Stránka 1 z 1

Érsekov tím investoval do sto kilometrov diaľnic na juhu aj

OdoslaťOdoslané: 02. Okt 2019 13:02
od fh
Érsekov tím investoval do sto kilometrov diaľnic na juhu aj na úkor iných regiónov.

Érsekov tím investoval do sto kilometrov diaľnic na juhu aj na úkor iných regiónov
Daniela Krajanová


Na juhu Slovenska sú diaľniční manažéri pri nákupe projektov úspešnejší než inde.

Ak by sa naplnili diaľničné sľuby politikov, šoféri by raz jazdili z Bratislavy do Košíc autostrádou nielen cez Žilinu, ale aj cez Lučenec a Rimavskú Sobotu. Z Oravy by sa autostrádou pohodlne odviezli cez Bystricu až do Maďarska.

No ani tým sa výpočet oficiálnych diaľničných plánov nekončí. Politici postupne rozkreslili po Slovensku 1800 kilometrov diaľnic. Neexistuje však jednoznačný a záväzný plán o tom, kedy má byť hotový posledný kilometer a hlavne, v akom poradí sa to udeje.

[ TIP: Aktivujte si večerný newsletter s najlepšími článkami Denníka N, ktoré ste ešte nečítali. Pre aktiváciu stačí raz kliknúť. ]
Zatiaľ je hotových len 700 kilometrov, stavali ich 50 rokov pri priemernom tempe 14 kilometrov ročne. Preto je mimoriadne dôležité, aby sa investície sústredili najprv tam, kde je situácia najvážnejšia a kde neexistujú porovnateľne efektívne alternatívy.

Inak budú na diaľnicu čakať dlhšie tam, kde ju potrebujú naliehavejšie.

Čo Érsek pripraví, budú stavať po ňom
O tom, kde sa napokon stavia, rozhodujú niekedy peniaze, niekedy geológia, niekedy schopnosti diaľničných manažérov, politické inštrukcie, no veľmi často predovšetkým chýbajúce projekty.

Od prípravy po slávnostné strihanie pásky uplynie v priemere štrnásť rokov, väčšinu z toho zaberajú štúdie, výkupy pozemkov, projekty, povolenia. Kvôli príprave jednej diaľnice tak Národná diaľničná spoločnosť obvykle musí zorganizovať niekoľko nákupov.

Čo sa projektuje dnes, bude limitovať ďalších ministrov pri objednávke diaľnic. Politicky je výhodnejšie poklopávať základné kamene a strihať pásky než investovať do neviditeľných projektov. Preto občas ministri siahajú po hotovom s argumentom, že iné na stavbu pripravené nie je alebo aby investícia nevyšla nazmar.

Preto je dobrou správou, že aktuálne vedenie ministerstva dopravy za posledné tri roky úspešne zorganizovalo nákup niektorej fázy projektovania a prípravy pre asi 200 kilometrov diaľnic.

Keby sa postavili všetky naraz, vyšlo by to na investíciu za približne tri miliardy eur (dostavba celej diaľničnej siete sa odhaduje asi na 20 miliárd eur).

Tender pre Kysuce sa nevydaril
Érsekov tím rozbehol objednávku na postup v príprave pre viac než 10 úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Bez problémov sú obhájiteľné najmä posledné súťaže: pre 22 kilometrov diaľnice na Kysuciach (D3), kde pre diaľnice v minulosti organizovali aj protest.

D3 je prirodzeným pokračovaním D1, a keď ju dostavajú, dokáže na seba prevziať osobnú aj nákladnú prepravu zaťažujúcu miestne obce.


Zelenou sú plánované, červenou rozostavané a čiernou hotové úseky diaľnic a rýchlostných ciest. Mapa – NDS
Na ilustráciu: medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou denne prejde okolo 14-tisíc áut, z toho asi pätina sú nákladiaky nad 3,5 tony.

„D3 spája Poľsko a Česko, priemyselné oblasti Katovice a Ostrava,“ vysvetlil v minulosti bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák.

Na porovnanie: na juhu pri Rožňave, kde vláda plánuje autostrádu s tunelom Soroška, jazdí denne okolo 6-tisíc áut, z toho asi desatina sú nákladiaky.

Aj v porovnaní s inými regiónmi to vyzerá na Kysuciach relatívne vážne nielen vzhľadom na intenzity, ale aj nehodovosť:


Zdroj – ÚHP, IFP
Preto je mimoriadnou správa, že v auguste objednali diaľniční manažéri od Dopravoprojektu projekty pre úsek od Brodna po Kysucké Nové Mesto.

Píšu, že nemohli skôr, lebo sa dokončovala predchádzajúca etapa prípravy.

Inštitút INEKO ich argument vyvracia a hovorí, že jednoducho nevidí dôvod, prečo nemohli začať o pol roka skôr.

„Aj súčasný minister Érsek tak meškanie stavby ďalej zväčšuje, hoci jeho príspevok je ešte malý v porovnaní so stratenými rokmi 2012 až 2016,“ píše portál cesty.ineko.sk. V tých rokoch šéfovali výstavbe diaľnic Ján Počiatek s tajomníkom Viktorom Stromčekom (obaja za Smer) a príprava tohto úseku D3 sa takmer nepohla.

Najnovší termín pre dostavbu tohto úseku je rok 2025.

Diaľničiari porušili pri Kysuciach zákon
Zásadne lepšie to nevyzerá ani s priľahlým úsekom od Kysuckého Nového Mesta po Oščadnicu.

Časť správy je, že NDS už zorganizovala súťaž o projekty, ibaže na zbytočne veľkorysé riešenie.

„Pravdepodobne opäť skončí v šuplíku,“ píše portál cesty.ineko.

Prvý pokus kúpiť diaľnici nové projekty navyše nevyšiel. Súťaž o aktualizáciu dokumentov nariadil zrušiť diaľničným manažérom Úrad pre verejné obstarávanie. Stotožnil sa s námietkou jedného zo záujemcov, ktorý podozrieval diaľničných manažérov z diskriminácie.

Diaľničným manažérom sa tým zrútil tender, ktorý začali organizovať v septembri minulého roka. Ďalší pokus avizovali na september, zatiaľ o ňom nie je zmienka vo vestníku verejného obstarávania.

Pri nákupe projektov sú podobné patálie s Úradom pre verejné obstarávanie na rozdiel od iných súťaží skôr vzácnosťou.

Menší problém mali diaľničiari v roku 2017 s prvými projektmi, ktoré objednávala aktuálna generácia diaľničných manažérov. Súťaže museli vypísať nanovo pre príležitosť zarátať ich do eurofondov, zmluvy o projekty sú už podpísané.

Vysoké nasadenie na juhu
Medzi takéto diaľnice patria úseky južnej R2 v teréne pri Zacharovciach. Postup diaľničných manažérov pri príprave tejto diaľnice ukazuje, že ich priorita môže byť viac v tejto lokalite než inde. V teréne pri Zacharovciach vykupovali pozemky ešte skôr, než mali v rukách dokumentáciu na stavebné povolenie. Postup býva opačný, pretože inak hrozí predraženie.

„Buď projektantov pri navrhovaní technického riešenia obmedzia požiadavkou rešpektovať už vykúpené zábery pozemkov, alebo zostane časť plochy vykúpených pozemkov nevyužitá a nové zábery bude potrebné dovykupovať,“ píše INEKO na diaľničnom webe cesty.ineko.sk.


Zelenou sú plánované, čiernou hotové, červenou rozostavané úseky diaľnic a rýchlostných ciest. Mapa – NDS
V tomto teréne objednali diaľničiari dokumenty pre zúženú verziu diaľnice, teda s dvomi pruhmi namiesto tradičných štyroch. INEKO to vidí ako relatívne dobrú investíciu, najmä v porovnaní s ostatnými časťami južnej diaľnice.

„Práve tu má súčasná cesta z celého južného ťahu najhoršie parametre (spolu so Soroškou),“ píše portál inštitútu INEKO.

Preferujú juh
Vo finále je z 200 plánovaných kilometrov diaľnic, ktorých objednávky pokročili za Érseka, na južnej autostráde takmer polovica. Niektoré sú na južnom ťahu od Bratislavy (R7) alebo ďalej pokračujú smerom na Košice (R2).

Pre niektoré sa objednal pokrok v príprave, pre iné posledný stupeň prípravy pred tendrom, niektoré sa možno ani nebudú stavať.

Sú medzi nimi úseky R7 od Dunajskej Stredy do Nových Zámkov, od Nitry smerom na Topoľčany (R8) alebo pri Moldave nad Bodvou.

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík predpokladá, že týmto regiónom sa dá s dopravou pomôcť aj inak a rýchlejšie než diaľnicou.

„Niežeby tam nepotrebovali lepšie cesty, ale dopravne primeraným, lacnejším a asi jediným reálne financovateľným riešením by bola nová cesta I. triedy, najmä v smere na Topoľčany i Nové Zámky. A s ohľadom na závažnosť dopravných problémov v niektorých iných regiónoch celoslovenské priority rozvoja rýchlociest určite nie sú pri Moldave ani Rimavskej Sobote,“ povedal dávnejšie Kovalčík.


Mapa – NDS
Podobne efektívnejšie riešenie než nová autostráda od Nitry po Partizánske sa dá zvážiť cez dobrú investíciu do ciest prvej triedy.

Naopak, logiku dávajú menšie projekty pri Ružomberku alebo Trenčíne, ale aj tam vidno komplikácie. Projekty pre úsek od Trenčianskej Turnej po Mníchovu Lehotu už takmer objednali, napriek hotovej súťaži sme nenašli zmienku o podpísanej zmluve.

Ministerstvo dopravy opakuje, že na rozdiel od predchodcov projekty opätovne naštartovali. „Diaľnice a rýchlostné cesty sa pripravujú všade tam, kde sú dlhodobo plánované a potrebné,“ povedala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Ministerstvo tiež píše, že investície nasmerovali aj na juh, pretože miestna infraštruktúra bola roky zanedbávaná, „čoho dôsledkom je aj vysoká nezamestnanosť“.

Detailný pohľad na nákupy projektov z posledných rokov naznačuje, že tempo a nasadenie sú vyššie v južných oblastiach, kde je akútny dopravný problém nižší, než napríklad na Kysuciach. Argument ministerstva o tom, že chýbajúca infraštruktúra sa prejavuje vo vysokej nezamestnanosti, spochybnili dávnejšie analytici z Útvaru hodnota za peniaze.

Nakoniec ministerstvo argumentuje aj tým, že príprava diaľnic má niekoľko stupňov, a tak budú nabiehať postupne, čo dá budúcemu vedeniu ministerstva priestor na kvalifikované rozhodnutia.

A tiež: „Súčasný minister podpísal projekty na Kysuciach, pri Prešove a Košiciach“.

Ide o zákazky, ktoré rozbehol Érsekov predchodca Ján Počiatek. Kritici im vyčítali predraženie, keďže prekonávali miestne rekordy v cene za kilometer.

V ére Érseka rozbehli vlastné zákazky o stavebné práce pre takmer 50 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Dva tendre stihli aj uzavrieť.

Je málo pravdepodobné, že budúca vláda nedokončí rozbehnuté súťaže. Pripadne jej aj kľúčová debata o tom, ako ďalej s úsekom D1 Turany – Hubová. Ako jediná časť budúceho ťahu medzi Bratislavou a Košicami sa stále nedostal ani po moment, aby preň zorganizovali stavebný tender. Náklady naň sa odhadujú asi na 900 miliónov eur.


https://e.dennikn.sk/1564017/ersekov-ti ... v/?ref=tit