Chorvátsko most na Pelješac

Moderátor: Moderátori

Chorvátsko most na Pelješac

Odoslaťod Pacho » 04. Okt 2020 09:26

Zuzana KohútkováZuzana Kohútková
Od momentu vyhlásenia nezávislosti v roku 1991 sa tento štát bývalej Juhoslávie borí s problémom, ako sa po súši dostať z Dubrovníka a pol­ostrova Pelješac na väčšinu teritória. Mesto, niekoľko obcí i malý výbežok pevniny do Jadranského mora sú totiž odrezané od zvyšku krajiny úzkym pásom pobrežia, ktoré patrí susednej Bosne a Hercegovine.

V GALÉRII si pozrite, ako bude most na Pelješac vyzerať po dokončení>>
Stavba roky plánovaného mosta spájajúceho Chorvátsko s pol­ostrovom Pelješac má byť historickou udalosťou, jeho otvorenie slávnostným aktom pred vstupom krajiny do schengenu. Projekt je zaujímavý aj pre Európsku úniu (EÚ). Most, ktorý financuje hlavne Európska komisia, totiž stavia čínska štátna spoločnosť CRBC (China Road and Bridge Corporation). Je to prvá veľká infraštruktúrna stavba, ktorú Číňania realizujú z peňazí daňových poplatníkov EÚ.

Prístup do Chorvátska
Na niekoľkostoročné historické námestie perly Jadranu pokojne hľadí socha Ivana Gunduliča, najslávnejšieho chorvátskeho barokového básnika, dubrovníckeho rodáka. Trhovníci v stánkoch predávajú lokálne turistické suveníry ako levanduľové vankúšiky či dobroty z fíg.

Farmári z okolia prichádzajú so sezónnou zeleninou, v turisticky vyťaženom meste majú šancu lepšie predať. „Nemôžem sa normálne dostať do svojej krajiny a naspäť,“ reptá zeleninárka Marija. Ostatní predajcovia s ňou súhlasia, most by všetkým veľmi uľahčil život, keďže po ceste musia prejsť kúsok cez Bosnu.

Cesta nad vodou z Pelješacu sa rieši už vyše dekády. Prvé práce sa začali ešte v roku 2005 za čias premiéra Iva Sanadera (neskôr odsúdeného za korupciu), s neveľkými finančnými nákladmi a bez reálneho časového harmonogramu. Ďalší a ďalší predsedovia vládnych kabinetov opakovali, že stavba trvá, hoci bolo nad slnko jasnejšie, že to tak nie je.

V GALÉRII si pozrite, ako bude most na Pelješac vyzerať po dokončení>>
Do polovice roku 2017 sa toho veľa nezmenilo. Potom Európska komisia oznámila, že poskytne na tento účel 357 miliónov eur, čiže okolo 85 percent celkových nákladov. Tender vyhrala spomínaná čínska spoločnosť CRBC, deklarovala, že most dostavia o pol roka skôr a o 65 miliónov eur lacnejšie než konkurencia.

Pred dva a pol rokom podpísala CRBC s Chorvátskom príslušnú zmluvu. Bolo to prvý raz, keď sa štátna firma z tejto ázijskej krajiny prihlásila do verejnej súťaže na projekt takého významu v členskom štáte EÚ.

Za a proti
Podľa Andrey Feldmanovej, miestnej historičky a neúspešnej kandidátky na europoslankyňu, mohla Čína vyhrať vďaka svojim dumpingovým cenám. Aj keď stavba vytvorila mnoho nových pracovných miest, Číňania si priviedli vlastných robotníkov.

To pre mnohých miestnych znamená nulovú šancu zamestnať sa. „Je menej roboty pre našich,“ sťažuje sa Mirko, ktorý bol niekoľko rokov nezamestnaný a neúspešne sa hlásil na stavbu. Navyše minulý rok chorvátske ministerstvo práce pri kontrole zistilo, že niekoľko čínskych robotníkov pracuje na projekte nelegálne. CRBC dostala mastnú pokutu. „Vôbec ma nezaujíma, kto stavia most, či Číňania alebo ufóni. Dôležité je, aby to urobili dobre,“ vraví majiteľka malého obchodíka Mirna.

Marija, zeleninárka, sa takisto pôvodom stavbárov netrápi. „Roky a roky nám hovorili, že Srbi sú naši bratia, a prosím, ako sa to skončilo,“ naráža na občiansku vojnu po rozpade Juhoslávie v 90. rokoch. „Číňania tiež môžu byť naši bratia alebo nepriatelia. Ak dobre postavia, budú bratia,“ dodáva.

Covidové omeškanie
Pelješacký most mal byť hotový do 31. júla 2021. Už teraz je však jasné, že pre pandémiu koronavírusu ho firma odovzdá minimálne o dva--tri mesiace neskôr, a môže trvať aj dlhšie, kým po ňom prejdú prvé autá. A to napriek tomu, že CRBC v čase obmedzeného cestovania vybavila špeciálne charterové lety, aby svojim pracovníkom umožnila vrátiť sa do Chorvátska na stavbu.   

Pre ľudí z odrezanej časti krajiny pritom termín dokončenia projektu nie je ľahostajný. „O včasné odovzdanie zo strany Číňanov sa ani tak nebojím. Skôr ma trápi, či budú v termíne hotové aj príjazdové cesty. Vieme, ako to tu chodí, korupcia, rodinkárstvo, fušerina, lajdáctvo,“ trápi sa Lana, majiteľka malého obchodíka.

Hoci boli základné práce samotného mosta v podstate z veľkej časti hotové už minulý rok, chorvátske kompetentné úrady sa ešte nerozhodli, ktoré miestne firmy vybudujú k nemu komunikácie. Takže nateraz to vyzerá tak, že projekt bude kompletne ukončený v tom lepšom prípade v polovici roka 2022.
https://plus7dni.pluska.sk/gal/zahranic ... du-azie/15
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.