„Diaľnica D1 sa nekončí v Košiciach,” odkazuje vláde iniciat

Moderátor: Moderátori

„Diaľnica D1 sa nekončí v Košiciach,” odkazuje vláde iniciat

Odoslaťod bzzi » 14. Dec 2021 22:57

„Diaľnica D1 sa nekončí v Košiciach,” odkazuje vláde iniciatíva Diaľnica na Zemplín

https://euractiv.sk/section/ekonomika-a-euro/news/dialnica-d1-sa-nekonci-v-kosiciach-odkazuje-vlade-iniciativa-dialnica-na-zemplin/

Polmiliónový región Zemplín na východe Slovenska nemá ani kilometer diaľnice. Aj koncom roku 2021 je výstavba diaľnic na východ od Košíc a na sever od Prešova v nedohľadne. Slovensko tak nesplní ďalší záväzok voči Únii.

Koncom októbra tohto roku Národná diaľničná spoločnosť sprístupnila takmer osemkilometrový úsek juhozápadného obchvatu Prešova. Pokračuje sa s výstavbou I. etapy severného obchvatu, ktorý by sa mal otvoriť v roku 2023. Čoskoro by sa mala začať aj výstavba druhej časti obchvatu Košíc, a to Košice, Šaca – Košické Oľšany. Taký je výpočet súčasného stavu výstavby diaľnic na východe Slovenska. Doterajšie vlády sa z logických dôvodov doteraz sústredili najmä na dostavbu diaľnice D1 do Košíc, čo by konečne spojilo dve najväčšie mestá diaľnicou D1. Bratislava a Košice už od tohto roku diaľničné spojenie majú, ale iba cez Maďarsko.

Lokálne iniciatívy však vláde odkazujú, že diaľnica D1 sa nekončí v Košiciach, ale má pokračovať okolo Michaloviec a Sobraniec až na ukrajinskú hranicu. Z Prešova okolo Svidníka na poľskú hranicu má zase viesť rýchlostná cesta R4. Dôležitosť rozvoja diaľnice D1 na Zemplíne uznáva aj zoznam priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry, ktorú vláda schválila ešte v septembri minulého roka. Projekt ale postupuje pomaly. Štúdia uskutočniteľnosti sa síce v roku 2014 realizovala, ale proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) sa v ďalších rokoch zastavil, a platná už v súčasnosti nie je ani samotná štúdia. To v praxi znamená, že výstavba je v bode nula. Ministerstvo tento rok rozbehlo verejné obstarávanie na novú štúdiu.

Ignorácia Zemplína

Jedna z iniciatív, ktorá na výstavbu tlačí je Diaľnica na Zemplín, ktorá vznikla na jeseň 2020 ako snaha rozhýbať zaostávajúci región. Odvtedy sa k nej pridali viacerí starostovia a primátori, košický župan Rastislav Trnka, ale aj podnikatelia či aktivisti. Predsedom je Peter Báthory, starosta obce Baškovce v okrese Humenné. Báthory pre EURACTIV Slovensko uviedol, že za vznikom iniciatívy je aj neaktivita súčasnej vládnej garnitúry. Tá sa podľa neho k rozvoju infraštruktúry nestavia inak ako predchádzajúce.

„Robia absolútne to isté, čo všetky predošlé vlády. Tvária sa, že im na rozvoji infraštruktúry na Zemplíne záleží, iba keď s nimi rokujeme. Akonáhle odídeme z Bratislavy, zabúdajú na to, že existuje kus zeme aj ďalej, ako sú Košice a Prešov, a že aj tam žijú ľudia,” povedal starosta.

Báthory a ďalší predstavitelia samospráv potvrdzujú, že dopravná situácia na východe je zlá. Osobitne to platí v časoch dopravnej špičky a v podvečernom čase, keď je hlavná cesta z Košíc do Michaloviec a ďalej na Sobrance plná. Chýbajúca diaľnica navyše odrádza aj potenciálnych investorov a prispieva k vyľudňovaniu východu. „Už teraz nenájdete na Zemplíne človeka, ktorému neodišiel brat, sestra, mama, otec, sesternica alebo bratranec za prácou na západ,” doplnil Báthory.

Aj podľa tlačového oddelenia mestského magistrátu v Michalovciach diaľnica nie je iba o samotnej ceste. „Diaľnica by priniesla nielen rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu, ale aj ďalšie pracovné príležitosti v podobe nových možných investorov, rozvoja turizmu na Zemplíne a prehĺbenie obchodných kontaktov s krajinami na východ od Slovenska, osobitne s Ukrajinou,” uviedla Mária Stríčková, referentka odboru komunikácie.

Ďalší nesplnený záväzok?

Ministerstvo dopravy na otázku portálu EURACTIV Slovensko, v akom stave je výstavba diaľnice, odpovedalo, že v súčasnosti sa pripravujú súťažné podklady na verejné obstarávanie na štúdiu realizovateľnosti diaľnice od Bidoviec po štátnu hranicu.

„Štúdia by mala určiť, či je vhodnejšie pokračovať od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou úpravami na ceste I. triedy alebo diaľnicou v plnom, respektíve polovičnom profile,” uviedlo ministerstvo.

Projektový zámer na štúdiu schválil riadiaci výbor pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra v máji tohto roku. Štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť vtedy uviedol, že ministerstvo týmto krokom plní slovo, ktoré dal iniciatíve Diaľnica na Zemplín, pričom aj on sám uznal, že bez diaľnic a rýchlostných ciest regióny stagnujú, pretože investori sa tam bez dostatočnej infraštruktúry nehrnú, práce je málo a obyvatelia sú nútení opúšťať svoje domovy.

Najskorší termín začatia výstavby pravdepodobne poteší málokoho. Ministerstvo odhaduje začiatok výstavby na rok 2029. Optimisticky rezort nevidí ani výstavbu rýchlostnej cesty R4 od Prešova na poľskú hranicu. V najpokročilejšom stave je severný obchvat Prešova, kde sa už stavia prvá etapa. S výstavbou druhej sa dá rátať už v najbližších rokoch. Pokračovanie R4 je zatiaľ hudbou budúcnosti. Väčšina úsekov by sa mala stavať až po roku 2028.

Tieto dátumy sú problematické aj z ďalšieho dôvodu. Pokračovanie diaľnice D1 na ukrajinskú hranicu je súčasťou základne diaľkovej európskej siete TEN-T CORE, konkrétne koridoru Rýn -Dunaj. Tá by mala byť dobudovaná do roku 2030. Už dnes je takmer isté, že tento záväzok nesplní.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.