Obchvat Žiaru nad Hronom na R2 možno odovzdajú do konca roka

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Obchvat Žiaru nad Hronom na R2 možno odovzdajú do konca roka

Odoslaťod pecik » 01. Dec 2014 08:53

http://m.podkapotou.zoznam.sk/cl/100067 ... konca-roka

Obchvat Žiaru nad Hronom na R2 možno odovzdajú do konca roka

01. 12. 2014
01. decembra - Šancu na odovzdanie obchvatu ešte do konca tohto roku zvýšilo počasie.


Tvrdí to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš. „Nádej stále žije. Vôbec nemáme v úmysle to urýchľovať,“ povedal Gajdoš s tým, že nechcú tlačiť na zhotoviteľa. Otázne podľa neho je, či bude možné úsek skolaudovať a dať do predčasného užívania. „Uvidíme, aké bude počasie a všetky okolnosti s tým súvisiace," dodal. Obchvat Žiaru nad Hronom v dĺžke 5,8 kilometra stavia spoločnosť Strabag, s.r.o. dva roky a odovzdať ho mala pôvodne v októbri.

Ďalšie dve meškajúce stavby D1 Jánovce - Jablonov, I. úsek (9 km) a D1 Dubná Skala - Turany (16,4 km) môžu byť hotové najskôr v lete 2015. „Ako zvládnuteľné vidím termíny júl alebo august," povedal Gajdoš. Ak však nenastanú nejaké okolnosti, ktoré by to znemožnili, pripustil. Zhotoviteľom prvého z týchto úsekov sú firmy Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., druhý stavia Váhostav. Obe stavby trvajú už tri, resp. tri a pol roka a motoristom mali slúžiť v júli a koncom tohto roku.

„Za nesplnenie termínov môžu dostať zhotovitelia sankcie, ktoré vyplývajú zo zmlúv," uviedol Gajdoš. Nedodržanie termínu umožňuje udelenie penále. Príčiny meškania stavieb považuje Gajdoš za objektívne. V prípade krátkodobého výpadku kapacít na stavbe to podľa neho nijako nesúvisí s predĺžením lehôt odovzdania diela. „To, že tri mesiace, alebo mesiac nebola dostatočná kapacita ľudí, neznamená, že to je dôvod posunutia termínu," dodal.

Desaťpercentná rezerva v zmluvných cenách stavieb, z ktorej sa financujú dodatočné práce pre nepredvídané zmeny podmienok, by mala byť súčasťou preplácania oprávnených nákladov zo zdrojov Európskej únie.  To však nie je isté a spoliehať sa na to nemožno.

Zaráža však laxný prístup diaľničiarov, ktorí v prvom prípade „nechcú tlačiť na zhotoviteľa.“ Nuž, načo sa púšťal do takej stavby, ak nemal sakramentskú istotu, že na to bude mať sily a prostriedky? Vysúťažené „najnižšie ceny“ sa neskôr ukazujú ako nevýhoda, lebo sa zväčša aj tak predražia a ešte sa pridruží aj meškanie. Aj Váhostav-SK mal problémy s platením subdodávateľom a takmer sa dostal do konkurzu, tiež nestíha termíny, no zrejme mu to „prejde.“ A kto dopláca? My, občania, ktorí to tak či tak zaplatíme na daniach a hoci sme už mali jazdiť po spomínaných úsekoch, Vianoce tentoraz pre nás budú zrejme až po Novom roku a v lete...
pecik
diskutujúci
 
Príspevky: 223
Obrázky: 38
Založený: 30. Mar 2014 14:21

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.