Horelický tunel rozšíria o dva pruhy

Moderátor: Moderátori

Horelický tunel rozšíria o dva pruhy

Odoslaťod juancarlos » 18. Okt 2017 09:40

Horelický tunel bude v budúcnosti o dva pruhy širší. Súťaž na zhotoviteľa stavby chce NDS vyhlásiť v roku 2020. Kedy sa začne s výstavbou bude však závisieť od financií.
ČADCA. Tunel v Čadci-Horelici sa rozšíri o druhú tunelovú rúru. Teraz môžu využívať vodiči len ľavú časť. Práce budú súčasťou rozšírenia diaľničného úseku D3 z Oščadnice po Čadcu – Bukov. Dĺžka druhej rúry bude 558 metrov. „Chceme, aby sa po spustení úseku D3 Strážov – Brodno čo najskôr dostaval ochvat Kysuckého Nového Mesta a druhá rúra tunela Horelica. Tá je dôležitá, pretože po dostavaní úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec sa práve tam bude tvoriť lievik a ďalšie zápchy,“ vysvetlil primátor Krásna nad Kysucou a člen petičného výboru za urýchlenú dostavbu D3 Jozef Grapa.

„V zmysle súčasne platných harmonogramov pre úsek diaľnice D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil predpokladáme vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa stavby v roku 2020. Predpokladaný termín začatia výstavby je podmienený zabezpečením finančných prostriedkov,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Z dokumentácie dobudovania 2. profilu diaľnice D3 vyplýva, že bude zahŕňať aj spomínanú druhú tunelovú rúru na Horelici. Súčasťou riešeného úseku je tiež pravostranné veľké odpočívadlo a Stredisko správy a údržby v Oščadnici.

Tunel funguje trinásť rokov

Horelický tunel funguje od októbra 2004. Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Výstavba sa začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995.

Tunel je približne 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre príjazd záchranného automobilu. Aj na Horelici má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči.

Počas prác v auguste 2001 vznikol vnútri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác. Tie boli náročné, keďže terén bol veľmi zložitý, išlo o ílovce s geologickými poruchami.

Na celom diele sa podieľalo viac ako dvesto ľudí

Stavebné práce zabezpečovalo v tuneli približne 60 ľudí vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 pracovníkov. Čo sa týka technológie, tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia napojili na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.

https://mykysuce.sme.sk/c/20674945/hore ... pruhy.html
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 735
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.