Ako Pat a Mat časovú tieseň na diaľniciach organizovali

Moderátor: Moderátori

Ako Pat a Mat časovú tieseň na diaľniciach organizovali

Odoslaťod bzzi » 02. Nov 2016 16:26

Ako Pat a Mat časovú tieseň na diaľniciach organizovali

https://dennikn.sk/598606/ako-pat-a-mat-casovu-tiesen-na-dialniciach-organizovali/

Katastrofálne riadenie inštitúcií za vlády Smeru krajinu viditeľne dobieha už aj pri stavbe diaľnic.

V januári to budú už tri roky, odkedy vedenia ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti vedia, že ak čím skôr neobjednajú spojenie Žiliny s Lietavskou Lúčkou, tak nový 11-kilometrový diaľničný úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Hričovským Podhradím postavený za vyše 400 miliónov eur bude po jeho dostavbe zbytočný.

Keďže stavba potrebného štvorkilometrového prepojenia by mala trvať približne dva roky, mal štát dostatok času na zorganizovanie normálneho tendra. K tomu všetkému sa ešte predĺžila aj výstavba nadväzujúceho tunela Višňové, na súťaž a stavbu mal teda štát luxusne veľa času.

Nestačilo. Štátni manažéri sa akoby zobudili až pred pár dňami po tom, čo INEKO na svojom blogu upozornilo, že súťaž o privádzač sa ani nezačala, a 11-kilometrová diaľnica tak bude dobrá akurát na preteky korčuliarov. Z ich vyjadrení je jasné, že všetky podklady k súťaži sú dávno hotové, vydané sú aj všetky povolenia, akurát nikto nezačal vyberať zhotoviteľa.

Z aktuálneho vyjadrenia dočasného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti vyplýva, že štát problém chápe, že času je nedostatok a preto v Národnej diaľničnej spoločnosti hovoria o časovej tiesni a teda aj o mimoriadnych formách zrýchlených tendrov.

Prvý problém je v tom, že zrýchlený a zúžený tender prinesie štátu takmer s istotou menej priaznivú cenu.

Druhý problém je v tom, že mimoriadne formy súťaží možno použiť len vtedy, ak sa pod časový tlak dostal štát nie svojou vinou. A to, čo predviedli štátni manažéri, je presne prípad, keď za meškanie tendra môže Národná diaľničná sama. Lebo roky všetci jej šéfovia aj ich nadriadení na ministerstve dopravy vedeli, že privádzač zo Žiliny treba, na jeho stavbu bolo všetko nachystané, len nikto nestlačil gombík, aby spustil tender.

Zákon o verejnom obstarávaní hovorí jasne. Zrýchlené konania možno použiť len vtedy, ak ich potreba vznikla „z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať“. Ako mimoriadnu udalosť si určite nemôžeme predstaviť to, že sa za posledné tri roky vymenili traja riaditelia NDS, rovnako ako traja ministri.

Národná diaľničná spoločnosť sa môže pokúsiť zákon jednoducho ignorovať a tváriť sa, že pre krajinu je lepšie porušiť ho, ako mať postavenú a nevyužívanú diaľnicu za 400 miliónov. Musela by však o tom presvedčiť aj Úrad pre verejné obstarávanie, ktorému musia obstarávatelia podľa zákona takéto zrýchlené tendre hlásiť vopred aj s ich zdôvodnením.

No keďže Úrad pre verejné obstarávanie je pod vplyvom Smeru, a jeho súčasný podpredseda Andrej Holák bol dokonca do roku 2013 ako nominant Smeru štátnym tajomníkom ministerstva dopravy, a stavbu diaľnic má už vyše tri roky na ministerstve dopravy na starosti nominant Smeru štátny tajomník Viktor Stromček, možné je všetko.
bzzi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 394
Obrázky: 23
Založený: 13. Máj 2010 17:35

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.