Diaľnicu pri Žiline stavajú z priehrady

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Diaľnicu pri Žiline stavajú z priehrady

Odoslaťod peterle » 09. Feb 2015 18:27

Diaľnicu pri Žiline stavajú z priehrady

jal, Pravda | 09.02.2015 13:00

Most, tunel a opäť most budú prevažne tvoriť vyše štvorkilometrový úsek diaľnice D3, ktorým vodiči obídu centrum Žiliny smerom na Kysuce a ďalej do Poľska a Česka. Najskôr diaľnica preklenie oblúkovou estakádou Hričovskú priehradu, vzápätí vojde do tunela a opäť na most cez rieku Kysuce. V súčasnosti stavbári zakladajú piliere v priehrade.

Diaľničiari hovoria o ojedinelej stavbe v rámci Slovenska. Bude najdlhším diaľničným úsekom, ktorý prechádza ponad vodu. Estakáda, ktorá povedie ponad priehradu, bude mať dohromady s mostom nad Kysucou takmer 2 kilometre.

Už teraz majú stavbári asi do polovice Hričovskej nádrže vytvorenú dočasnú cestu a plošiny, odkiaľ zakladajú mostné piliere. „Samotná realizácia mostov na úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno bude prebiehať z prístupovej komunikácie, ktorá bude nasypaná do priehrady zo štrkopieskov a bude slúžiť ako obslužná komunikácia pre realizáciu estakády,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.

„Výstavba je zložitejšia ako výstavba na bežnom teréne, ale pri súčasných technológiách to už nie je považované za nejaký zásadný problém,“ mieni prorektor pre vedu a výskum Žilinskej univerzity Ján Čelko. Stavbári pred stavbou pilierov pod hladinou vytvoria oceľové ohrádky, z ktorých odčerpajú vodu a potom už pokračujú ako pri stavbe na súši. Pre stavebné práce by sa nemala vypúšťať priehrada ani znižovať jej hladina. „Napriek tomu je nutné pravidelne sledovať hladinu,“ doplnil Fúrik.


Estakáda bude stáť na 57 pilieroch, z nich 35 bude vo vode, a tie by mali byť vysoké 18 až 20 metrov. Údržba úseku bude náročnejšia najmä v zimnom období. „Klimatické podmienky nad vodou sú trochu iné ako nad bežným terénom, takže je to náročnejšie najmä z hľadiska pri preventívnej údržbe, pri tvorbe poľadovice a ostatných prípadov zimných podmienok,“ uviedol Ján Čelko. O použití špeciálnych materiálov pre stavbu nad vodnou hladinou investor nehovorí, budú štandardné v súlade s normami, ktoré vyhovujú parametrom bezpečnosti na pozemných komunikáciách. „V zahraničí sa už využívajú materiály, ktoré majú tú schopnosť inak reagovať na klimatické zmeny, ale u nás sa zatiaľ vo veľkom nepoužívajú,“ doplnil odborník.

Úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno dlhý 4,25 kilometra bude postavený za necelých 255 miliónov eur. Výstavba sa začala vlani v júni a má sa skončiť do roku 2017.

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/3 ... priehrady/
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.