Z Érsekových sľubov o súkromných vlakoch blamáž. Nezvládli..

Moderátor: Moderátori

Z Érsekových sľubov o súkromných vlakoch blamáž. Nezvládli..

Odoslaťod rado » 11. Dec 2019 13:01

Z Érsekových sľubov o súkromných vlakoch blamáž. Nezvládli ani malú žilinskú lokálku

10.122.019 17:21 Ján Kováč
https://e.dennikn.sk/1682133/narodny-do ... i/?ref=tit

  • Ani to málo, čo zostalo z liberalizácie osobných vlakov, Érsekovi ľudia nezvládli.
  • Českú firmu Leo Express vylúčili, nemecká Arriva to vzdala sama.
  • Doplatia na to cestujúci, ktorým sa nezlepšia služby, a štát, ktorému neklesnú náklady.

Na začiatku boli traja

Už na začiatku bolo očividné, že minister dopravy Árpád Érsek túto súťaž vyhlásil, len aby sa nepovedalo. Vyhlásil ju na konci leta a očakával, že nový zmluvný partner nasadí svoje vlaky vo februári 2020. Na celý výberový proces, na zabezpečenie vlakových súprav, rušňovodičov a ďalšieho personálu zostal polrok.

Najvýznamnejší privátny dopravca na Slovensku, spoločnosť Regiojet, už vtedy predpovedal, že v takejto „súťaži“ má reálnu šancu iba štátna Železničná spoločnosť Slovensko.

Nikto iný totiž nebude mať dosť času na to, aby si zaobstaral vlaky a ľudí. „Napríklad len nábor nových zamestnancov, ktorí musia najskôr podať výpovede s dvojmesačnou výpovednou lehotou, bude trvať najmenej pol roka. V prípade zaistenia vozidiel sú tieto lehoty ešte dlhšie. Najkratšia možná lehota od vyhlásenia výsledkov súťaže do termínu začatia prevádzky je najmenej 13 – 15 mesiacov,“ povedal hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Krátke termíny kritizovalo aj Európske združenie alternatívnych železničných dopravcov, ktoré tiež tvrdilo, že tender vie vyhrať len štátna firma.

Odradil ich príliš krátky čas

O termínoch sa kriticky vyjadroval aj ďalší skúsený český dopravca Leo Express. Ten podľa svojho hovorcu Emila Sedlaříka podal voči kritériám námietky. „Súťaž bola vyhlásená v šibeničnom termíne, takže bolo pre dopravcov prakticky nemožné včas sa na prevádzku pripraviť a nakúpiť vozidlá či získať potrebných zamestnancov. Napriek blížiacim sa termínom začatia prevádzky stále nie je známy dopravca, ktorý bude trasu prevádzkovať,“ upozornil Sedlařík.

Do tendra sa Leo Express prihlásil, ale napokon ho ministerstvo dopravy vylúčilo pre neplnenie podmienok.

V tendri tak zostali dvaja uchádzači – štátna Železničná spoločnosť a Arriva, dcérska firma nemeckých železníc Deutsche Bahn. Tá to napokon vzdala tiež a ponuku nepredložila. Naznačuje, že za tým bol príliš krátky čas na nasadenie súprav.

„Liberalizáciu prevádzky na regionálnych vlakových tratiach naďalej považujeme za kľúčovú pre ďalšie skvalitňovanie služieb pre cestujúcich. V prípade dostatočného času na spustenie prevádzky by totiž okrem iného umožnila aj zabezpečenie a nasadenie úplne nových vlakových súprav, nie iba repasovaných,“ zhodnotil generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan.

Podpíšu zmluvu alebo zrušia súťaž

Skončilo to teda presne tak, ako predpovedali dopravcovia a aj niektorí opoziční poslanci – v súťaži je len štátna firma, ktorá si v prípade úspechu upevní svoj monopol.

Ministerstvo zatiaľ nepovedalo, ako ďalej rozhodne. Môže súťaž zrušiť alebo podpísať zmluvu so štátnou firmou. „Vyhodnotenie súťaže Žilina – Rajec je v súčasnosti vo finálnej fáze. Výsledok bude známy po podpise zápisnice,“ reagovala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Podpis zmluvy by bol politicky neobhájiteľný a pre liberalizáciu kontraproduktívny. V prípade podpisu zmluvy by sa totiž štátna firma na tejto trati zabetónovala na ďalších desať rokov. Ak by súťaž zrušili, ministerstvo by jej mohlo trať prideliť na kratšie obdobie a počas neho spraviť serióznejšie výberové konanie.

Prečo je to dôležité

Liberalizácia vo vlakovej doprave zlepšuje služby, znižuje ceny lístkov aj náklady na strane štátu. Na Slovensku sa to ukázalo po príchode RegioJetu na trať Bratislava – Komárno a neskôr Bratislava – Košice.

Na trati do Komárna sa po príchode RegioJetu výrazne zvýšil počet cestujúcich, na trati Bratislava – Košice klesla cena lístkov. Trhové prostredie núti aj dominantného dopravcu – štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko – znižovať svoje náklady a zvyšovať kvalitu služieb.

Prečo je to pre ministra hanba

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa tvári, že liberalizáciu osobných vlakov presadzuje. Realita je ale úplne iná. Érsek po svojom príchode zastavil liberalizáciu trate Bratislava – Banská Bystrica. Tvrdil, že ju vyhlási nanovo s novými podmienkami, aby dopravca dostal na starosť nielen hlavnú trať, ale aj nadväzujúce lokálne. To však neurobil.

Namiesto toho rozhodol, že spraví tri menšie súťaže. Jediná, ktorá sa mala dotiahnuť v tomto volebnom období, sa týkala lokálnej 21-kilometrovej trate Žilina – Rajec. Keďže ju vyhlásil na poslednú chvíľu, ani z tej nebude napokon žiadny osoh.

Z trate Bratislava – Košice už RegioJet odišiel. Jednak preto, že ministerstvo dopravy obnovilo IC vlaky, ktoré predtým odstavilo pre straty. A jednak pre bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov. To sa totiž nevzťahovalo na komerčné vlaky RegioJetu, ktorý preto prišiel o cestujúcich.

RegioJet môže teraz navyše prísť aj o trať Bratislava – Komárno. Tá je totiž medzi tromi linkami, o ktoré sa má súťažiť.

Fakt je, že minister situáciu v osobnej doprave nemá pod kontrolou. Pri delení rajónov ju získala SNS, ktorá na úkor trhu pretláča silné postavenie štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 979
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.