Pozrú si rozostavané diaľničné úseky

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Pozrú si rozostavané diaľničné úseky

Odoslaťod Andrej » 08. Okt 2014 08:52

Pozrú si rozostavané diaľničné úseky
V Žiline dnes v rámci výjazdového zasadnutia rokuje vláda. Premiér Robert Fico a minister dopravy Ján Počiatek popoludní navštívia aj Kysuce. Chcú si pozrieť rozostavané diaľničné úseky. Okrem iných aj D3 Svrčinovec - Skalité pri západnom portáli tunela Poľana.

SKALITÉ. Na stavbe diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité pracovalo v lete okolo 520 robotníkov. Ako informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán v zime ich počet vzhľadom na klimatické podmienky tohto zložitého terénu klesne na približne 300 až 370. „V súčasnosti sa robí sanácia územia, pracuje sa na prístupových komunikáciách, zakladaní mostných objektov a portáloch tunelov Poľana a Svrčinovec. Stavebné práce budú pokračovať aj v zimnom období, pôjde najmä o tunely,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michal Fúrik. Jeho slová doplnil Halán, ktorý povedal, že na mostných objektoch sa zamerajú na spodné časti stavby a montáž oceľovej mostnej konštrukcie. Čo sa týka tunela Svrčinovec tam už v oboch rúrach vyrazili 8 metrov kubických zeminy, v tuneli Poľana v pravej rúre 85 metrov kubíkov, v ľavej 335.

Tunel Poľana je jeden z najvýznamnejších objektov na diaľnici D3 v úseku Svrčinovec – Skalité, ktorý bude zároveň aj tým najnáročnejším. Stavbári musia pracovať v zložitých geologických podmienkach v pásme tzv. flyša, kde sa striedajú vrstvy ílu a pieskovca v rôznom štádiu zvetrania a tektonického porušenia.

Použijú štyri technológie
Pri výstavbe mostov využijú stavbári štyri technológie. Pôjde o výsuvnú skruž, mosty postavené pomocou tyčových prefabrikátov, oceľové mostovky spriahnuté železobetónovou doskou, okrem toho použijú letmú betonáž. Najvyšší pilier pri mostoch bude mať 77 metrov, čo je rarita v rámci slovenských stavieb.

Výstavba sa začala vlani 25. októbra odovzdaním staveniska zhotoviteľovi - Združeniu D3 Svrčinovec – Skalité. Členmi sú štyri stavebné spoločnosti Váhostav-SK, Doprastav, Strabag a Metrostav.

Na diaľnici bude 24 mostov a dva tunely. Zhotoviteľ sa zaviazal urobiť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. S najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur uspel v tendri. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité dlhý 12,3 kilometra chcú dokončiť v polovici roka 2016.

Ide o dôležité prepojenie
Diaľnica D3 má pre žilinský región, ktorým prechádza, mimoriadny význam. Je dôležitou spojnicou, ktorá spojí Slovensko so severným susedom Poľskom - štátom s najvyšším HDP zo všetkých okolitých krajín. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska – Hornosliezskou priemyselnou oblasťou (Gornoslaski okreg przsemyslowy) s centrom v poľských Katowiciach. Diaľničný úsek D3, ktorý NDS rozbehla, je ďalším krokom k diaľničnému prepojeniu krajín stredovýchodnej Európy v severojužnom smere od Baltu po Stredomorie.

Budovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je dôležitým medzníkom aj severného napojenia ďalšieho strategického suseda Slovenska. Česká republika je najdôležitejším obchodným partnerom zo všetkých okolitých krajín. Svrčinovec je bod, v ktorom sa napojí rýchlostná cesta R5 na diaľnicu D3 a spojí tak obe krajiny druhým diaľničným prepojením (popri diaľnici D2 Brodské).

streda 8. 10. 2014 9:30 | Iveta Hažíková

Čítajte viac: http://kysuce.sme.sk/c/7426838/pozru-si ... z3FXPFtCZx
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.