Železničné trate na Slovensku sú v zúboženom stave a stále s

Moderátor: Moderátori

Železničné trate na Slovensku sú v zúboženom stave a stále s

Odoslaťod mirecko255 » 24. Jún 2020 06:03

Železničné trate na Slovensku sú v zúboženom stave a stále sa zhoršujú

Za posledné roky štátny podnik Železnice SR eviduje viac a viac závad na koľajniciach, ktoré následne zapríčiňujú meškania vlakov.
Tri mesiace cestujúci vo vlakoch v Trnave nechápavo krútili hlavami. Každý vlak smerujúci do Bratislavy naberal meškanie potom, ako pri nástupišti číslo jeden predviedol nezvyčajný manéver.

Vlakové súpravy na tomto mieste spomaľovali na minimálnu rýchlosť a vliekli sa krokom.

Dôvodom slimačieho tempa bola pokazená výhybka, ktorej oprava trvala štvrť roka. Na slovenských železničných tratiach pritom takýto zlý technický stav nie je žiadnou výnimkou.

Chybné výhybky
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), teda správca koľajníc, už medzičasom túto poruchu opravili, avšak takýchto závad je po celej krajine veľa a ich oprava trvá niekedy aj viac ako tri mesiace. V niektorých prípadoch je to aj vyše pol roka.

Navyše, ako vyplýva z údajov ŽSR, podobných porúch na železnici v poslednom čase pribudlo.

„Dôvodom spomaľovania vlakov pri príchode na 1. nástupište v železničnej stanici Trnava bolo zavedenie prechodného obmedzenia rýchlosti z dôvodu defektoskopickej závady kategórie ‚A‘ na srdcovke výhybky č.12,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

Opravu skomplikovali aj vlastnícke vzťahy na trati. Uvedená výhybka totiž bola vo vlastníctve firmy trnavského oligarchu Vladimíra Poóra ŽOS Trnava. ŽSR preto nemohli investovať do cudzieho majetku a najskôr museli vysporiadať majetkové práva.

Viac a viac závad
Ako ďalej uviedla Achbergerová, podobných závad na železnici je momentálne 94. V porovnaní s predchádzajúcim rokmi ide o značný nárast.

Ku koncu vlaňajška správca koľajníc evidoval 59 porúch, pri ktorých musela byť znížená rýchlosť dopravy. V roku 2016 to bolo len 54 závad.

Neutešený stav koľajníc sa následne prejavuje aj na presnosti, respektíve meškaní jednotlivých spojov.

„Značné množstvo vád bolo zistené vo výhybkových súčiastkach, čo sa prejavilo v množstve a nie v dĺžke prechodného obmedzenia rýchlosti. Uvedomujeme si, že uvedené skutočnosti majú vplyv na plnenie grafikonu vlakovej dopravy, sú však zamerané na zaistenie bezpečnosti železničnej prevádzky,“ dodáva Achbergerová.

Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého súčasný zlý stav na koľajniciach je dôsledkom dlhodobého zanedbávania údržby.

„Mali by sme si povedať, aké železnice chceme mať. Ich kvalitu vieme presne zadefinovať a merať. Nemali by sme sa na ne pozerať ako na sociálny podnik,“ vysvetľuje Cenký.

V štátnom podniku ŽSR sa o prezamestnanosti hovorí už desiatky rokov, doteraz však žiadne vedenie sa neodhodlalo k výraznému prepúšťaniu.

Nastal obrat?
Cenký ďalej tvrdí, že bývalý topmanažment naštartoval zlepšovanie fungovania vo vnútri spoločnosti.

„Začali sa pozerať inak na investičné akcie. Uprednostňovali lacné rýchle funkčných a efektívne riešenia. Bola to zásluha aj vtedajšieho riaditeľa odboru stratégie, ktorý tam prišiel z Útvaru hodnoty za peniaze,“ pokračuje Cenký.

Príkladom môže byť projekt zdvojkoľajnenia trate medzi Bratislavou a Komárnom. Predchádzajúce vedenia presadzovali tento finančne náročný projekt. S oveľa efektívnejším riešením prišli ŽSR vlani, keď navrhli vybudovať výhybnú stanicu. Tým pádom by sa výrazne zvýšila kapacita trate, a to za oveľa menej peňazí.

„Takto vecne by sa malo pozerať na celú problematiku koľajovej siete. Máme obmedzené zdroje, preto musíme hľadať také riešenia, ktoré zlepšia kvalitu cestovania. Doterajší prístup bolo čakať na peniaze od štátu, kým neuvoľní financie na zdvojkoľajnenie nejakého úseku,“ hovorí Cenký.

Nesprávne investície
Odborníci vyčítajú aj doterajším topmanažérom, že nedostatočne investovali do automatizácie procesov. Tým pádom by firma ušetrila na nákladoch na pracovnú silu. Tieto peniaze by mohla nasmerovať do zamestnaneckých pozícií, ktoré podniku dlhodobo chýbajú.

Nedávno experti skritizovali projekt elektrifikácie trate Haniská – Moldava nad Bodvou za 60 miliónov eur. Tieto financie mohli železničiari využiť efektívnejšie. Tender vyhralo zoskupenie ELHAMO, ktoré tvoria firmy Eltra a TSS Grade.

Analytici z útvaru Hodnoty za peniaze ho vyhodnotili ako spoločensky nenávratný projekt. Na jednej strane opravu železničného zvršku považujú sa nevyhnutnú, na druhej strane elektrifikáciu trate označili za zbytočnú.

„Tento projekt doprave a ani životnému prostrediu nijako zásadne nepomôže. Podľa nás zo značnej časti predstavuje neefektívne míňanie štátnych peňazí a nepredstavuje pre štát tak, ako je plánovaný prioritu,“ uzatvára Cenký.

Namiesto elektrifikácie tejto trate odborníci navrhujú skôr pripraviť elektrifikáciu iných tratí s výrazne vyššou intenzitou dopravy ako napríklad Leopoldov – Nitra, Bratislava – Komárno alebo Zvolen – Fiľakovo.

https://www.aktuality.sk/clanok/801218/ ... -zhorsuju/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 419
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.