Meškanie, zosuvy aj zranenia. To sprevádzalo nové km diaľnic

Moderátor: Moderátori

Meškanie, zosuvy aj zranenia. To sprevádzalo nové km diaľnic

Odoslaťod sergej » 04. Jan 2016 21:21

Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný 16,4 kilometrový úsek D1 Dubná Skala - Turany.

http://ekonomika.sme.sk/c/20069583/mesk ... alnic.html

BRATISLAVA. Sieť diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku sa v tomto roku rozrástla o päť nových odovzdaných úsekov v celkovej dĺžke 56,5 kilometra.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. postupne sprevádzkovala úseky D1 pri Martine, Levoči a Prešove, ako aj R2 pri Detve.

Pôvodné zmluvné ceny ich výstavby predstavovali celkovo 616,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (739,8 mil. eur vrátane dane).

Na financovaní 85 % oprávnených nákladov sa podieľala Európska únia v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013.

Spojili Ružomberok s Prešovom


Dokončenie troch úsekov D1 v Prešovskom kraji v dĺžke takmer 30 km umožnilo motoristom využívať súvislé diaľničné prepojenie medzi Ružomberkom a Prešovom v dĺžke 142 km.

Výstavba úsekov D1 trvala dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo, na niektorých úsekoch sa zvýšili stavebné náklady oproti zmluvnej cene, zhotovitelia mali problémy aj s včasným uhrádzaním faktúr subdodávateľom. Práce na úsekoch D1 si navyše vyžiadali životy stavbárov, strelmajstra a tiež viacerých zranených.

Odovzdanie vyše 56 km nových diaľničných úsekov v terajšom predvolebnom roku je najviac od roku 2011, keď bolo sprevádzkovaných tiež päť úsekov v dĺžke vyše 57 km.

Vtedy išlo v štyroch prípadoch o úseky R1, z toho tri medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v rámci PPP projektu.

Nových 56 km diaľnic v tomto roku je zároveň najviac za štyri roky súčasnej druhej vlády Roberta Fica, resp. ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

Z piatich postavených úsekov sa tri na D1 začali stavať ešte v roku 2011 pri vláde Ivety Radičovej, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH).

Meškali, no prácu urobili


Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný do užívania úsek D1 Dubná Skala - Turany (16,4 km), a to 10. júla.

Pôvodne mal byť hotový koncom roku 2014, ale spoločnosť Váhostav - SK, a. s. (Váhostav) termín nestihla a práce trvali tri a pol roka, o pol roka dlhšie.

Zmluvná cena bola 137,7 mil. eur bez dane. Váhostav priznal, že na stavbe mal stratu 35 mil. eur, dostal sa do finančných problémov a konkurzu sa vyhol v tomto roku reštrukturalizáciou.

Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9 km) slúži motoristom od 20. októbra. Pôvodne to malo byť koncom roku 2013, neskôr v lete minulého roka. Výstavba so začiatkom v lete 2011 sa predĺžila takmer o dva roky.

Váhostav s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali diaľnicu postaviť za takmer 60 mil. eur bez dane.

Náklady sa zvýšili o 10 mil. eur pre nepredvídateľné geologické a hydrologické podmienky, ako aj legislatívne zmeny.

Váhostav mal mať na tejto stavbe stratu 8 mil. eur. Pri zrútení rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili.

Zabrzdil ich zosuv pôdy


Druhý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9,5 km) je v prevádzke od 30. novembra. Výstavba sa začala v júni 2012 a ukončená mala byť v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov).

Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru. Úsek postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s., zmluvná cena prác bola 126,3 mil. eur bez dane. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) bol odovzdaný 17. decembra. Zhotoviteľom boli spoločnosti Doprastav, a. s. a Strabag, s. r. o.

Diaľnicu sa zaviazali postaviť za 114,6 mil. eur bez dane. Sanácia územia zapríčinená zosuvmi pôdy zvýšila náklady na 129,4 mil. eur.

Práce sa začali v závere roku 2011 a hotové mali byť vo februári, neskôr v júli a novembri tohto roka. Ešte predtým začali motoristi využívať úsek R2 Pstruša - Kriváň (10,4 km), a to 10. novembra.

Zmluvná cena dosiahla takmer 178 mil. eur bez dane. Výstavba sa začala koncom roka 2013, termín ukončenia bol v decembri tohto roka. Vedúcim členom združenia bol Strabag, ďalšími členmi Váhostav a Doprastav.

zdroj: SITA
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.