K obchvatu chcú súkromníkovi pribaliť aj osempruh na D1

Moderátor: Moderátori

K obchvatu chcú súkromníkovi pribaliť aj osempruh na D1

Odoslaťod jorry » 03. Nov 2016 21:46

Do prác na diaľničnom obchvate Bratislavy sa pustili len nedávno. Teraz majú dostať na starosť ďalšiu stavbu – rozšírenie diaľnice D1 smerom na Senec na osempruh. Reč je o konzorciu španielskej firmy Cintra, rakúskeho Porru a austrálskeho Macquarie.

Táto zostava nedávno vyhrala tender na vybudovanie obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7. Zmluvná cena za takmer 60 kilometrov ciest je 1,7 miliardy eur. Sú v nej zarátané aj náklady na opravy a údržbu počas 30 rokov.

Ministerstvo s firmami teraz rokuje o možnosti, že by im zverilo aj rozšírenie D-jednotky, ktorá sa nachádza v tej istej lokalite. Aj preto, aby tento projekt nemusel platiť štát. O tomto zámere oboznámil novinárov na pracovných raňajkách minister dopravy Arpád Érsek.

D-jednotka by mala mať po novom štyri jazdné pruhy v každom smere plus odstavný pruh. Dnes má na trase Bratislava – Trnava tri zúžené pruhy a odstavný chýba. Rozšírená D-jednotka má byť hotová v roku 2020 – takisto ako obchvat D4 a rýchlocesta R7.

Pôvodne chcel stavať štát

Podľa pôvodného plánu mala D-jednotku rozširovať štátna Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Spomínané konzorcium Cintry dostalo za úlohu postaviť diaľnicu D4, ktorá D-jednotku prekríži na východnom okraji Bratislavy - medzi Ivankou pri Dunaji a Vajnormi. Každý si mal stavať svoju časť križovatky. Ministerstvo dopravy sa v zmluve s Cintrou zaviazalo, že D-jednotku rozšíri do konca januára 2019.

Lenže teraz A. Érsék uvažuje inak. Koncesionárovi chce zveriť výstavbu celej križovatky. A nielen jej. Ale aj nadväzujúceho úseku osempruhovej D1. Až po ďalšiu križovatku na D1 pri Bernolákove.

„Pretože spojenie výstavby týchto dvoch stavieb by mohlo priniesť synergické efekty a zjednodušiť priebeh výstavby ako aj dopravu počas samotnej výstavby, keďže na stavbe by sa nemuseli koordinovať dve spoločnosti, ale celú stavbu by koordinoval priamo koncesionár,“ uviedlo tlačové oddelenie rezortu. Vo svojom stanovisku potvrdilo, že rokujú s koncesionárom o možnosti, že by sa rozšírenie D1 spojilo s výstavbou D4.

Rezort sa tým zbaví svojho záväzku rozšíriť D-jednotku do roku 2019. Ten je veľmi tesný. Zostávajú dve sezóny a to ešte treba robiť verejné obstarávanie, ktoré bežne trvá aj rok. Preto už dnes vážne hrozí, že sa termín nestíha. Prehodiť túto výstavbu na koncesionára preto znamená ušetriť čas.

Rezort sa tým zbaví aj záväzku financovať rozšírenie D-jednotky. Výstavbu zaplatí koncesionár. Štát mu ju bude splácať 30 rokov. Takisto, ako je to pri projekte D4/R7. „Je tu možnosť využiť lacné peniaze na svetových finančných trhoch a získať tak pre štát výhodnú cenu a ušetriť peniaze z rozpočtu, ktoré bude možné rýchlo použiť na iné stavby na Slovensku,“ vysvetlil ďalší dôvod tlačový odbor rezortu.

Ďalšie podrobnosti zverejniť nechcel, keďže rokovania sú iba v počiatočnej fáze.

Rozšírenie kontraktu by bolo zaujímavé aj pre konzorcium Cintry. Jeho členom je totiž aj rakúska stavebná firma Porr. Tá zároveň stavia nadväzujúci úsek na D1 – križovatku Triblavina.

Výsledkom Érsekovho riešenia by teda bolo to, že Porr dostane na starosť všetky tri nadväzujúce cesty – D4, rozšírenie D1 po Triblavinu a samotnú Triblavinu. Dá sa predpokladať, že by vďaka tomu výstavba prebiehala efektívnejšie.

Takéto riešenie však musí byť právne aj politicky obhájiteľné. Práce navyše musia byť v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. A dohodnutá cena nesmie byť premrštená, aby to minister politicky ustál.

Zdroj: http://www.etrend.sk/ekonomika/k-obchvatu-chcu-sukromnikovi-pribalit-aj-osempruh-na-d1.html
jorry
návštevník
 
Príspevky: 13
Založený: 23. Sep 2015 15:10

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.