Bez Európy by sme po R2 pri Zvolene dnes asi nejazdili
Približne deväť minút predstavuje úspora, ktorú priniesla vodičom rýchlostná cesta R2 za Zvolenom v smere na Košice. Ide o 20-kilometrový úsek Zvolen, východ – Kriváň, ktorý Národná diaľničná spoločnosť financovala v dvoch etapách prevažne z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
28. okt 2019 o 10:42 Ľubica Mojžišová
(Zdroj: Foto: Ján Krošlák)
Písmo:A-|A+0
Rýchlejšia a komfortnejšia jazda však nie je podľa diaľničiarov primárny cieľ rýchlostnej cesty, hlavným zmyslom je odklon tranzitnej dopravy z obcí, cez ktoré prechádza cesta 1. triedy a eliminácia prašnosti, hluku aj environmentálneho zaťaženia v nich.
Intenzita vozidiel
V roku 2010 – 15-tisíc áut za 24 hodín
V roku 2030 – predpoklad 16,5-tisíca áut za 24 hodín
Nenávratný finančný príspevok z eurofondov – 412-tisíc eur
Bola to cesta smrti, ale už nie je
Intenzita dopravy na tomto úseku v roku 2010 dosahovala 15-tisíc vozidiel za 24 hodín. Podľa odhadov by v roku 2030 malo po rýchlostnej ceste prechádzať 16,5-tisíca áut denne.
Článok pokračuje pod video reklamou
-0:00
Aj to je dôvod, prečo nový úsek štvorprúdovej cesty privítali obyvatelia regiónu s nadšením.
„Na ceste 1/50 sa tvorili kolóny a dochádzalo na nej aj k vážnym dopravným nehodám, často smrteľným. Odklonením dopravy mimo mesta sa zvýšila plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal primátor Detvy Ján Šufliarský.
Práve tento úsek cesty 1. triedy označovala polícia za cestu smrti v regióne.
Vďaka štrukturálnym fondom Európskej únie, bez ktorých by dnes úsek rýchlostnej cesty medzi Zvolenskou Slatinou a Kriváňom zrejme nestál, je dnes cesta 1. triedy takmer bez nehôd.
Cesta okoliu Zvolena pomohla.
Cesta okoliu Zvolena pomohla. (zdroj: Foto: J. Krošlák)
Kvalitnejšia doprava, vodiči ušetria čas
Vodičov jazdiacich po R2 zasa potešili okrem ušetreného času aj palivové a finančné úspory.
Cestu stavali v dvoch etapách.
Rozpočet prvej, od Pstruše po Kriváň, predstavoval 177 miliónov eur.
Nenávratný finančný príspevok z eurofondov vo výške viac ako 412-tisíc eur využila diaľničná spoločnosť pri projektovej príprave a takmer 132 miliónov eur pri samotnej výstavbe.
Stavba 7,8-kilometrového úseku Zvolen, východ – Pstruša stála 82,3 milióna eur, viac ako 44 miliónov eur zafinancovala diaľničná z eurofondov.
„Vďaka možnosti čerpať peniaze z európskych fondov sa nám darí výrazne skvalitňovať dopravu,“ konštatoval vtedajší vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek.
V období 2014 – 2020 z nich Slovensko 3 miliardami eur zafinancuje rozšírenie dopravných sietí na Slovensku.
„Zahŕňa to viac ako 100 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest a 126 kilometrov zrekonštruovaných železničných tratí,“ pripomenul Chrenek.
Pracujú na pokračovaní ďalších úsekov
V minulom období (2007 – 2013) sa peniaze z fondov Európskej únie využili v oblasti dopravy na vybudovanie 155 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest aj ciest I. triedy, tiež na modernizáciu ostatných ciest a 80 kilometrov železníc. Diaľničná už pracuje aj na pokračovaní R2 v smere na Košice.
Na deväťkilometrový úsek Kriváň – Mýtna vyhodnocuje ponuky uchádzačov a na nadväzujúcom vyše 13-kilometrovom úseku po Lovinobaňu, Tomášovce už práce začali na prelome septembra a októbra. Tento úsek má byť hotový v júli 2021.
Otázne zatiaľ zostáva pokračovanie R2 v opačnom smere s napojením na rýchlostné cesty R1 a R2 pri Budči.
Čítajte viac: https://regiony.sme.sk/c/22245060/bez-e ... zdili.html