Časť severného obchvatu Prešova zlacnela pred tendrom o 33M

Moderátor: Moderátori

Časť severného obchvatu Prešova zlacnela pred tendrom o 33M

Odoslaťod mireceq » 23. Dec 2017 18:33

Časť severného obchvatu Prešova zlacnela pred tendrom o 33 miliónov eur
Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, ŠTVRTOK 21. DECEMBRA 2017 16:29

Dve stavby z balíčka priorít označilo ministerstvo dopravy za tak dobre pripravené, že sa v roku 2017 rozbehne tender na ich stavbu. Ten, ktorý je na juhu, nestíhajú, pri Prešove áno.

Obrázok

V septembri predstavil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) svoju víziu o výstavbe diaľnic. Medzi priority začlenil 90 kilometrov ciest najvyššej kategórie a označil dve, ktoré sú najbližšie k verejnému obstarávaniu.

S tendrom na stavebné práce na prvej časti severného obchvatu Prešova (4,3 km) a rýchlostnej ceste od Mýtnej po Lovinobaňu (13,5 km) sa preto rátalo do konca tohto roka.

Súťaž o južnú rýchlocestu vypísať nestihnú. Do vestníka verejného obstarávania poslala Národná diaľničná predbežný oznam o tom, že tender chce spustiť 31. januára 2018.

Riadnu súťaž pre prvú etapu prešovského obchvatu ohlásila Národná diaľničná spoločnosť na webe vo štvrtok.

Je to v súlade s plánom

„Najproblematickejším bodom boli dlhotrvajúce rokovania s MF – ÚHP (Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií) o technickej podobe úseku,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Teraz majú diaľničiari v rukách posudok od vládnych ekonómov.

Prvá časť obchvatu Prešova by mala byť podľa odhadu nakoniec o 33 miliónov eur lacnejšia, než sa čakalo. Cenu teraz odhadujú diaľničiari na 169,98 milióna eur bez DPH. To je predpokladaná hodnota zákazky, ktorá sa zadáva do tendra.

Vo februári pritom padlo politické rozhodnutie o tom, že prvá časť severného obchvatu Prešova bude mať štyri pruhy a jeden tunel bez ohľadu na to, či sa nedá dopravný problém v krajskom meste riešiť efektívnejšou stavbou, alebo kombináciou riešení.

Prečo autostráda zlacnela

Z dostupných informácií vyplýva, že žiadne zásadné orezanie samotnej stavby za zlacnením nestojí.

„Náklady na výstavbu prvej etapy znížila NDS optimalizáciou jednotkových cien bez zmeny technického riešenia a vplyvu na kvalitu stavby,“ píše sa v posudku ÚHP.

Menej dobrá správa je, že sa nedá presne povedať, či stavba prinesie najlepšiu hodnotu za peniaze.

„Úspory sú významné a analýza prínosov a nákladov ukázala, že (...) projekt je spoločensky prínosný. Stále však nie je možné povedať, či realizácia prvej etapy prináša najvyššiu hodnotu za peniaze pre dopravu v Prešove, keďže predložená analýza prínosov a nákladov porovnáva len jednu alternatívu riešenia dopravy v Prešove,“ píšu analytici.

Inak povedané, aby bolo možné vyhodnotiť, či ideme Prešovu pomôcť v pomere k nákladom najefektívnejšie a najviac, ako sa dá, muselo by sa porovnať, koľko a s akým efektom by priniesli v meste iné opatrenia.

Analytici odporúčajú, aby sa alternatívami, ako je iné „trasovanie, úprava ciest vo vnútri mesta a posilnenie verejnej dopravy“, zaoberali štátni plánovači pri plánovanom pokračovaní severného obchvatu Prešova.

Na južnej autostráde čakajú posun neskôr

Pri rýchlostnej ceste od Mýtnej po Lovinobaňu je zrejme komplikácia väčšia.

Na úseku môžu byť problémy s posudkami jeho vplyvov na životné prostredie, k tomu sa hodnotí jeho efektivita.

„Vypísanie tendra na zhotoviteľa stavebných prác predpokladáme v 1. štvrťroku 2018. Aktuálne ešte prebiehajú rokovania so zástupcami Jaspers (orgán Európskej komisie) a ÚHP – MF na dopracovanie krokov, ktoré preukážu ekonomickú oprávnenosť projektov,“ povedala Michalová.

Ministerstvo dopravy píše, že tempo plnenia priorít je plne v súlade „s rozhodnutím ministra vypisovať jednotlivé súťaže postupne“.

Problémy pri Lučenci vznikli už pred rokmi. Pôvodne sa pripravoval do výstavby dlhší súvislý úsek, od Kriváňa až po Lovinobaňu.

V jeho prvej časti nakreslili drahý most. Ministerstvo dopravy v roku 2011 prikázalo projekt zlacniť na efektívnu úroveň. Národná diaľničná namiesto toho, aby škrtla most, cestu zúžila tak, že na nej nezostal ani stredový pás.

Urobila to aj na časti od Mýtnej po Lovinobaňu, na ktorej sa most neplánoval.

V roku 2016 začali cestu opäť rozširovať, most by už mal byť minulosťou. Či sú nové projekty v poriadku, ukážu tiež posudky efektívnosti diaľničných riešení.

V minulosti prebiehala debata aj o tom, či nie je výhodnejšia a rýchlejšia pomoc regiónu cez rozšírenie existujúcich ciest prvej triedy či cesty v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer namiesto klasickej štvorprúdovky, ako bežne plánuje Národná diaľničná.

Na úseku pri Lučenci jazdí o čosi menej áut než na úseku medzi Mníchovou Lehotou a Ruskavcami (na západnej R2), ktorý napríklad medzi priority nepatrí.

Národná diaľničná plánuje, že cesta pri Lučenci by mohla byť hotová v júni 2020.

„Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú ani minimálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a ani primeranú lehotu výstavby,“ zhodnotil inštitút INEKO na svojej interaktívnej mape diaľnic.

Zdroj: https://dennikn.sk/975754/cast-severneh ... r/?ref=tit
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 142
Obrázky: 5
Založený: 30. Okt 2012 17:49

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.