Váhostav delia od výstavby rýchlotrate do Česka už iba forma

Moderátor: Moderátori

Váhostav delia od výstavby rýchlotrate do Česka už iba forma

Odoslaťod bzzi » 19. Aug 2020 18:41

Váhostav delia od výstavby rýchlotrate do Česka už iba formality

https://e.dennikn.sk/2009558/vahostav-delia-od-vystavby-rychlotrate-do-ceska-uz-iba-formality/

Trať z Bratislavy do Česka idú prebudovať na rýchlosť 200 km/h.
S cenou 275 miliónov eur je to druhý najväčší železničný projekt za 10 rokov.
Tender skontroloval a odsúhlasil Úrad pre verejné obstarávanie.
Súťaž trvala pre námietkové konania a kontroly tri a pol roka.

Železnice SR (ŽSR) prekonali poslednú veľkú prekážku, ktorá im bránila pustiť sa do modernizácie tratí medzi Bratislavou a hranicou s Českom pri Kútoch.
[ TIP: Odoberajte nové články v rubrike Železnice e-mailom. ]

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ukončil kontrolu a dal súhlas na podpis zmluvy s taliansko-slovenským združením ICM a Váhostav-SK oligarchu Juraja Širokého.

Posledné slovo bude mať ministerstvo dopravy. To však jasne hovorí, že to ďalej naťahovať nechce. „Ministerstvo urýchlene ukončí kontrolu dokumentácie tak, aby mohli ŽSR čím skôr podpísať zmluvu o dielo s víťazným uchádzačom,“ odpísal hovorca Ivan Rudolf.
Fond na prepájanie nevyužívame

Hrozba prepadnutia eurofondov je už v tomto momente veľká. Európska komisia pred pár dňami upozornila ministerstvo na výrazné časové oneskorenie a na „dôsledky súvisiace s plánovaným financovaním z prostriedkov Európskej únie“.

Preto aj ministerstvo počas kontroly tlačilo ÚVO, aby zbytočne nestrácal čas.

Slovensku sa totiž nedarí využívať peniaze, ktoré získalo z takzvaného Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Len ŽSR mali z neho dostať 366 miliónov, ktoré však mali minúť do konca roka 2020. Neminuli takmer nič, lebo si nevedeli poradiť s námietkami vo verejných súťažiach.

Európska komisia dovolila predĺžiť termín do konca roka 2022. To sa tiež nestíha, a tak v Bruseli strácajú trpezlivosť.
Posun vpred

Pozitívne je, že dva najväčšie investičné projekty už teraz vyzerajú nádejne. ŽSR najskôr podpísali zmluvu na modernizáciu tratí medzi Popradom a Lučivnou za takmer 100 miliónov eur.

A čoskoro by mali od Váhostavu a Talianov objednať aj spomínanú modernizáciu na Záhorí od Devínskej Novej Vsi po Kúty.

Pri modernizácii ide o radikálnu prestavbu, po ktorej z pôvodnej železnice neostane takmer nič. Vlaky by tu potom mali jazdiť prevažne rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu, dnes tam medzinárodné rýchliky jazdia o polovicu pomalšie.

Tiež sa odstránia železničné priecestia, čo zvýši bezpečnosť a zlepší plynulosť vlakovej dopravy. Vlaky totiž zvyknú meškať aj pre zanedbané trate.

ICM a Váhostav nebudú modernizovať úplne celú trať medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou. Úsek medzi Malackami a Kútmi sa bude stavať neskôr. Železnice si ho zatiaľ dali iba naprojektovať.

Celá rýchlotrať medzi hlavným mestom a českou hranicou má byť dokončená podľa odhadov ministerstva niekedy v programovom období 2021 – 2027.
Dramatický priebeh súťaže

Železničiarska súťaž na Záhorí mala dramatický priebeh, lebo sa do nej prihlásili zahraničné firmy, ktoré sú na slovenskom trhu nováčikmi.

Najnižšiu cenovú ponuku 217 miliónov eur ponúklo združenie kazašskej firmy Integra a jej sesterskej firmy Todini so sídlom v Taliansku. Za nimi nasledovalo víťazné konzorcium ICM – Váhostav a po ňom združenie Strabagu.

ŽSR z tendra vylúčili Kazachov, takže na prvé miesto sa dostal Váhostav. Strabag potom bojoval o to, aby vylúčili aj Váhostav. A Kazachovia namietali proti vylúčeniu svojej ponuky.

ÚVO ani jedným ani druhým nevyhovel. Nasledovali ešte odvolacie konania na Rade ÚVO, ale tá tiež rozhodla v prospech Váhostavu.

Ani toto všetko nestačilo na podpis zmluvy. Keďže Európska komisia Slovensku nedôveruje, naše úrady musia veľké eurofondové projekty donekonečna kontrolovať.

Nasledovala teda ešte ďalšia kontrola ÚVO, ktorý sa radil s externými odborníkmi, Protimonopolným úradom a s Najvyšším kontrolným úradom. Len táto kontrola trvala ďalšie štyri mesiace.
Prečo je to problém

Peniaze, ktoré Slovensko nevyužije zo spomínaného Nástroja na prepájanie Európy (CEF), definitívne prepadnú. CEF totiž nefunguje ako klasické eurofondy, ktoré Európska komisia každých sedem rokov rozdelí medzi členské krajiny, tie si ich manažujú a Komisia ich len kontroluje.

Klasické eurofondy si môže členská krajina presúvať z jedného nevydareného projektu na druhý. Pri CEF-e to nie je možné.

CEF je celoeurópsky, takže o jeho peniaze medzi sebou súperia žiadatelia z viacerých krajín. Keď príspevok získajú a nevedia ho minúť, nevyužité peniaze nezostávajú Slovensku ale CEF-u. To, čo sa neminie, je z pohľadu Slovenska nenávratne stratené.

ŽSR potom môžu žiadať o iný grant, ten však nemajú istý. Ministerstvo dopravy sa teraz napríklad snaží získať peniaze na modernizáciu päťkilometrového úseku železnice na Kysuciach medzi Čadcou a štátnou hranicou s Českom za 81 miliónov eur. Traťová rýchlosť sa tu má zvýšiť z dnešných 60 – 90 kilometrov za hodinu na 160 kilometrov. Zároveň sa má zrušiť všetkých sedem priecestí, ktoré nahradia nadjazdy a podjazdy.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.