Nesrovnal chce premiestniť Hlavnú stanicu...

Moderátor: Moderátori

Nesrovnal chce premiestniť Hlavnú stanicu...

Odoslaťod mino » 30. Okt 2016 11:38

Nesrovnal chce premiestniť Hlavnú stanicu, vlaky by chodili na Trnavské mýto

Primátor Bratislavy očakáva od vzkriesenia Filiálky veľa, odborníci majú úplne iný názor.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal sa nevzdáva myšlienky vrátenia vlakov na Trnavské mýto. Obnovená železničná Filiálka má totiž podľa neho omnoho väčší význam ako dnešná Hlavná stanica. Odborníci však tvrdia, že tento krok by mohol spôsobiť zbytočný chaos a dopravným problémom až tak nepomôže.


Premiestnenie Hlavnej stanice
Ako priznal Nesrovnal v rozhovore pre HNtelevíziu, návrat železnice na Trnavské mýto považuje za nevyhnutné. „Naše mesto je otvorené na sever, východ a juh. Tam je celá naša krajina, odtiaľ prichádza najviac ľudí. Tí musia ísť cez celé mesto na Hlavnú stanicu a potom sa vracajú. Je to nezmysel.“ Primátor Bratislavy tvrdí, že súčasná poloha Hlavnej stanice ľuďom neposkytuje komfort, lebo jej umiestnenie neponúka rýchle prepojenie do ostatných mestských častí. Takúto možnosť by mala podľa neho práve stanica Filiálka na Trnavskom mýte. Jej výstavba by navyše mala potenciál odbremeniť ľudí od narastajúcich dopravných zápch.


Vývoj budúcnosti ukáže štúdia
To, či sú vôbec Nesrovnalove plány spojiteľné s realitou, ukáže až Štúdia realizovateľnosti Dopravného uzla Bratislava, ktorú si nechali vypracovať štátne železnice za 1,6 milióna eur. Tá prinesie výsledok až v lete. O vzkriesení Filiálky sa však diskutovalo aj predtým. Podľa hovorkyne železníc Martiny Pavlíkovej už štúdia z roka 2012 ukázala, že železnica na Trnavskom mýte by bola väčšine častiam hlavného mesta časovo dostupnejšia. „V rámci vstupných podkladov do analýzy z tohto roka sa rátalo s nasledujúcimi odhadovanými investičnými nákladmi – podpovrchová trať Filiálka 284,6 milióna eur a razený tunel z Filiálky do Petržalky asi 720 miliónov eur,“ objasnila.


Trnavské mýto zázrak neprinesie
Odborník Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava tvrdí, že takýto krok by dopravu v hlavnom meste nevyriešil. Poukazuje pritom na to, že vzkriesenie Filiálky na Trnavskom mýte nezmení takmer vôbec nič. „Jej poloha voči centru i voči uzlom MHD je podobná Hlavnej stanici a neposkytuje nič navyše. Naopak, môže byť kontraproduktívna a môže rozbiť prestupné väzby, ktoré sú dnes pomerne slušné,“ domnieva sa. Fundárek navyše dodáva, že Filiálka by mala stále len napojenie na dva smery, tretí by získala iba vystavaním trasy do Petržalky, ktorý je však finančne veľmi náročný. Kým podľa Nesrovnala by to bolo vhodné riešenie na prepojenie s rakúskou obcou Kittsee a maďarskou Rajkou, Fundárek poukazuje na to, že Bratislava smerom do Petržalky už vystavala električkový spoj. Ten sa však, bohužiaľ, postavil bez prípravy na dobudovanie prestupnej zastávky na železnicu.


Kapacitné problémy
Podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej je zjavné, že súčasná Hlavná stanica je problematická. Nemyslí si však, že vzkriesenie kedysi funkčnej Filiálky nevyrieši problémy mesta, medzi ktoré patria aj kapacitné nedostatky Hlavnej stanice. „Uvažuje sa síce o viacerých náhradných riešeniach – odklone nákladnej dopravy, predĺžení dvoch nástupíšť a podobne, ale všetko sú to len dočasné riešenia.“ Mertinková tvrdí, že riešenie príde až vtedy, keď kompetentní predstavia projekt presunutia chýbajúcich koľají do podzemia. Na takejto možnosti by pritom mali kompetentní zapracovať čo najskôr, podľa nej rieši hlavné mesto súčasné problémy aj kvôli tomu, že skutočné riešenia neustále odkladalo.
https://dennik.hnonline.sk/slovensko/850489-nesrovnal-chce-novu-stanicu-na-trnavskom-myte
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 615
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 12:50
Bydlisko: LM/BA

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.