Kedy preložia železnicu na Liptove

Moderátor: Moderátori

Kedy preložia železnicu na Liptove

Odoslaťod lolo » 11. Okt 2020 18:39

Kedy preložia železnicu na Liptove
Prekládka železnice pri Liptovskom Mikuláši má byť investíciou storočia.

9. okt 2020 o 13:16 ĽUBICA STANČÍKOVÁ


Vedľa stanice bude  stavenisko. Ak plochu, ktorá po ňom zostane, železničiari už nebudú potrebovať, bude ju možné využiť napríklad na prevádzku autobusovej stanice. Tým, že by boli obe vedľa seba, zabezpečila by sa možnosť pohodlného prestupu z vlaku na autobus. Železničiari vysvetľujú, že oproti súčasnému stavu by boli priestory staníc oddelené bariérou diaľničného ťahu, túto však bude prekonávať novovybudovaný podchod popod diaľnicu. (Zdroj: vizualizácia: (ŽSR))
Písmo:A-|A+9144
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Slávnostným poklepaním základného kameňa minulý mesiac začala modernizácia železničnej trate pod Tatrami. Úsek medzi Liptovským Mikulášom a Popradom má päť etáp, stavať sa však začína pri Poprade.


Ako bude vyzerať stanica v Liptovskom Mikuláši (6 fotografií)
Výstavba pre Liptovský Mikuláš dôležitého úseku bola na spadnutie už v roku 2015, po vynovenej trati sme mali medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom jazdiť v tomto roku. Železničiari projekt napokon odsunuli medzi záložné projekty a pozornosť naplno venovali príprave ďalších úsekov. Dôvodom bolo nedokončené majetkovoprávne vyrovnanie aj petície obyvateľov.

Južný obchvat nebude zatiaľ kompletný
Železnice Slovenskej republiky v polovici septembra spustili výstavbu takmer 13 kilometrov dlhého úseku Poprad – Lučivná. Investičné náklady sú bezmála 100 miliónov eur.


SÚVISIACI ČLÁNOK
Sporný most do Hlbokého nebude
Čítajte 
Úsek medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom je pre mesto kľúčovou investíciou.

Okrem novej trate, ktorá má viesť južne od mesta a stanice, ktorá bude približne v miestach poľnohospodárskeho družstva, by malo dôjsť aj k prekládke mimoriadne vyťaženej cesty 1/18. Mesto tak má získať potrebný južný obchvat a doprava v centre mesta sa tým uvoľní.

Popri výstavbe novej hlavnej stanice sa postavia nové prístupové cesty, kompletný južný obchvat však nevytvoria.

Cesta pôjde cez nákupnú zónu
Nová cesta k stanici bude viesť cez Kamenné pole, druhý prístup pre nákladnú dopravu bude z Demänovej po súčasnej Poľnohospodárskej ulici.

Cesta ale nebude pokračovať z novej stanice do Priemyselnej zóny v Okoličnom. Tú železničiari určili ako cestu, ktorá sa bude financovať a realizovať samostatne.

Kompletný južný obchvat mesta sa popri prekládke nepostaví, železnice chcú z eurofondov financovať len úplne nevyhnutné cesty.

Projekčne však bude južný obchvat kompletne pripravený.


SÚVISIACI ČLÁNOK
Obávajú sa mosta, ktorý by mal preklenúť Váh
Čítajte 
Prekládku cesty 1/18 by tak mali pravdepodobne dotiahnuť štátni cestári. Kedy to ale bude, teraz nevedno.

V akom stave je projekt
Železničiari museli nanovo nechať posúdiť vplyv výstavby úseku pri Liptovskom Mikuláši na životné prostredie.

„V rámci procesu EIA odovzdali v novembri 2019 na Okresný úrad v Liptovskom Mikuláši odborný posudok. „V súčasnosti sa čaká na vydanie záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová s tým, že na túto stavbu je spracovaná kompletná projektová dokumentácia.

„Bola vydaná časť stavebných povolení, zvyšná časť je v procese zabezpečovania,“ informovala.

Ešte nemajú úplne vysporiadané pozemky
Stavba železnice sa skomplikovala aj pre nedoriešené majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov. Železničiari ich stále nemajú úplne dotiahnuté. Podľa hovorkyne chýba v prípade vysporiadania trvalých záberov ešte približne 4,4 percenta pozemkov. V číslach to znamená, že pozemky, kadiaľ chcú železničiari trasovať prekládku, majú dovedna 3426 vlastníkov, ešte im chýba vysporiadanie 151 z nich.

V prípade zabezpečenia vecných bremien im chýba 36,2 percenta pozemkov. Z 5538 vlastníkov potrebujú urovnať 2005.

Výstavbu piateho úseku medzi Liptovským Mikulášom a Popradom by chceli financovať z prostriedkov Európskej únie, do úvahy spadá podľa Feik Achbergerovej Operačný program Slovensko, prípadne Fond obnovy.


SÚVISIACI ČLÁNOK
Výstavba cyklochodníka v Liptovskom Hrádku ľudí rozdeľuje
Čítajte 
Základný kameň modernej železnice pod Tatrami poklepali 18. septembra, avšak na železničnej stanici vo Svite. Zaujímalo nás, kedy príde na rad úsek v Liptovskom Mikuláši.

„Závisí to od zaradenia projektov do programov financovania z prostriedkov EÚ, verejného obstarávania a jeho ukončenia. Predpokladáme financovanie, a teda aj realizáciu v novom programovom období Slovensko 2021 – 2027,“ uzavrela Feik Achbergerová.

FAKTY o prekládke pri Liptovskom Mikuláši:
- Odhadované rozpočtové náklady pre realizačný variant: 517,9 milióna eur.

- Dĺžka trvania výstavby: tri roky.

- Dĺžka úseku: 20 kilometrov.

- Výstavba železničného tunela Paludza.

- Zrušenie existujúcich železničných zastávok Podtureň a Okoličné a vybudovanie nových zastávok v Liptovskom Jáne a v Závažnej Porube.

- Adaptácia priestorov ŽST Liptovský Hrádok a výstavba novej ŽST v Liptovskom Mikuláši vrátane súvisiacej dopravnej a technickej infraštruktúry.

- V rámci modernizácie predmetného úseku dotknutej železničnej trate boli ako vyvolané investície navrhnuté viaceré nové objekty, ktoré však nebudú financované a realizované ako súčasť projektu modernizácie žel. trate:

– nová komunikácia s mostom ponad Váh z Podturne do Liptovského Jána,

– nová komunikácia od ŽST Liptovský Mikuláš po cestu do Liptovského Jána vedená súbežne so žel. traťou,

– nová obslužná komunikácia od cesty na Iľanovo vedúca do priemyselnej zóny v Liptovskom Mikuláši.

Realizovať ich bude možné samostatne po získaní potrebných finančných prostriedkov z iných zdrojov.

Pri ŽST Liptovský Mikuláš bude vybudované parkovisko pre osobné automobily so 104 parkovacími miestami a 3 státiami pre imobilných.

Čítajte viac: https://myliptov.sme.sk/c/22506674/kedy ... ery_170000
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 374
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.

cron