Most v Čadci musia nanovo postaviť

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Most v Čadci musia nanovo postaviť

Odoslaťod aquila » 06. Okt 2015 12:32

Renáta Jaloviarová | 06.10.2015 13:00

Dopravná situácia v Čadci, kadiaľ vedie medzinárodný koridor do Česka a Poľska, je kritická a môže sa ešte zhoršiť. Tento mesiac majú cestári začať rozoberať a stavať Horelický most, pretože ten súčasný je v katastrofálnom stave.

Most, ktorý spája sídlisko i priemyselnú zónu s centrom mesta, je v havarijnom stave už niekoľko rokov. Chvíľu bol aj uzavretý, pretože sa zistilo, že hrozí jeho zrútenie. Provizórne ho zabezpečili, aby sa po ňom dalo jazdiť aspoň jednosmerne, a takto sa po ňom jazdí už dva roky. Teraz ho plánujú rozobrať a postaviť nanovo. „Most bude novostavbou na základe záverov z komplexnej diagnostiky, statického posúdenia a odborných posudkov,“ tvrdí hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová. Práce sa majú podľa Hromcovej začať v októbri a trvať majú do februára 2017.

Most slúži ako jediná vhodná obchádzka tunela Horelica, ktorý sa uzatvára pri každej dopravnej nehode na tejto trase. Tak to bolo minulý týždeň, keď pred tunelom havarovala dodávka s migrantmi, aj pred mesiacom pri tragickej nehode dvoch kamiónov a troch osobných áut. V Čadci kolabovala doprava, kolóny sa tiahli celým mestom. Čadčianska radnica preto v obavách pred zhoršením už aj tak kritickej situácie apeluje na budovanie diaľnice D3 v úseku Čadca-Bukov – Svrčinovec, a zároveň aj na vybudovanie obchádzkových trás počas doby výstavby Horelického mosta. Spoliehať sa len na tunel ako obchádzkovú trasu sa proste nedá.

„Každá dopravná nehoda alebo uzatvorenie tunela spôsobia dopravný chaos nielen v meste Čadca, ale na celých Kysuciach. Deti sa nemôžu dostať do škôl, pracovníci do svojho zamestnania a kolóny smerujú až k Žiline a na druhej strane až do Českej republiky. Je potrebné a nutné, aby boli počas výstavby Horelického mosta vybudované obchádzkové trasy,“ hovorí Milan Gura, primátor Čadce.

Cestári však za obchádzkové trasy označujú už jestvujúce cesty v Žilinskom kraji. Mnohé sú pritom od Čadce vzdialené desiatky kilometrov. Je možné na ne odkloniť dopravu v prípade plánovanej údržby tunela Horelica, ešte pred Žilinou. Nie sú však riešením pre obyvateľov mestských častí Čadce. A neriešia ani situáciu, keď pri nehode treba náhle uzavrieť tunel. „Situácia bude omnoho viac vyhrotená ešte tým, keď sa stane nepredvídateľná udalosť, ako to bolo prednedávnom, keď sa stali pri tuneli dve veľké dopravné nehody. V prípade, že bude musieť byť tunel uzavretý, nebude šanca presunúť tranzitnú dopravu po obchádzkovej trase cez Makov, a vtedy sa dajú očakávať obrovské kolapsy v meste Čadca,“ mieni Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

Hlavná cesta cez Čadcu patrí k najvyťaženejším úsekom v Žilinskom kraji, denne tadiaľ prejde vyše 20-tisíc vozidiel. Slúži ako tranzitná trasa do Česka a Poľska, jazdí po nej veľa kamiónov, ale aj ľudí prepravujúcich sa medzi Čadcou a Žilinou kvôli zamestnaniu. Takisto ju využívajú aj spolupracujúce automobilové závody v Nošoviciach a Tepličke nad Váhom. Tranzitná doprava z mesta sa má presunúť na diaľnicu D3. Pre 5,6 kilometra dlhý diaľničný úsek medzi Čadcou-Bukovom a Svrčinovcom sa momentálne hľadá zhotoviteľ cez verejné obstarávanie. „Ja dúfam a predpokladám, že v priebehu nasledujúcich mesiacov sa podarí dokončiť samotné verejné obstarávanie tak, aby nasledujúcu stavebnú sezónu už aj na tomto úseku pracovali stavebné stroje,“ uviedol šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš. Tento úsek diaľnice by mal byť hotový v roku 2019.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/3 ... -postavit/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.