Pri páde mosta pri Iliašovciach zlyhali ľudia a systém, píše

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Pri páde mosta pri Iliašovciach zlyhali ľudia a systém, píše

Odoslaťod mirsi » 11. Dec 2013 09:34

Pri páde mosta pri Iliašovciach zlyhali ľudia a systém, píše sa v posudku
Most sa zrútil sa zrútil v novembri 2012. Nehodu neprežili štyria ľudia, ďalší jedenásti mali ťažké zranenia.

BRATISLAVA. Za pád mosta pri Levoči môže podľa posudku Ústavu súdneho inžinierstva nedostatočná odbornosť časti dôležitých zamestnancov, slabé podpery, ktoré mali držať most počas jeho výstavby, ale aj ich statika, ktorá nezodpovedala našim zákonom.

Posudok si nechali vypracovať vyšetrovatelia diaľničnej tragédie z novembra 2012.

Oficiálne príčiny pádu mosta zverejnili Hospodárske noviny, ktoré majú posudok k dispozícii.

„Vyhodnocujeme a analyzujeme znalecký posudok,“ potvrdil hovorca košickej krajskej polície Alexander Szabó.

Zamestnancom chýbali osvedčenia
Fakty
Pád mosta
Diaľničný most vo výstavbe blízko obce Iliašovce sa zrútil 2. novembra, krátko pred 15. hodinou, počas betonáže.
Dvaja robotníci zomreli na mieste, jeden pri prevoze do nemocnice a ďalší podľahol ťažkým zraneniam v košickej nemocnici.
V polovici novembra 2012 poškodenú časť rozostavaného mosta na druhý pokus zbúrali pomocou odstrelu.
Práce na výstavbe mosta sa opätovne spustili začiatkom apríla tohto roku.
tasr
Pri tragédii zomreli štyria ľudia, ďalší jedenásti mali ťažké zranenia. Podľa znalcov sa pod to podpísal aj fakt, že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia.

Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. Práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil a neskôr bol jednou z príčin jeho pádu.

Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja tak išlo o totálne zlyhanie systému.

Výstavbu mosta mala na starosti česká spoločnosť Bögl a Krýsl. K zisteniam, podľa ktorých pochybili jej dodávatelia, sa zatiaľ nechcela vyjadriť.

„S týmto posudkom sme neboli do dnešného dňa oboznámení,“ konštatovala pre Hospodárske noviny jej hovorkyňa Kateřina Plechatá.

Stavba mosta už pokračuje, vymenili sa však dodávatelia.

Most podopreli v celej jeho dĺžke
Štát tesne po nehode okamžite zakázal používanie podpier od firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia.

Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používali podpery z pilierového materiálu Pižmo. V praxi to znamená, že most podopreli v celej jeho dĺžke.

Zástupcovia štátu, ani ľudia, ktorým chýbali niektoré odborné osvedčenia, sa k zisteniam HN nevyjadrili.

Štát ako aj stavebné spoločnosti po nehode rodiny pozostalých odškodnili sumou 33-tisíc eur.

Okrem toho sa na stavbe mosta sprísnili aj požiadavky statikov, ktorí pozmenili statickú časť projektu.

Toto boli len niektoré opatrenia, ktoré ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer) tesne po nehode predstavilo. Dnes pripravuje ďalšie.

Ako povedal jeho hovorca Martin Kóňa, rezort pripravil nový stavebný zákon, ktorý tiež zásadným spôsobom zvyšuje bezpečnosť na rizikových stavbách.

autor: TASR
VIDEO
Rok po tragédii práce na stavbe mosta pokračujú




Polícia analyzuje posudok
Krajské riaditeľstvo Policajného zboru (KR PZ) v Košiciach vyšetruje tragédiu pádu mosta pri obci Iliašovce v okrese Spišská Nová Ves, pri ktorej zahynuli štyria muži a zranenie utrpelo ďalších 11 osôb.

"Vyšetrovateľ KR PZ v Košiciach vedie v tejto súvislosti trestné stíhanie pre trestný čin všeobecného ohrozenia. Výsledky znaleckého posudku Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity sme dostali v druhej polovici novembra a vyšetrovateľ momentálne niekoľko 100-stranový dokument analyzuje a vyhodnocuje," uviedol hovorca KR PZ v Košiciach Alexander Szabó.

V prípade, že vyšetrovateľ zistí nejasnosti, vyžiada si doplňujúce odborné stanoviská a až na základe kompletného materiálu bude môcť poskytnúť stanovisko.

Aby vyšetrovateľ rozhodol o ďalšom postupe, prípadne vzniesol obvinenie voči konkrétnej osobe či osobám, musí sa podľa Szabóa v potrebnom rozsahu oboznámiť s výsledkami znaleckého posudku. Jeho závery musia byť jednoznačné a nepochybné. Tie bude tiež potrebné vyhodnotiť aj porovnaním s ďalšími dôkazmi.

"Treba pripomenúť, že znalcom neprislúcha riešiť právne otázky. Znalci vo svojich záveroch neriešia otázku kto zapríčinil pád mosta, ale čo tento pád spôsobilo. V závislosti od týchto záverov bude potrebné zisťovať aj prípadnú trestnoprávnu zodpovednosť a mieru zavinenia konkrétnych osôb," vysvetľuje hovorca s tým, že o zásadných rozhodnutiach v danej veci bude polícia verejnosť informovať.



Čítajte viac: http://spisskanovaves.korzar.sme.sk/c/7 ... z2n9YfELXD
mirsi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 540
Obrázky: 10
Založený: 26. Sep 2013 15:21

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.