Diaľničný tunel Karpaty. Luxus?
Eva Žgravčáková | 09.02.2015 20:00
Osemkilometrový tunel na diaľnici D4, ktorý by sa mal zavŕtať do kopcov Malých Karpát, rozdeľuje odborníkov na dva tábory.
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... yhnutnost/
Niektorí si myslia, že hlavnému mestu plne postačí južný obchvat, ktorý by sa mal onedlho stavať ako verejno-súkromný PPP projekt. Stavať tunel Karpaty by bolo potom zbytočné. Ďalší sú však presvedčení, že diaľnica D4 nemá význam, ak jej súčasťou nebude tunel. Rezort dopravy chce zatiaľ stavať len úseky od bratislavskej Rače po Jarovce a následne rýchlostnú cestu R7 do Dunajskej Stredy. Dokopy takmer 60 kilometrov, ale bez tunela. Stavebné práce na PPP projekte si podľa predbežných odhadov vypýtajú 1,3 miliardy eur a krajina bude za stavbu platiť ročne 150 miliónov eur.
"Diaľnica D4 bude plnohodnotne spĺňať svoj význam až po jej dobudovaní, to znamená s tunelom popod Karpaty. Tým, že vybudovanie takého náročného tunela si vyžaduje svoj čas, určite by sa malo začať ním. To však neznamená, že vybudovanie úseku Jarovce – Rača nepomôže doprave najmä v juhovýchodných prímestských častiach Bratislavy a jej okolia,“ uvažuje Martin Bakoš, šéf firmy Amberg Engineering, ktorá na tunel vypracovala technickú štúdiu.
Ondrej Matej (SDKÚ) z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, zase vraví, že rozhodnutie štátu stavať najskôr cestu na juhu je správne. "A to z takého dôvodu, že hustota dopravy na diaľnici D1 a v smere od Dunajskej Stredy, budúca R7, je dvojnásobne väčšia ako na diaľnici D2. Zároveň táto časť obchvatu rieši tranzit aj v smere na D2, lebo zatiaľ nerealizovaná časť s tunelom Karpaty by len skrátila dobu jazdy. Tu sa dokonca natíska otázka, či je táto časť vôbec potrebná, lebo je veľkým luxusom obkrúžiť diaľnicou celé veľké mestá,“ poznamenal Matej s tým, že napríklad aj Budapešť má len južný obchvat a neplánuje severný obchvat, rovnako je na tom aj Mníchov.
pokračovanie článku nižšie...