RegioJet odíde z top trate,ak Počiatek nevyrieši stratové IC

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

RegioJet odíde z top trate,ak Počiatek nevyrieši stratové IC

Odoslaťod devil » 27. Okt 2015 14:55

Český dopravca prevádzkuje svoje spoje medzi Bratislavou a Košicami od polovice decembra.

BRATISLAVA. Žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru sú pripravené odísť zo slovenskej top trate už od polovice decembra. Stane sa tak po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek nevyrieši prevádzkovanie liniek štátnych IC vlakov na linke Bratislava - Žilina - Košice. Na tej istej trati jazdí aj RegioJet od polovice decembra.

"Ak minister dopravy Ján Počiatek behom niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových vlakov IC vlakov Železničnej spoločnosti, odídeme z vlakovej linky Bratislava - Žilina - Košice už v polovici decembra 2015, " povedal majiteľ RegioJetu Radim Jančuru. Podľa neho tak celá zodpovednosť padne na plecia šéfa rezortu dopravy, ktorý nechal štátom vlastnenú Železničnú spoločnosť konať protizákonne.

Majú krížové dotácie?

Jančura hovorí, že štátny dopravca nemá žiadne iné príjmy než zo štátom dotovaných liniek. Je preto podľa neho jasné, že štátne IC vlaky sa krížovo platia z dotovaných liniek. "Je to nezákonné a striktne to zakazuje európska a aj slovenská legislatíva," vraví Jančura. RegioJet upozornil, že IC vlaky štátneho dopravcu boli ešte pred príchodom RegioJetu stratové, teda jazdili pod náklady. Znížením cien lístkov a umožnením vrátenia cestovného podľa RegioJetu Železničná spoločnosť Slovensko odštartovala cenovú vojnu. "Nemôžeme úspešne podnikať v prostredí, kde nie sú rešpektované zákony a štátom vlastnený dopravca robí s podporou štátu všetko preto, aby nás z trhu vyštval," vraví Jančura.

Ministerstvo hovorí o politike

Podľa ministerstva dopravy ide zo strany Radima Jančuru o politický krok a nie odbornú otázku. Rezort dopravy totiž hovorí, že tento svoj plán RegioJet oznámil na konferencii politickej strany SaS. "Nenecháme sa zatiahnuť do predvolených kampaní politických strán a ich sympatizantov a bude sa rozhodovať na základe odborných argumentov a nie politických tlakov. Zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení," napísalo ministerstvo. RegioJet dnes podľa ministerstva zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré každý deň sú vypravované na Slovensku. Štát preto podľa neho garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku.

Odborníčka: Podmienky sú neférové

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková upozorňuje, že dnes prevádzkovať vlaky na komerčné riziko je oveľa náročnejšie ako v susednom Česku. Situáciu podľa nej komplikujú aj vlaky zadarmo. "Štát odmieta RegioJetu kompenzovať sociálne zľavy na študentov a dôchodcov. V ČR štát kompenzuje tieto zľavy všetkým nedotovaným dopravcom v autobusovej aj v železničnej doprave," vraví Mertinková. Podľa nej rozhodnutie RegioJetu o odchode z kľúčovej linky je pochopiteľné, keďže šanca na súťaže na dotované vlaky je nízka. "Podmienky na tomto trhu sú neférové a diskriminačné, aj keď sa to ospravedlňuje verejným záujmom," dodala Mertinková.

Iné linky

Linka medzi Bratislavou a Košicami nie je jediná, ktorú RegioJet na Slovensku prevádzkuje. Jazdí aj medzi Prahou a Košicami. Od decembra plánuje spustiť linku medzi Prahou a Banskou Bystricou. RegioJet tiež prevádzkuje dotovanú linku medzi Bratislavou a Komárnom.

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/8050919/regio ... z3pmBkoS53
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.