Diaľničiari pripravujú rozšírenie tunela

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľničiari pripravujú rozšírenie tunela

Odoslaťod pecik » 15. Dec 2014 18:54

Diaľničiari pripravujú rozšírenie tunela
Autor: Iveta Hažíková
V rámci stavby diaľničného úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov plánujú diaľničiari urobiť druhú rúru horelického tunela. Jeho dĺžka bude takmer 600 metrov. S prácami chcú začať v roku 2018. Už teraz však pracujú na prípravách.

ČADCA. Tunel v Čadci – Horelici sa rozšíri o druhú tunelovú rúru. V súčasnosti môžu využívať vodiči len ľavú časť. Práce budú súčasťou rozšírenia diaľničného úseku D3 z Oščadnice po Čadcu – Bukov. Naplánovali ho ako štvorpruhový, zatiaľ sú funkčné len dva.

„V súčasnosti je tento úsek vo fáze prípravy. Pripravuje sa vyhlásenie verejného obstarávania na dokumentácie pre stavebné povolenie a ponuku. Dĺžka druhej tunelovej rúry bude 558 metrov,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michal Fúrik.

Cenu zákazky odhadujú na približne 1,55 milióna eur. Vzhľadom na to, že druhý profil bude kopírovať už existujúci úsek diaľnice, parametre ôsmich mostov budú podobné tým už existujúcim. Predpokladajú, že s prácami začnú v roku 2018, hotové by mohli byť o dva roky.

Tunel funguje už desať rokov
Horelický tunel funguje od októbra 2004. Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Výstavba sa začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995. Tunel je približne 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre príjazd záchranného automobilu.Aj v tomto tuneli má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči. Počas prác v auguste 2001 vznikol vovnútri zával.

Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác. Tie boli náročné, keďže terén bol veľmi zložitý, išlo o ílovce s geologickými poruchami.

Na stavbe pracovalo vyše dvesto ľudí
Stavebné práce zabezpečovalo v tuneli približne 60 ľudí vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 pracovníkov. Čo sa týka technológie, tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia sú napojené na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.



Čítajte viac: http://kysuce.sme.sk/c/7547829/dialnici ... z3LzS7b45E
pecik
diskutujúci
 
Príspevky: 223
Obrázky: 38
Založený: 30. Mar 2014 14:21

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.