Stránka 1 z 1

Piaty diaľničný tunel otvorili pre Levoči, mesto si vydýchlo

OdoslaťOdoslané: 01. Dec 2015 15:09
od juancarlos
Vodiči môžu od pondelka po diaľnici obchádzať cestu smrti vedúcu stredom Levoče. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spolu s ministrom dopravy Jánom Počiatkom v pondelok otvorili druhú časť diaľničného obchvatu historického mesta s novým diaľničným tunelom Šibenik. Sprejazdnením 9,5-kilometrovej diaľnice je hotový celý úsek D1 Jánovce – Jablonov, ktorý bol rozdelený na dve časti. Prvú môžu ľudia využívať už od októbra tohto roka.
Nový diaľničný úsek tranzitujúcim vodičom celkovo ušetrí 12 minút cesty. Viac ako 18,5 kilometra novej diaľnice na Spiši dotvára súvislú štvorprúdovku od Ivachnovej pri Ružomberku až po Fričovce pred Prešovom v dĺžke 120 kilometrov, ktorá znamená veľký prínos tak pre Prešovský, ako aj pre Košický samosprávny kraj.
Otvorenie diaľnice nevítali len vodiči, ale aj Levočania a obyvatelia okolitých obcí. "Levoča si naozaj vydýchla, nastal taký epochálny moment, nastane obrovská zmena, čo sa týka dopravy u nás. Verím, že samotní Levočania si vydýchnu,“ povedal Milan Majerský, primátor Levoče. Podľa jeho slov mesto určite privíta najmä odliv kamiónovej dopravy a v meste ubudnú tisíce áut denne. Primátor sa zároveň nebojí, že z mesta ubudne počet turistov, ktorí cez mesto prechádzali. „Všetci dobre vieme, že Levoča je vyhľadávanou turistickou destináciou. Turisti sem chodia cielene, nielen preto, že cez ňu prechádzajú,“ dodal Majerský.

Ministerstvo dopravy rozhodlo o rozdelení úseku na dve časti v roku 2010. V pondelok otvorená druhá časť vedúca priamo okolo Levoče sa začala stavať v júni 2012. Zhotoviteľom stavby bolo konzorcium spoločností Eurovia a Stavby Mostov Slovakia. Zmluvné náklady na výstavbu diaľnice dosahujú výšku 126,26 milióna eur.
Súčasťou novootvoreného 9,5-kilometrového úseku je piaty diaľničný tunel na Slovensku s dĺžkou 588 metrov, 11 mostov a diaľničný privádzač smerom k Levoči. Vodiči majú k dispozícii veľké ľavostranné odpočívadlo prístupné z oboch smerov. V budúcom roku sa plánuje so začatím výstavby viac ako kilometer dlhého privádzača pre Spišskú Novú Ves. "Čo sa týka mostných objektov, tak z toho takmer desať kilometrov dlhého úseku 25 %, teda 2,5 kilometra, tvoria mostné časti,“ povedal Milan Gajdoš, generálny riaditeľ NDS.

Celková cena výstavby oboch častí úseku D1 z Jánoviec do Jablonova s dĺžkou 18,5 kilometra dosahuje viac ako 186 miliónov eur. Celý úsek bol pôvodne súčasťou prvého balíka PPP projektov, ktorý sa však nakoniec nezrealizoval. Bývalý minister dopravy Ján Figeľ rozhodol o výstavbe cesty z eurofondov, čo spôsobilo finančnú úsporu, ale aj dodatočné meškanie.

Dostavba oboch častí úseku bola poznačená meškaním. V oboch prípadoch výstavbu predĺžili problémy so stabilitou svahov. Počas budovania prvého úseku sa Váhostav navyše dostal do finančných problémov a reštrukturalizácie.
Nízke vysúťažené ceny boli predmetom častej kritiky. Pri výstavbe oboch častí došlo k tragickým nešťastiam. V novembri 2012 došlo k pádu rozostavaného mosta v katastri obce Iliašovce, ktorý sa nachádzal západne od Levoče, v prvej časti úseku. Výstavbu mosta realizovala spoločnosť Bögl a Krýsl, ktorá bola súčasťou konzorcia spolu s Váhostavom. Pri nehode zomreli štyria ľudia, ďalších 11 sa zranilo. Za nehodu môže nedostatočne spevnená podperná konštrukcia, ktorá nevydržala liatie betónu. Obvinenie padlo na nemeckú statičku po viac ako troch rokoch od nešťastia. Nešťastiu sa nevyhla ani výstavba tunela. V auguste 2013 pri odstrele horniny zahynul strelmajster a ďalší piati robotníci sa zranili.

Diaľničiari v tomto roku otvorili už tri diaľničné úseky. Celkovo bude v tomto roku sprejazdnených 56 kilometrov diaľnic. V decembri je naplánované odovzdanie ešte jedného úseku D1 Fričovce – Svinia. Stavebník odovzdal stavenisko NDS koncom novembra. „V decembri otvoríme ešte úsek Fričovce – Svinia, takže na Vianoce sa už môže verejnosť tešiť na plynulú jazdu až do Prešova,“ povedal Počiatek. Otvorením aj tohto úseku budú mať vodiči k dispozícii súvislú diaľnicu od Ivachnovej až po Prešov.

Napriek početnému otváraniu nových diaľnic začiatok výstavby nových úsekov naberá zdržanie. NDS neuzatvorila súťaže na zhotoviteľa pre tri úseky, ktoré chcela začať stavať ešte počas tohto roka. Výstavba obchvatu Prešova, úseku pri Košiciach D1 Budimír – Bidovce a kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa tak začne až v budúcom roku.

Celkovej dostavbe diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami bráni najmä úsek D1 Turany – Hubová, ktorý je stále v procese environmentálneho posudzovania a zatiaľ nie je isté ani jeho trasovanie. Na projekt zatiaľ nie sú vyčlenené ani finančné prostriedky z eurofondov.

Po spojení dvoch najväčších slovenských miest pravdepodobne ostane nedostavaná druhá rúra tunela Branisko. "Nepovedal by som však, že je to až taká veľká trhlina, pretože tunel Branisko zatiaľ kapacitne postačuje premávke, ktorá tu je. Tie intenzity naznačujú, že ešte dlhú dobu aj postačovať bude,“ uviedol Počiatek. Sprejazdnenie druhej rúry je podľa jeho slov v dlhodobom pláne.
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -vydychlo/