Stránka 1 z 1

Najlacnejšie vychádza obchvat Bratislavy od Španielov

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2015 14:17
od aquila
Najlacnejšie vychádza obchvat Bratislavy od Španielov
#rýchlostná cesta #R7 #PPP #D4
SITA, pi | 07.12.2015 12:39, aktualizované: 14:37

Súťaž štyroch medzinárodných konzorcií o stavbu, prevádzku a údržbu obchvatu Bratislavy a rýchlocesty R7 vygenerovala nižšiu cenu než boli odhady v štúdii realizovateľnosti. Ročná splátka pri najnižšej ponuke je vo výške 56 miliónov eur počas 30 rokov. Ponúklo ju konzorcium Obchvat Nula, ktoré vedú Španieli. V štúdii realizovateľnosti bola odhadnutá najnižšia ročná splátka vo výške 135 miliónov eur.
Vytlač článok
Vytlačiť

Ministerstvo dopravy bude teraz dôkladne analyzovať ponuky a taktiež porovnávať, či je výhodné stavať obchvat prostredníctvom PPP projektu alebo iným spôsobom. Výsledky a všetky podrobnosti zverejní ministerstvo počas januára.

Cenový rozdiel oproti štúdii realizovateľnosti, ktorá hovorila o splátke najmenej 135 miliónov eur, vysvetlil minister Ján Počiatek tým, že štúdia nemala za úlohu stanoviť cenu. Bolo to len nastavenie najkonzervatív­nejších podmienok, uviedol minister a dodal, že až po ponukách konzorcií sa dá hovoriť o cene. „Táto transparentná súťaž vygenerovala výrazne nižšie ceny, ako sa očakávalo,“ uviedol Počiatek.

Cenu vygeneroval koncesný dialóg so záujemcami, počas ktorého sa upravovali aj viaceré technické parametre. V niektorých úsekoch sa má stavať štvorprúdovka namiesto šesťprúdovej cesty s tým, že budú urobená taká príprava, aby sa cesta dala na šesť pruhov neskôr rozšíriť.
Cenové ponuky na D4 a R7
uchádzač čistá súčas.hodnota doba výstavby ročná splátka
(v mil. eur) (v rokoch) (v mil. eur)
Obchvat Nula 997,53 4,25 56,72
ViaDunaj 1 191,90 3,50 69,01
BratislaVia 1 326,21 4,00 76,78
ASTRELA 1 572,48 4,75 91,04
Zdroj: ministerstvo dopravy
Všetci uchádzači splnili podmienky

V súťaži o koncesiu na obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnú cestu R7 z hlavného mesta na Dunajskú Stredu cez PPP projekt otvorili v pondelok na ministerstve dopravy cenové ponuky štyroch medzinárodných konzorcií.

Čítajte viac
Ponuky na obchvat Bratislavy ešte posudzujú
Obchvat Bratislavy chcú postaviť štyria, ceny budú známe neskôr
Štyri zahraničné firmy stlačia cenu za bratislavský obchvat

Všetci uchádzači, ktorí postúpili do finále tendra, splnili požadované technické kritériá. Na otváraní cenových ponúk sa zúčastnili členovia hodnotiacej komisie, zástupcovia konzorcií, ako aj rezortný štátny tajomník Viktor Stromček a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Milan Gajdoš.

Štyri konzorciá, ktoré sa dostali do záveru tendra na výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu D4 a R7 cez PPP projekt, predložili svoje záväzné ponuky 13. novembra.

Konzorcium ViaDunaj vedie francúzska spoločnosť Vinci Concessions spolu s firmami Vinci Highways a Meridiam Eastern Europe.

Španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional je na čele konzorcia Obchvat Nula, v ktorom sú aj firmy Porr a Macquarie Capital Group.

Lídrom konzorcia Astrela je rakúska spoločnosť Strabag spolu s partnermi Strabag Motorway, Reding Infrastructure a John Laing Investments Limited.

Ďalšie konzorcium ViaDunaj vedie nemecká spoločnosť Hochtief PPP Solutions spolu s Iridium Concesiones de Infraestructuras a Dif Infra PPP 3 Luxembourg.

S výstavbou úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov by sa podľa ministerstva dopravy malo začať v budúcom roku. Stavebné práce by mali trvať štyri roky. Predpokladaná celková cena koncesie na tridsať rokov je 4,53 mld. eur, ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi by mohla dosiahnuť predbežne 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady boli 1,325 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... ve-ponuky/