Návod, ako ukončiť anarchiu na diaľniciach je vonku, ale bez

Moderátor: Moderátori

Návod, ako ukončiť anarchiu na diaľniciach je vonku, ale bez

Odoslaťod Ister » 20. Dec 2019 15:36

Metodika pre rozumné plánovanie diaľnic je na svete. Investovať sa má do úsekov, ktoré sa najviac oplatia.
Ďalším krokom má byť rebríček priorít a harmonogram projektovania a výstavby. Platiť však bude najskôr za ďalšej vlády. Aktuálny minister dopravy Árpád Érsek metodiku neschválil.
Kedysi štát postavil na poľskej hranici diaľnicu, ktorá sa končila uprostred ničoho.

Železnice zasa zrekonštruovali dve bratislavské vlakové stanice, ktoré sa potom nevyužívali.

Aktuálne Národná diaľničná spoločnosť nepremyslene objednáva projektovú dokumentáciu aj pre úseky, ktoré nebude v dohľadnej dobe stavať.

Riešením pre odstránenie tohto typu chaosu je zoradenie úsekov podľa priorít – prednosť dostanú také, ktoré sú najviac potrebné, a stoja za vynaložené peniaze.

Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií zverejnil metodiku, ktorá má povedať, ktoré úseky sa majú stavať skôr, ktoré neskôr, a ktoré vôbec. Konkrétny časový plán má byť ďalší krok.

Zaváži aj nezamestnanosť
Rozhodujúcim kritériom pre výber priorít má byť analýza nákladov a prínosov CBA (Cost – Benefit Analysis), ktorý má podľa metodiky 90-percentnú váhu.

Najskôr sa vyčíslia a zrátajú spoločenské benefity, ako napríklad úspora času, zníženie nehodovosti, a podobne. Od nich sa odpočítajú náklady na výstavbu, údržbu cesty, atď.

Druhým kritériom s 10-percentnou váhou je potenciál na zníženie nezamestnanosti. „Výber priorít by mal zohľadniť dopravné hľadisko, spoločenský prínos projektov a vplyv na rozvoj regiónov. Nadväzujúci harmonogram by mal okrem toho zohľadniť aj kapacity štátu pripraviť projekty, rozpočtové obmedzenia, kapacitu stavebného sektora a ekonomický cyklus,“ píšu analytici v zverejnenom dokumente.

Keď to zjednodušíme, metodika by mala presmerovať pozornosť NDS z menej vyťažených južných rýchlociest na dokončenie hlavných koridorov, čiže diaľnic D1 a D3 v Žilinskom kraji.

„Na Slovensku potrebujeme prioritne dobudovať hlavné dopravné ťahy, najmä európske koridory, úzke dopravné miesta, vyriešiť dopravnú situáciu miest obchvatmi a výrazne zrekonštruovať cesty I. triedy,“ vraví riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš.

Spor s Érsekom
Na metodike sa analytici už dlhšie nevedia dohodnúť s ministerstvom dopravy. Jeho šéfovi Árpádovi Érsekovi vyhovuje, že má pri rozhodovaní o diaľniciach voľné ruky.

Minister za svojho pôsobenia presunul energiu a zdroje NDS na južné Slovensko, kde má jeho Most-Híd najviac voličov. Dopravné intenzity sú tam ale oproti severu Slovenska nižšie.

NDS si napríklad za Érseka objednala projektovú dokumentáciu pre R7 na Žitnom ostrove a dostala za úlohu objednať výstavbu tunela Soroška pri Rožňave. Minister chcel za svojho pôsobenia ešte rozbehnúť výstavbu úseku Kriváň – Mýtna pri Lučenci, ktorý by tiež podľa CBA analýzy nezískal najlepšie hodnotenie.

Ak by Érsek návrh analytikov podporil, pravdepodobne by to znamenalo, že južné úseky by sa presunuli do budúcnosti a dali by prednosť cestám s vyššími intenzitami. Napríklad okolo Žiliny, kde Most-Híd veľa ľudí nikdy voliť nebude.

Ako to Španieli prepískli
Analytici si v debate s politikmi pomáhajú aj príkladom Španielska, ktoré to s výstavbou diaľnic prehnalo. Na začiatku boli tiež argumenty o ekonomickom rozvoji. „Ekonomické hodnotenie ani existujúce dopravné zaťaženie pri výbere prioritných investícii nezohrávalo významnú úlohu,“ píše sa v metodike.

Výsledkom sú diaľnice, po ktorých jazdí málo áut. Príkladom je slabo vyťažená diaľnica A-62 smerom k portugalskej hranici. Postavili ju vedľa cesty I. triedy, ktorá by sama o sebe stačila, lebo z veľkej časti obchádza obce a mestá. „V roku 2016 prešlo podľa národného sčítania dopravy touto diaľnicou 6-9 tis. vozidiel,“ píšu analytici vo zverejnenom dokumente.

Výhody záväzného investičného plánu:

Do výstavby pôjdu prioritne úseky, ktoré sa oplatí stavať najviac. Má sa pritom vychádzať z objektívnych kritérií, ako sú počty áut a investičné náklady.
NDS sa potom môže sústrediť na to, čo je najdôležitejšie. Doteraz míňala zdroje na projektovanie mnohých úsekov, aj keď na výstavbu všetkých nebude mať dosť peňazí. Zároveň potom nemá poriadne pripravené úseky, ktoré sú najpotrebnejšie.
Plán môže tiež zabrániť politikom svojvoľne a neodborne zasahovať do investičných plánov NDS v snahe pomôcť svojim regiónom.
Takéto politické zásahy zároveň spôsobujú, že v stavebníctve je niekedy príliš málo a inokedy zase veľa práce.
Úlohu Érsek odsúval, až sa jej zbavil
Metodika pre výber projektov mala byť pôvodne hotová už do konca roka 2018. Žiadala to vo svojej správe Implementačná jednotka na Úrade vlády, ktorej úlohou je presadzovať odporúčania analytických útvarov.

Potom sa cieľ presunul na koniec októbra 2019 s tým, že investičný plán má byť hotový do konca roka. Ministerstvo dopravy však požiadalo premiéra Petra Pellegriniho o ďalší odklad úlohy na jún 2020.

Hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká to pre Denník E zdôvodnila tak, že chcú metodiku rozšíriť aj o železničné projekty.

Predtým mali ešte aj iný dôvod. „Zodpovedne posúdiť hodnotu za peniaze jednotlivých projektov v rôznom štádiu prípravy je technicky mimoriadne komplikované a v prípade, ak má ísť o oficiálny vládny materiál, nie je možné ho uponáhľať,“ odpovedali úradníci z ministerstva.

Pellegrini však odklad úlohy neodsúhlasil. „Posun termínu splnenia predmetnej úlohy do 30. júna 2020 bol vzatý na vedomie s požiadavkou o splnenie predmetnej úlohy v čo najkratšom možnom termíne,“ povedala Denníku E Pellegriniho hovorkyňa Patrícia Macíková.

Aspoň niečo
Riaditeľ analytického útvaru Štefan Kišš považuje na zverejnenej metodike prelomové to, že zavádza dobré štandardy do dopravnej politiky. „Metodika je inšpirovaná najlepšou praxou zo zahraničia. Podobnú metodiku a jasný a verejný plán dopravných investícií majú krajiny ako Rakúsko, Veľká Británia alebo Nemecko,“ vraví Kišš.

Sklamaný je z toho, že túto metodiku riešime až v roku 2019, aj to na úrovni diskusnej štúdie. Prečo to nebolo skôr? „Materiál sme potrebovali dopracovať a prediskutovať interne s ministerstvom dopravy,“ hovorí Kišš, ktorý ho pravdepodobne odporučí až novej vláde.

Jeho útvar teraz odporúča pripraviť a zverejniť rebríček investičných projektov a časový harmonogram ich prípravy. Tomuto harmonogramu by mala potom NDS prispôsobiť prípravu projektovej dokumentáciu a výstavbu.

Metodika ďalej odporúča porovnať alternatívny severojužného prepojenia (cez Turiec alebo Donovaly) a sústrediť sa na ten výhodnejší. Medzi ďalšími odporúčaniami je urýchlenie projektovej prípravy a posúdenie projektov mestských obchvatov. Tie, ktoré sa najviac oplatia, by sa mali dostať medzi priority.

https://e.dennikn.sk/1694085/navod-ako- ... u/?ref=mpm
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.