Súkromný obchvat je predražený

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Súkromný obchvat je predražený

Odoslaťod Viktorius » 28. Jan 2015 22:00

Súkromný obchvat je predražený

Zdroj: http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... redrazeny/

Náklady na postavenie a dlhodobú údržbu súkromnej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 by mal štát vo svojich prepočtoch prehodnotiť.

Podľa štátnej expertízy totiž postavenie 60 kilometrov bude stáť 1,3 miliardy eur a celkovo aj s financovaním a údržbou by súkromník mohol od štátu za 30 rokov získať 4,5 miliardy eur. Každý rok by zo štátnej kasy odišlo na tento účel zhruba 150 miliónov eur. Náklady na jeden kilometer obchvatu a rýchlocesty by vyšli na 75 miliónov eur. Za stavbu a udržiavanie kilometra súkromnej diaľnice však v Rakúsku platia 39 miliónov eur ročne, v susednej Českej republike to malo byť podľa niekdajších plánov ešte menej – len vyše deväť miliónov eur.

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka od stredy hľadá firmy, ktoré sa do výstavby druhého slovenského verejno-súkromného PPP projektu pustia. V Česku chceli pred dvomi rokmi 19 kilometrov dlhý úsek medzi Bošilcom a Borkom stavať ako PPP projekt. Cesta je súčasťou diaľnice D3, ktorá smeruje z Prahy do Českých Budějovíc. Prvotné odhady hovorili, že diaľnica bude stáť 158 miliónov eur a tridsaťročné splátky za ňu vyjdú približne na 187 miliónov eur.

Kilometer českej D3 na danom úseku by tak stál necelých desať miliónov eur. Vtedajší minister dopravy Zbyněk Stajnura však stopol plány stavať cez PPP, napriek tomu, že analytici zhodnotili výstavbu touto formou ako výhodnejšiu. Stajnura sa rozhodol, že krajina bude financovať výstavbu úseku D3 z vlastných zdrojov a eurofondov a nič na tom nezmenili ani výmeny v jeho kresle. "V súčasnej dobe neplánujeme žiadne cestné úseky stavať pomocou PPP projektov. To však neznamená, že by sme na projekty PPP rezignovali. Minister dopravy Dan Ťok zvažuje, že by sa niektoré komunikácie v tomto režime postavili. Teraz sme vo fáze hľadania úsekov, na ktorých by stavby formou PPP prebehli,“ tvrdí Martin Novák, hovorca českého ministerstva dopravy.

Slovenský rezort dopravy tvrdí, že náklady na D4 a R7 sú len ich hrubým odhadom a budú určite nižšie, keď o výstavbu PPP projektu začnú súťažiť firmy. Prvotné náklady na výstavbu 51 kilometrov dlhého obchvatu Viedne boli 880 miliónov eur, pri podpise zmluvy sa náklady znížili na 800 miliónov eur. Vyše tridsaťročným splácaním viedenského obchvatu má získať súkromník približne 2 miliardy eur. Ministerstvo dopravy argumentuje, že náklady na výstavbu sú vysoké preto, lebo ide o mimoriadne náročný projekt.
Viktorius
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 19
Založený: 20. Nov 2013 18:09

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.