Privádzač do Žiliny z novej diaľnice otvoria nedokončený Čí

Moderátor: Moderátori

Privádzač do Žiliny z novej diaľnice otvoria nedokončený Čí

Odoslaťod EmBe » 01. Okt 2020 15:43

Privádzač do Žiliny z novej diaľnice otvoria nedokončený
Obmedzenia v doprave sa začnú už v polovici októbra.

ŽILINA. Kým všade je spustenie novej diaľnice sprevádzané očakávaním a pozitívnymi emóciami, na otvorenie diaľničného úseku z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky sa neteší asi nikto.

Naopak, nových jedenásť kilometrov diaľnice prinesie Žiline ďalšie dopravné problémy, nové kolízne body a zrejme aj viac nehôd.

Už okolo Vianoc by mali po dlhom odkladaní otvoriť na diaľnici D1 úsek, ktorý mal podľa pôvodných plánov rozšíriť diaľničnú sieť ešte v januári 2018.

Ani napriek odkladaniu nebude stavba kompletne dokončená. Ľahšiemu napojeniu cesty I/64 z Rajeckej doliny na privádzač bude chýbať takzvaný bypass. Všetky autá od Bytčice tak budú musieť prejsť cez kruhovú križovatku pri žilinskom Metre.
Kritické miesto pri Saleziánoch

Ako zvládne Žilina nový prúd áut z juhu? Odborníci i samosprávy vyjadrujú obavy, že už aj tak preťažené žilinské cesty čakajú ďalšie nepríjemné časy. Od kruhového objazdu pri Metre, cez Rajeckú cestu a výjazd pri Saleziánoch na Mostnú. Práve tu sa dajú očakávať najväčšie problémy.
Prečítajte si tiež Policajti zachraňovali život vodiča po nehode na Veľkej okružnej Čítajte

„Najkritickejším a najkolíznejším sa javí výjazd I/64 Rajecká - I/60 Mostná,“ upozorňuje šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák na lievik pod Saleziánmi, ktorý bude spomaľovať tranzit z Rajeckej na Mostnú a navyše bude denne prinášať kolízne situácie.

Mesto Žilina dalo spolu so Žilinskou univerzitou na papier niekoľko opatrení, ktoré by znížili negatívne dopady po spustení diaľničného úseku bez tunela Višňové.

Ešte v máji minulého roka ich poslalo na Národnú diaľničnú spoločnosť. Žiadali technické vylepšenie rizikových miest na okružnej križovatke pri Metre a na napojeniach pri Váhostave a Saleziánoch.
Stretnutie bez želaných výsledkov

Minulý týždeň sa stretli všetci, čo majú čo povedať do dopravy na žilinskej radnici so štátnym tajomníkom Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslavom Kmeťom.

Stretnutie bolo poslednou šancou ovplyvniť budúcnosť dopravy v krajskom meste po spustení diaľnice z juhu.

Primátor Žiliny ešte pred stretnutím upozorňoval, že za dopravnú situáciu v meste nechce brať zodpovednosť. Napriek niekoľkým vylepšeniam a ústupkom nebude doprava podľa predstáv vedenia mesta.

„Nie som spokojný, opatrenia nie sú dostatočné. Som sklamaný, aj keď sa snažím byť realista,“ zhodnotil situáciu primátor Peter Fiabáne.
Pri bypasse narazili na problémy

Jediným väčším vylepšením malo byť vybudovanie bypassu, ktorý odľahčí okružnú križovatku pri Metre. Bypass bude malá vetva pred kruhovým objazdom na Solinkách, ktorá umožní vodičom prichádzajúcim od Rajca priame napojenie na privádzač bez toho, aby museli zachádzať do kruhovej križovatky. Tým sa zmierni očakávaný nápor na túto križovatku.

Účastníci stretnutia sa však z vedenia ministerstva dopravy dozvedeli, že výstavba tohto prepojenia bude meškať. „Výstavba bypassu bude o niekoľko týždňov posunutá, pretože mali sme tam problém, je tam vysoklotlaké potrubie plynu a musíme urobiť preložku. Nikto s tým nerátal,“ oznámil štátny tajomník Jaroslav Kmeť.

Informáciu potvrdil aj primátor Fiabáne. „Povedali nám, že nestíhajú k otvoreniu privádzača dobudovať bypass, a že to vyzerá na máj - jún 2021, čo znamená päť mesiacov oneskorenie a toho sa bojíme. Toto je jedno opatrenie, ktoré sme požadovali a dúfali, že sa stihne, ale nestihne sa.“

Ako o ďalšom opatrení na zmiernenie obáv z novej tranzitnej trasy cez Žilinu sa hovorilo o predĺžení odbočovacieho pruhu pri Váhostave a o zmene nastavenia svetelnej signalizácie na križovatke za Bytčicou, čo by zvýhodňovalo dopravu z Rajeckej doliny v smere na kruhový objazd pri Metre.
Bude všetko po starom?

Dopravný analytik Ľubomír Palčák nevidí situáciu až tak čierno. Myslí si, že vodiči aj po spustení nového diaľničného úseku uprednostnia trasu po D3 cez Strážov, Kragujevskú a Ľavobrežnú, na ktorú sú zvyknutí.

Diaľničný privádzač z diaľnice D1 budú využívať najmä vodiči zo Soliniek, Bánovej, Hlín, Bôrika, Vlčiniec, Trnového a ďalších juhovýchodne až juhozápadne orientovaných mestských častí Žiliny.

Pre ostatných vodičov bude aj po otvorení nového diaľničného úseku zaujímavejšia súčasná trasa.

„Vzhľadom na dĺžku trasy vedenú úsekom D1 s privádzačom, v porovnaní so súčasnou cestou ústiacou v križovatke Košická, nepredpokladám, že bude pre tranzitujúcich vodičov príliš atraktívna. Okrem zdrojovej a cieľovej dopravy ju budú využívať predovšetkým tí vodiči osobnej dopravy, ktorí sa v čase špičiek budú chcieť vyhnúť preplnenej Ľavobrežnej,“ myslí si šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Trasa cez Strážov je dokonca o viac ako štyri kilometre kratšia a vodiči osobných áut by sa do Žiliny mali dostať zo severu o tri minúty rýchlejšie ako z juhu po novom diaľničnom úseku.

Či si vyberú tú, či onú trasu, aj tak sa stretnú na križovatke pri Hypertescu. Ich rozhodovanie možno uľahčí informačný systém, ktorý ich navedie na trasu, ktorá bude priepustnejšia.
Menej môže byť viac

Ľubomír Palčák hovorí aj o tom, že dôležitá bude prvá skúsenosť vodičov na novej trase. Ak sa im nebude zdať dostatočne bezpečná a rýchla, pôjdu po starej.

Prekvapuje tvrdením, že opatrenia, ktoré požaduje mesto, by napokon mohli pôsobiť kontraproduktívne.

„Osobne si myslím, že veľká časť diaľkovej dopravy zostane logicky využívať súčasné úseky vedené diaľnicou D3 a prieťahmi mestom. Akékoľvek dodatočné opatrenia by mohli spôsobiť zvýšenie atraktivity novej trasy aj pre tranzit, ktorý by sme tak nežiaduco naviedli na Rajeckú, Mostnú a Nemocničnú, to je na prieťahy slúžiace na distribúciu prevažne zdrojovej/cieľovej a vnútornej dopravy mesta,“ podotkol Palčák.
Rátajte s obmedzeniami

Po novom diaľničnom úseku z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky s privádzačom by mohli vodiči prejsť už okolo 15. decembra. Vedenie mesta Žilina však navrhlo, aby Národná diaľničná spoločnosť zvážila tento termín a z exponovaného predvianočného času odložila otvorenie úseku na koniec decembra alebo január.

Hovorkyňa diaľničiarov pripravuje motoristov na to, že dostavba ciest v okolí Žiliny prinesie aj dopravné obmedzenia.

„Súvisia s realizáciou stavebných prác na začiatku úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, v križovatke Hričovské Podhradie, ktorá sa po sprejazdnení stane uzlom diaľnic D1 a D3, ako aj s napojením diaľničného privádzača na cestu I/64, ktorý sa bude napájať v niekoľkých etapách. S tým spojenými obmedzeniami dopravy je potrebné počítať približne od druhej polovice októbra 2020,“ informovala Eva Žgravčáková.
Šéf Výskumného śtavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák o očakávaniach po spustení diaľničného úseku.

Ako vidíte dopravnú situáciu v žilinských uliciach po spustení diaľničného úseku D1 HP - LL? Aké množstvo tranzitujúcich áut pribudne v Žiline z juhu a kde budú kolízne body?

- Už po spustení čiastočného juhozápadného obchvatu Žiliny bez nadväzujúceho úseku po Dubnú Skalu dôjde k výraznej zmene distribúcie dopravy na území mesta hlavne pre zdrojovú a cieľovú dopravu vybraných mestských zón priľahlých k ústiu privádzača. Uvedená časť dopravy smerujúca na západ alebo prichádzajúca od západu už nebude využívať súčasný úsek diaľnice D3 a intravilán mesta vedený ul. Hričovská, Kragujevská, Mostná a Rajecká. O tieto vozidlá dôjde k teoretickému odľahčeniu na exponovaných intravilánových úsekov na západnom vstupe do Žiliny. Z našich posledných meraní z júna minulého roka vyplýva, že v bežnom pracovnom dni cez Žilinu na relácii D3xI/18 v smere západ/východ a opačne tranzituje dohromady cez 9 tis. vozidiel ľahkej dopravy a zhruba 2400 vozidiel ťažkej dopravy za 24 hodín. Vzhľadom na dĺžku trasy vedenú úsekom D1 s privádzačom v porovnaní so súčasnou cestou ústiacou v križovatke Košická nepredpokladám, že bude pre tranzitujúcich vodičov príliš atraktívna. Okrem zdrojovej a cieľovej dopravy ju budú využívať predovšetkým tí vodiči osobnej dopravy, ktorí sa v čase špičiek budú chcieť vyhnúť preplnenej Ľavobrežnej. Pre nákladnú dopravu nad 3,5 t by malo byť tranzitovanie novým úsekom zakázané. Treba však povedať, že obidve trasy vodičov dovedú aj tak do spoločného najužšieho hrdla a to do križovatky Košická. Najväčším kolíznym bodom nielen z hľadiska priepustnosti, ale aj bezpečnosti bude pripojenie z Rajeckej I/64 na 3. vnútorný mestský okruh I/60 ul. Mostnej pod Saleziánmi.

Ktorá trasa bude pre vodičov výhodnejšia na vstup do Žiliny zo západu - cez D3, alebo po novej D1? Podľa čoho sa majú rozhodovať?

- Nový diaľničný úsek s privádzačom budú využívať hlavne vodiči s počiatočnou alebo konečnou destináciou v blízkych mestských častiach Solinky, Hliny, čiastočne Vlčince a ďalších podľa konkrétneho miesta napojenia/vypojenia. Ostatní vodiči sa budú rozhodovať na základe skúseností po absolvovaní svojej prvej jazdy. Predpokladám však, že okrem celej nákladnej, ktorá by to mala mať zakázané, aj väčšia časť osobnej tranzitnej dopravy bude využívať zaužívanú trasu vedenú prieťahmi mesta cez Estakádu s pokračovaním na ul. Ľavobrežná.

Dá sa ešte v tejto fáze tesne pred spustením niečo urobiť, tak ako to žiada mesto Žilina, aby dopad spustenia nového úseku D1 na dopravu v Žiline nepredstavoval problém?

- Z reálnych meraní vyplýva, že samotný tranzit zo západu na východ, t.j. na vstupnej/výstupnej relácii D3xI/18 nie je v globálnych číslach až taký dramatický. Problémom je prechod tejto dopravy počas dňa, kedy sa tranzitujúce vozidlá dostávajú do kolízie so zdrojovou/cieľovou a vnútornou dopravou mesta v čase dopravných špičiek. Uvedený dopravný vzťah od 6.00 do 18.00 mestom zrealizuje až 66% osobnej a 62 % nákladnej dopravy z celodennej intenzity tranzitu. Z hľadiska bezpečnosti je najdôležitejšie zakázať využívanie nového úseku D1 s privádzačom pre tranzitnú nákladnú dopravu a nedodržiavanie prísne sankcionovať. Alternatívou pre plynulejšie pripojenie osobnej dopravy v kolíznom bode z Rajeckej na Mostnú je vyhradenie samostatného pruhu na okruhu pre pripájajúce vozidlá, avšak opodstatnenosť by bolo potrebné preveriť mikrosimuláciou širšej dopravnej sústavy vrátane priepletu pod Rondlom a výjazdu z 3. okruhu na ul. Komenského nielen z hľadiska priepustnosti, ale aj bezpečnosti. Osobne si však myslím, že veľká časť diaľkovej dopravy zostane logicky využívať súčasné úseky vedené diaľnicou D3 a prieťahmi mestom. Akékoľvek dodatočné opatrenia by mohli spôsobiť zvýšenie atraktivity novej trasy aj pre tranzit, ktorý by sme tak nežiaduco naviedli na Rajeckú, Mostnú a Nemocničnú, t.j. na prieťahy slúžiace na distribúciu prevažne zdrojovej/cieľovej a vnútornej dopravy mesta.

Čítajte viac: https://myzilina.sme.sk/c/22500313/priv ... nceny.html
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2260
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.