Verdikt o žilinských diaľniciach príde čoskoro

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Verdikt o žilinských diaľniciach príde čoskoro

Odoslaťod mirsi » 20. Nov 2013 09:01

Rozhodnutie, ktorá stavebná firma postaví žilinské diaľničné úseky D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno by malo byť jasné už onedlho.

V ceste už nestoja námietky. Úrad pre verejné obstarávanie totiž zastavil konania o námietkach uchádzačov proti ich vylúčeniu z užších súťaží nielen na výstavbu diaľnice D3, ale aj rýchlostnej cesty R2 Zvolen – Pstruša.

Tento týždeň vo štvrtok podľa informácií Pravdy otvoria diaľničiari obálky s cenovými ponukami na žilinské úseky a v súťaži o ne by nemali chýbať stavebné giganty ako Doprastav, Váhostav, Strabag či Eurovia.

V troch zo štyroch prípadov v tendroch na D3 a R2 rozhodol úrad po tom, čo nemenovaní navrhovatelia vzali námietky späť pred vydaním rozhodnutia. V jednom prípade v tendri na žilinský úsek D3 úrad zamietol námietky uchádzača, ktorého Národná diaľničná spoločnosť vylúčila zo súťaže, pretože nedoručil vysvetlenie ponuky v určenej lehote. Úrad označil námietky tohto navrhovateľa za neopodstatnené.

Výber staviteľa diaľnice cez užšiu súťaž, ktorá sa robí len od februára tohto roka, je omnoho rýchlejší v porovnaní s klasickým priebehom. Najskôr sa totiž posúdi splnenie podmienok uchádzačov a až neskôr sa otvárajú obálky s rozpočtami. Koncom septembra sa odbrzdila súťaž na detviansku R2, v októbri otvorili diaľničiari obálky s cenami a už o mesiac na to sa podpísala zmluva s víťazom – v tomto prípade so združením firiem Strabag, Váhostav a Doprastav.

Na porovnanie, diaľničný úsek D1 Hubová – Ivachnová hľadal svojho staviteľa dva roky. Pred časom však štátna diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu s Váhostavom a OHL ŽS Brno a toto zoskupenie uspelo v poradí so štvrtou cenovou ponukou (272 miliónov eur).

Diaľničiari totiž vyškrtli zo súboja tri lacnejšie ponuky. Podľa nich bola štvrtá ponuka najlepšia a v súťaži tak neuspel najlacnejší Hant BA DS, Inžinierske stavby Košice, Dúha Prešov a štátnu zákazku nedostali ani Skanska či Doprastav. Ponuka najlacnejšej stavebnej firmy predstavovala sumu 207,5 milióna eur, čo bolo 40 percent z odhadovaných stavebných nákladov, ktoré boli 507 miliónov eur. Námietkovanie neúspešných spôsobilo, že diaľnica sa nepostaví do plánovaného termínu.

Takisto veľké diaľničné plány, ktoré mal na začiatku roka minister dopravy Ján Počiatek, sa zrejme iba sčasti začnú plniť. Tvrdil totiž, že do konca tohto roka rozostavia 80 kilometrov diaľnic a do ďalších volieb 310 kilometrov diaľnic a rýchlociest. Zatiaľ sa však oficiálne spustila výstavba len na kysuckej diaľnici D3, ktorá má niečo vyše 12 kilometrov. Stavebná sezóna sa pritom tento rok v podstate už skončila.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/299931-verdikt-o-zilinskych-dialniciach-pride-coskoro/
mirsi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 540
Obrázky: 10
Založený: 26. Sep 2013 15:21

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.