Prešov má kľúčový dopravný plán (cely clanok)

Moderátor: Moderátori

Prešov má kľúčový dopravný plán (cely clanok)

Odoslaťod Čumil » 09. Nov 2018 10:52

Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný
Masterplan pomôže aj pri rozhodnutí o severnom obchvate.

9. nov 2018 o 0:00 MICHAL IVAN


Masterplan navrhuje konkrétne zmeny pre zlepšenie dopravy v meste Prešov.(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)
Písmo:A-|A+318
PREŠOV. Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument pre oblasť dopravy, Masterplan, ktorý pripraví česká spoločnosť NDCon.

Ide o komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v meste.


Urobili prieskum dopravy
Úlohou dokumentu bolo popísať problém, navrhnúť riešenia a pripraviť koncepciu fungujúcej dopravy pre najbližšie obdobie.

Za podobný dokument sa doposiaľ mohol považovať generel dopravy, ktorý si dalo mesto vypracovať v roku 1988, no jeho platnosť sa skončila ešte v roku 2008.

Mesto minulého roka pristúpilo k zadaniu zákazky pre vypracovanie strategického dokumentu a prvé prieskumy sa začali na jeseň minulého roka.

Dokument obsahuje dáta, analýzy, ale aj konkrétne riešenia pre zlepšenie dopravy.

Zároveň je aj nutným podkladom, bez ktorého sa nemôže mesto uchádzať o investície z európskych fondov do dopravy.

Mesto Prešov získalo na projekt Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov takmer 795-tisíc eur v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Modeluje rôzne dopravné situácie
Dokument už má úrad na stole, ale jeho schvaľovanie musí prejsť cez zastupiteľstvo.

O téme prebehla aj diskusia v televízii TV 7 s viceprimátorom Štefanom Kužmom a vedúcim odboru dopravy a životného prostredia MsÚ Prešov Stanislavom Ondirkom.

Dokument vychádza z analýz, odkiaľ a kam chodia vodiči.

„Dokument spracúva všetky módy dopravy. Výsledkom je spracovanie dopravného modelu. Ak sa niečo v meste bude pripravovať, stavba, nákupné centrum, tak dokážeme namodelovať, čo to urobí s dopravou. Aké bude zaťaženie ciest, čo to prinesie z hľadiska pešej dopravy, cyklodopravy a celej mestskej dopravy,“ vysvetľuje Ondirko.

Na základe toho je možné využiť dáta na základe analýz aj zmeny dopravy v prípade dočasných výluk a obmedzení.

Mesto si teda bude môcť pozrieť, na ktoré cesty sa v takýchto prípadoch presmerujú vodiči.

Využitie strategického dokumentu je naplánované až do roku 2040.

Navrhuje konkrétne riešenia
Dokument pozostáva z dvoch približne tristostranových častí. Prvá časť je analytická, avšak v druhej časti sa venuje konkrétnym riešeniam.

V dokumente je napríklad návrh zmeny dopravy na uzle Levočskej ulice, ktorá je križovaná s vlakovým a trolejovým vedením.

Počas tohto roka sa začalo s rozširovaním cesty na tomto uzle, ale dôležitá je aj ďalšia zmena.

„V stratégii je ďalšia podstatná vec, aby sa železnice minimálne pri križovaní s Levočskou ulicou dostali pod cestu a aby mali vo výhľade mimoúrovňové križovanie,“ vysvetľuje Kužma.

Pomôcť by to malo aj záchranným zložkám, ktoré v prípade prechodu vlaku musia čakať pri priecestí.

Dokument popisuje aj návrhy integrovanej dopravy, ktorú však musí iniciovať aj kraj.

„Nie je to len o jednom lístku, ale aj o nadväznosti dopravy tak, aby sa nestalo, že päť minút pred príchodom autobusu ujde vlak,“ vysvetľuje Kužma.

Prípravy trvajú roky
Dokument popisuje aj zelené vlny, preferenciu MHD vozidiel, ale napríklad aj bus pruhy.

Prvé by sa mohli objaviť aj pri plánovanej oprave Solivarskej ulice.

V pláne sa počíta aj s odľahčením Sabinovskej ulice novou cestou, ktorá by bola preložkou a viedla by od Dúbravy až po križovatku pri OBI.

V oblasti železničnej dopravy počíta napríklad s dvoma železničnými zastávkami na Sídlisku III (Bajkalská a Mukačevská) a zastávkou pri nemocnici v smere jazdy na Bardejov.

Realizácia všetkých navrhovaných zmien však bude závisieť najmä od schválených financií.

Ich samotné vyhotovenie trvá roky.

„Dopravné stavby sa dvojnásobne dlho pripravujú, ako robia. Keď máte stavbu, ktorá sa dva roky stavia, najmenej štyri roky trvá príprava od zámeru, cez výkup pozemku až po povoľovacie postupy,“ vysvetľuje Kužma.

Podľa dát je východný obchvat nepotrebný
Z dokumentu vychádza aj zásadné stanovisko k východnému obchvatu mesta Prešov.

Analytici ho z predošlých dostupných dát uprednostňovali ako lacnejšiu alternatívu voči severnému obchvatu.

„Takáto stavba nie je potrebná, tá cesta môže síce ostať v približne rovnakej trase, ktorá je momentálne rezervovaná, ale nemá zmysel ju v žiadnom prípade robiť ako štvorprúdovú cestu,“ povedal Stanislav Ondirko.

Cesta by mala byť v prípade realizácie podľa dokumentu regionálnou cestou druhej alebo tretej triedy spájajúcou blízke satelitné obce.

Tranzit z mesta sa úplne vylúči
Otázne naďalej ostáva, ktoré stavby sa z návrhovej časti zrealizujú a v akom časovom horizonte.

Najbližšie roky však majú výrazne zmeniť dopravnú situáciu v meste.

„Jasné je, že do tých piatich až siedmich rokov, podľa realizácie druhej etapy severného obchvatu, bude úplne vylúčená tranzitná doprava z mesta vo všetkých smeroch,“ hovorí Kužma.

V súčasnosti sa realizuje výstavba západného obchvatu, ktorý by mal byť dokončený do konca roka 2022.

Severný obchvat je rozdelený na dve etapy a prvý 4,3-kilometrový úsek by sa mal začať stavať počas budúceho roka a výstavba potrvá takmer 3 roky.

O druhom 10,2-kilometrovom úseku sa stále vedú debaty, či sa bude stavať v plnom alebo polovičnom profile.

Údaje z Masterplanu však hovoria o tom, že je potrebný plný profil, čo by malo výrazne zasiahnuť aj do konečného rozhodnutia.

Súťaž na druhú etapu by mala byť vyhlásená do konca budúceho roka.



Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20956374 ... z5WLk0Zx8i
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.