Cez Tatry pôjde vlak konečne rýchlejšie.

Moderátor: Moderátori

Cez Tatry pôjde vlak konečne rýchlejšie.

Odoslaťod rado » 11. Okt 2016 22:13

Cez Tatry pôjde vlak konečne rýchlejšie. Štát zmodernizuje prvý úsek za Žilinou
Železnice chcú v tomto roku vypísať dva tendre na modernizáciu železničných tratí. Spolu chcú minúť takmer 400 miliónov eur.

BRATISLAVA. Cestujúci vo vlakoch sa po dlhých rokoch dočkajú zrýchlenia vlakov aj na železničnej trati za Žilinou. Po dlhých rokoch modernizácie železničných úsekov medzi Bratislavou a Žilinou štát plánuje začať rekonštruovať koľaje aj smerom na Košice.

Všeobecne prvá, ktorá sa bude zrýchľovať, je železničná trať pod Tatrami. Štátny správca tratí a niektorých železničných staníc Železnice Slovenskej republiky už počas niekoľkých týždňov plánuje vypísať súťaž na modernizáciu takmer 13-kilometrového úseku medzi Popradom a Lučivnou.

Súťaž by mal vyhlásiť do konca tohto roka. Aktuálne sa podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej pripravujú súťažné podklady.

Viac ako sto miliónov

Modernizácia týchto takmer 13 kilometrov železničných koľají bude podľa odhadov ministerstva dopravy stáť niečo viac ako sto miliónov eur. Trať pod Tatrami sa zrýchli na 140 kilometrov za hodinu.

V porovnaní s traťou medzi Bratislavou a Žilinou však vlaky budú jazdiť v priemere o 20 kilometrov pomalšie.

Ak sa s modernizáciou úseku začne na budúci rok, rekonštrukcia by sa mohla dokončiť do roku 2020.

„Vo Svite na to čakáme. Hlavným dôvodom je, že trať sa odhluční od mesta. Ďalším, že by sme dostali ďalšie spojenie smerom na Tatry,“ vraví viceprimátor Svitu Ivan Zima.

O modernizácii železnice pod Tatrami sa hovorilo už v roku 2012, pričom dokončiť sa mala ešte v roku 2015. Modernizácia tohto úseku vtedy patrila medzi náhradné projekty za rekonštrukciu železničnej trate pri Trenčíne. Vtedy však rezort plánoval zrýchliť trať až na 160 kilometrov za hodinu.

Dnes je maximálna rýchlosť na železnici medzi Popradom a Svitom 120 kilometrov za hodinu. Aj keď sa však rýchlosť vlakov na tejto trati zvýši o 20 kilometrov za hodinu, prejazd vlakov medzi Popradom a Lučivnom sa skráti len o pár minút.

„Riešiť by sa mal celý uzol. V tejto lokalite existuje veľký potenciál turizmu, keďže je to pod Tatrami. Celkový význam to bude mať až vtedy, keď sa zmodernizuje celá trať,“ konštatuje šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Čo sa modernizuje

Aktuálne sa modernizuje úsek medzi Zlatovcami a Trenčínom, ktorá je tesne pred dokončením, a Považskou Teplou a Žilinou.

V lete ŽSR podpísali zmluvu na modernizáciu úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou za 365 miliónov eur.


Od Žiliny až po Košice

Štát chce okrem tejto časti zmodernizovať celý úsek medzi Košicami a Žilinou.

Aj tu budú oproti pôvodným plánom jazdiť po zmodernizovanej trati pomalšie. Ministerstvo dopravy ešte vo februári vybralo alternatívu s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu. Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti o 40 minút.

Odhadovaná cena čisto stavebnej časti celého úseku Žilina – Košice s dĺžkou vyše 240 kilometrov je 2,5 až 2,8 miliardy eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov.

„Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky. Prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň. Odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie,“ písal vo februári rezort dopravy.

Rýchlotrať do Česka

Tender na modernizáciu úseku medzi Popradom a Lučivnom v tomto roku nemá byť jediný. ŽSR predpokladajú, že vypíšu aj súťaž na zrýchlenie trate medzi Bratislavou a Českou republikou.

Štát odhadol, že modernizácia ho vyjde na 273 miliónov eur, pričom vlaky by po týchto koľajách mohli chodiť až 200 kilometrov za hodinu. Zmodernizovať sa však má celý úsek od Štúrova do Kútov.

„Na tejto trati sa uznalo, že vzhľadom na to, že ide o jedinú na Slovensku s medzinárodnou diaľkovou osobnou dopravou, rýchlosť 200 kilometrov za hodinu dáva zmysel,“ povedal v rozhovore pre SME bývalý generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy Jiří Kubáček.

Rekonštrukcia trate bude podľa Kubáčka dlhodobo jediná, ktorá sa podarí zmodernizovať na 200 kilometrov za hodinu. Potenciál na vyššiu rýchlosť na iných tratiach nevidí, a to až do času, kým sa do Európskej únie nedostane aj Ukrajina.

11. okt 2016 o 18:05 MAREK PORACKÝ
ZDROJ: http://ekonomika.sme.sk/c/20351584/cez- ... linou.html
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.