Analytik Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove porad

Moderátor: Moderátori

Analytik Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove porad

Odoslaťod svaco » 03. Nov 2016 15:24

Analytik Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove poradil

Čítajte viac: http://presov.korzar.sme.sk/c/20371918/ ... z4OxJSx4Zy

Mesto by malo tlačiť na urýchlené riešenie križovatiek a posilnenie vlakových spojov.

PREŠOV. Dopravný analytik z Inštitútu INEKO Ján Kovalčík má na riešenie dopravných problémov svoj uhol pohľadu. Vníma ich z nadhľadu.

Ján Kovalčík bol jedným z veľkých kritikov podľa neho predraženého projektu časti diaľnice D1, teda juhovýchodného obchvatu.

Opäť prišiel do Prešova, aby svoje argumenty o tom, že doprava v Prešove nie je taká prehustená, ako sa tvrdí, zdôvodnil.

Sústredil sa najmä na uzlové križovatky Obrancov mieru- Levočská a hlavnú križovatku na Námestí mieru. Hovorí, že sa mu potvrdilo to, čo v Prešove zažil aj v auguste. Konštatoval, že v pondelok o siedmej ráno nezaznamenal žiadne kolóny.

„Začali až vtedy, keď sa na štyri minúty spustili rampy na železničnom priecestí na Levočskej,“ popísal svoju skúsenosť z rannej špičky v Prešove.

Odpozoroval, že jeden pruh z križovatky na priecestie sa za 2 minúty zaplnil a keď vodiči vbehli do križovatky, vytvorili sa kolóny. V tej chvíli sa všetko spomalilo.
Riešením je presun spínačov

Podľa Kovalčíka sú na týchto hlavných ťahoch mestom dva dôvody na to, prečo sa vytvárajú kolóny. Jedným z nich sú rampy na železničnom priecestí, ktoré sa spustia na 4 minúty, keď tadiaľ prechádza vlak.

„Východisko existuje. Treba sa so železnicami dohodnúť, aby znížili rýchlosť nákladných vlakov na 60 kilometrov za hodinu a presunuli spínače za zastávku Prešov-mesto,“ myslí si Kovalčík.

Teraz je spínač umiestnený pred zastávkou a vlaky jazdia rýchlosťou 80 km za hodinu. Podľa našich informácií podobné rokovania so železnicami už prebehli. Iniciovala ich radnica, ale nepriniesli zatiaľ žiadny záver.

Zrejme ide o peniaze a o to, že spínače by bolo nutné fyzicky presunúť na všetkých priecestiach v meste, nielen na jednom.
Námestie mieru treba rozšíriť

Uzlová križovatka na Námestí mieru je jediná, ktorá dynamicky riadi dopravu. Znamená to, že doslova dávkuje vozidlá podľa intenzity.

Vozidlá, ktoré idú zo Sabinova upchávajú Sabinovskú ulicu a spomaľujú prejazd cez križovatku v smere na Vranov.

„Z ľavého odbočenia zo Sabinova, kadiaľ ide ráno väčšina áut, prvých 20 vozidiel prejde plynulo. Keď naskočila zelená, za 40 sekúnd prešlo 40 áut, bežne prejde okolo 25, potom sa to spomaľovalo na 20,“ povedal o svojich pozorovaniach na prešovskej križovatke Kovalčík.

Myslí si, že kapacita by sa zvýšila, keby sa na komunikácii rozšíril ľavý pruh o ďalších 100 až 200 metrov a vznikol by dvojpruh, ktorý by zrýchlil prejazd áut.

Teraz je tá možnosť len na úseku 100-150 metrov. Pruh sa zaplní autami a nestihnú prejsť na zelenú. Poznamenal, že sa čuduje, prečo doteraz takú investíciu nikto nenavrhol.

Nie je to celkom pravda. Keď sa v rokoch 2009-2010 križovatka za 3,3 milióna eur rekonštruovala, už vtedy investor uvažoval o druhej etape. Rozšírenie úseku však pri vtedajšej intenzite dopravy nebolo potrebné.

Levočská je kritická

Ďalším cieľom Prešovčanov by mala byť rekonštrukcia križovatky Obrancov mieru-Levočská.

To nie je nič nové. Všetci Prešovčania na to netrpezlivo čakajú, lebo si uvedomujú, že po prepojení Nábrežnej komunikácie, keď sa dostavia miniobchvat, sa prejazd ešte viac skomplikuje.

Faktom je, že investor, teda Slovenská správa ciest viac ako dva roky vysporiadávala majetok a len v novembri tohto roku požiada o vydanie stavebného povolenia.

Stavba však nie je finančne krytá a je otázne, či sa dostane do budúcoročného investičného plánu. Podľa neoficiálnych informácií na prvú etapu rekonštrukcie sa ráta so sumou okolo 6 miliónov eur.

„Zatiaľ to tak nebolí, lebo tranzit zo Sabinovskej obchádza centrum z východu, ale potom vzniknú najväčšie zdržania práve na Levočskej,“ dodal Kovalčík.
Lacnejšie východiská

Ján Kovalčík sa opäť vrátil aj ku vonkajším obchvatom mesta. Jeho názor sa nezmenil. Juhovýchodný obchvat je podľa neho zbytočne predražený aj preto, že v projekte je aj mimoúrovňová križovatka, ktorá bude napojením na severný obchvat.

„Tam sa zbytočne utopia peniaze a za tie by sa mohli riešiť vnútromestské križovatky. Kľúčový tranzit z Kapušian na Košice, ktorý teraz ide cez Sekčov aj tak ostane v pôvodnom stave,“ dodal.

Pripomenul aj úvahy o tom, že tranzit cez Sekčov sa preženie celým mestom až na Vydumanec a tam sa napojí na diaľnicu D1.

Analytik Kovalčík nezmenil názor ani na východný obchvat. Trvá na tom, že je to pre Prešov lacnejšie a výhodnejšie riešenie ako severný obchvat. Dá sa pripraviť za 5 rokov, postaviť za 2,5 a bude údajne minimálne o 250 miliónov eur lacnejší.

Tieto peniaze by sa dali využiť na riešenia vnútromestskej dopravy a posilnenia vlakových spojení na trase Lipany-Prešov.

Ján Kovalčík pomenoval problémy, o ktorých všetci v Prešove vedia. Problém je jediný. Peniaze.

Samospráva to vyriešiť nemôže. Aj preto v meste stále trvá mimoriadny stav.

Čítajte viac: http://presov.korzar.sme.sk/c/20371918/ ... z4OxJsA8pv
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.