Starý most: Nádej stihnúť termín zhasína

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Starý most: Nádej stihnúť termín zhasína

Odoslaťod aquila » 13. Jan 2015 09:24

Soňa Pacherová, Pravda | 12.01.2015 15:00

Keby po bratislavskom Starom moste už túto jeseň naozaj prešla električka, ako to predpokladal pôvodný harmonogram prác na jeho obnovu, stal by sa malý zázrak. Most dnes totiž prakticky nejestvuje a stavebný ruch na trase budúcej električkovej trate na oboch stranách Dunaja je skôr stavebným tichom.
Vytlač článok
Vytlačiť
starý most, pilier, piliere, stavba, rozoberanie
Druhý z dvojice odstraňovaných riečnych pilierov mosta začali znovu rozoberať až po 5. januári.
Autor: Ivan Majerský, Pravda

Magistrát ako investor ani zhotoviteľská firma Eurovia však stále nebijú na poplach. Iba sa predháňajú vo vyjadreniach, ako im záleží na dodržaní termínu dostavby tejto 60-miliónovej investície. Veď až 85 percent sumy majú zabezpečiť eurofondy, o ktoré hlavné mesto zrejme príde, ak nebude kompletne hotová do konca roka 2015.

Napriek rýchlo narastajúcemu meškaniu sa práce na konštrukcii mosta počas vianočných a novoročných sviatkov celkom zastavili. „Naši pracovníci si čerpali celozávodnú dovolenku,“ zdôvodnila hovorkyňa zhotoviteľskej firmy Eurovia Lenka Kubejová.

Až po 5. januári začal aj druhý z dvojice odstraňovaných riečnych pilierov mosta znovu rozoberať stavebný stroj. Robotníkov vonku nevidno, čo je v zimných mrazoch, ktoré ešte znásobuje chlad od rieky, aj dosť pochopiteľné. Nepochopiteľný je však výpadok počas leta, keď sa na moste viac ako dva mesiace nepracovalo pre údajné nálezy nebezpečných predmetov v okolí pilierov, ktoré vraj mohli byť nevybuchnutou muníciou. Napokon sa v septembri práce zase rozbehli bez toho, aby sa prítomnosť nebezpečných výbušnín potvrdila alebo vyvrátila.

Na viac ako rok rozkopanej Štúrovej ulici v centre Starého Mesta sa však ďalej nerobí vôbec nič. „Práce nemôžu pokračovať z dôvodov, ktoré nie sú na strane zhotoviteľa,“ uviedla Kubejová. Jednak sa tam vraj našlo vodovodné potrubie vedené v inej polohe, akú predpokladala projektová dokumentácia, takže bolo treba pripraviť novú.

„Ďalšou príčinou sú zmeny vyžiadané mestom ako objednávateľom, na ktoré bolo treba získať tri nové stavebné povolenia. V súčasnosti máme dve, posledné zatiaľ nie,“ dodala hovorkyňa s pripomienkou, že „zodpovedný hlavný zhotoviteľ nemôže stavať v rozpore so stavebným povolením“. Má ísť najmä o úpravy okolo umiestnenia novej zastávky MHD pred budovou Univerzity Komenského.

Aký je na stavbe aktuálny sklz, to Kubejová nespresnila. Uviedla len, že zhotoviteľ momentálne spracováva nový harmonogram prác. Do konca januára mieni odstrániť aj základ druhého búraného piliera, ktorý ešte sčasti trčí nad hladinou. Buduje už aj umelý ostrov pod ďalším pilierom v rieke, ktorý sa nemá odstrániť, ale len zosilniť. Hneď po dokončení tohto prvého dočasného ostrova chce začať stavať druhý, na ktorom postaví nový riečny pilier ako náhradu za dva zbúrané.

„Začiatkom februára by sa mal začať realizovať výsuv prvých metrov novej oceľovej mostnej konštrukcie, ktorá sa postupne vyrába vo Vítkoviciach. Záleží však aj na klimatických podmienkach, ktoré nás môžu v prácach limitovať,“ povedala Kubejová.

Odborník na mosty Alexander Tesár je v súvislosti s dodržaním termínu výstavby skeptický. Už momentálne odhaduje sklz asi na pol roka. „Skúsenosti z dunajských mostov Apollo či Lafranconi hovoria, že len na vybudovanie jedného suchého doku a piliera na ňom treba asi pol roka,“ odhadol. Podľa Tesára pritom aj zosilňovaný jestvujúci pilier treba vlastne postaviť nanovo, keďže je naklonený a v budúcnosti má niesť najväčšiu záťaž.

Ďalšie problémy, pokračoval odborník, môže v jarných mesiacoch spôsobiť vysoká hladina Dunaja. Takisto pri zarážaní oceľových štetovníc pri výstavbe ostrovov môžu robotníci naraziť na oceľové pozostatky bývalých pilierov. „Ak by sa mostovka mala skutočne začať vo februári vysúvať, musela by už ležať na petržalskom brehu rieky,“ mienil.

Tesár však zdôraznil, že stavba mosta mohla byť výrazne jednoduchšia aj lacnejšia, keby sa nový riečny pilier nestaval vôbec. „Pri plánovanej výške hlavného oceľového mostného trámu 10 metrov je možné premostiť 320 až 350 metrov aj bez pilierov. Podobný most ponad rieku Sávu stojí v Belehrade,“ tvrdil mostár. Potrebný by tak podľa neho nemusel byť dokonca ani zosilňovaný pilier. Pravdaže, nanovo by sa musel urobiť statický výpočet a upraviť oceľová konštrukcia, čo by stavbu tiež zbrzdilo.

Novozvolený primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal (nezávislý) sa hneď po novembrových komunálnych voľbách zaručil, že termín výstavby mosta vrátane električkovej trate dodrží a eurofondy tak pre metropolu zachráni. „Primátor robí všetko pre to, aby bol termín dodržaný. Stretol sa so zástupcami zhotoviteľa, pravidelne s nimi komunikuje a plánuje kontrolné dni na Starom moste, na ktorých sa bude aj sám zúčastňovať. Spoločnosť nás pravidelne na týždňovej báze informuje o aktuálnom postupe,“ ubezpečila jeho hovorkyňa Ivana Skokanová.

Podľa Skokanovej očakáva Nesrovnal od spoločnosti Eurovia profesionalitu a plán prác aj dovoleniek ponecháva na jej kompetenciu. Zároveň však upozorňuje, že zmluva o zhotovení stavby medzi magistrátom a Euroviou zakotvuje aj finančné sankcie pri nedodržaní termínu a v prípade potreby ich mesto určite vyvodí. „Sankcie sa pohybujú rádovo v sume desiatok tisíc eur za každý deň omeškania,“ vyčíslila Skokanová.

http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/ ... n-zhasina/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.