Východné trate dostanú elektrinu aj vlaky

Moderátor: Moderátori

Východné trate dostanú elektrinu aj vlaky

Odoslaťod Ister » 22. Okt 2020 06:10

Najekologickejšia doprava. Tento prívlastok dostávajú železnice blížiacou sa možnosťou čerpania nových aj koronových eurofondov čoraz častejšie. Brusel nás viaže, aby sme do roku 2030 preniesli 30 percent tovaru z ciest do vlakov a do roku 2050 to má byť až polovica. Pravdou však je, že až 56 percent našich tratí trakčné vedenie stále nemá, teda vlaky tu premávajú na dieselový pohon. A to dokonca aj na miestach, kde troleje sú. Jednou z takých je aj trať Košice – Humenné. Na väčšine kilometrov elektrina je, ale chýba na 33-kilometrovej časti medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným. Kvôli tomu štartujú týmto smerom už v Košiciach len dieslové rušne. Elektrifikovanie úseku uviedol minister Andrej Doležal ako prvú lastovičku investícií z fondu obnovy. Projekt by mal stáť 119 miliónov eur.

Zanedbaná trať
V súčasnosti je hotová dokumentácia a sú vykúpené aj potrebné pozemky. Železnice chcú projekt zrealizovať v rokoch 2023 až 2026. „Predpoklad vyhlásenia verejnej súťaže na zhotoviteľa stavby je v druhej polovici roka 2021,“ potvrdila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová. Projekt mal byť pritom pôvodne financovaný ešte zo starých eurofondov. Bruselu sa však zdal príliš drahý, a to kvôli potrebe rekonštrukcie celej trate, ako aj zvýšením rýchlosti zo súčasných 100 na 120 kilometrov za hodinu. „Trať je vo veľmi zanedbanom stave. Sú tam zásadne rozhodené nivelety, osové polohy koľají spôsobené dlhodobým lepením, ktoré sa tam predvádza až do dnes,“ povedal bývalý sekčný riaditeľ ministerstva dopravy Jiří Kubáček.


Rušne sa na úseku pôvodne prepriahali z dieslového na elektrický najprv v Bánovciach, neskôr Trebišove. Posledných päť rokov už po celej dĺžke fungujú len „dízlaky“, čím sa cesta skrátila o vyše 10 minút. Podľa posúdenia envirorezortu z roku 2014 však rýchlejšia a svižnejšia trať prinesie pre cestujúcich na úseku ďalšiu časovú úsporu do výšky až šiestich minút. Železničná spoločnosť Slovensko na trati Košice – Humenné prepravila v predkoronovom období za deň priemerne 7,5 tisíca cestujúcich.

Nové rušne
Tých by však mohlo byť viac, keďže v súčasnosti tu vlaky premávajú v dvojhodinových taktoch. Košický kraj vidí okrem ekologickejšej dopravy a časovej úspory pozitívum aj vo väčšej flexibilite pri zostavovaní grafikonu aj v prípade zabezpečovania porúch. V rámci stavby by mali na stanici v Michalovciach pribudnúť staničné zabezpečovacie zariadenia, ostrovné nástupiská s mimoúrovňovým prístupom, sanácia železničného spodku, ako aj komplexná rekonštrukcia železničného zvršku. Nedávno ohlásila Železničná spoločnosť Slovensko aj súťaž v hodnote 169 miliónov eur na 11 elektrických jednotiek, ktoré majú byť nasadené tiež vo východnom regióne. Prvých deväť kusov by malo byť v prevádzke do konca roka 2023.

Podľa Kubáčeka je projekt na elektrifikáciu úseku pri Bánovciach na rozdiel od nedávno vysúťaženej elektrifikácie medzi Haniskou a Moldavou nad Bodvou potrebný kvôli vhej frekvencii diaľkovej dopravy. Elektrifikácia úseku do Moldavy sa nepáčila ani Útvaru hodnoty za peniaze, ktorý tento projekt na východnom Slovensku označil za málo ekonomicky návratný. Analytici odporučili skôr zaoberať sa traťou z Leopoldova do Nitry či južnou jednokoľajkou Bratislava – Komárno, na ktorých je frekvencia vlakov výrazne vyššia.


https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... u-aj-vlaky
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.