.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... ci-cechom/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 489
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.