Člen komisie zo zmareného tendra: Spávam pokojne, mám čisté

Moderátor: Moderátori

Člen komisie zo zmareného tendra: Spávam pokojne, mám čisté

Odoslaťod DrX » 29. Aug 2022 13:48

Člen komisie zo zmareného tendra: Spávam pokojne, mám čisté svedomie

Postup komisie nepovažuje za chybu.

Peter Jabrik
Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva
Odoberať autora
Riaditeľ riadenia dopravy DPMK Roman Danko.
Riaditeľ riadenia dopravy DPMK Roman Danko. (Zdroj: DPMK)
Písmo:A-|A+
diskusia (5)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]

KOŠICE. V dokumentoch neúspešného tendra na dodávateľa nových električiek pre Košice je ako predseda hodnotiacej komisie uvedený riaditeľ riadenia dopravy DPMK Roman Danko.

Zverejnené boli až teraz v auguste, dovtedy nebolo zloženie komisie verejne známe.

Danko nerozumie, prečo bol takto uvádzaný, keď zákon o verejnom obstarávaní predsedu komisie ani nepozná a zvolávanie zasadnutí, ich otvorenie, vedenie i spísanie záverov zabezpečoval kolega z oddelenia verejného obstarávania podniku.
Súvisiaci článok Električkový tender: Polaček hovoril o babrákoch, v komisii bol i jeho človek Čítajte
Presvedčili ho kolegovia nad výkresmi

Napriek námietkam Škody Transportation ako neúspešného uchádzača a opakovaným rozhodnutiam ÚVO, že poľská firma Pesa nesplnila súťažné podklady, aj on hlasoval namiesto jej vylúčenia za to, že skončila na prvom mieste.

„Kolegovia v komisii, zodpovední za prípravu technickej časti podkladov, ma pri prvom aj druhom rozhodnutí nad výkresmi od Pesy presvedčili a stotožnil som sa s tým, že Pesa splnila požiadavky. Pri treťom rozhodnutí som nebol,“ ozrejmil Danko Korzáru.

Až pri štvrtom rozhodovaní zrazu celá komisia zmenila názor, Pesu vylúčila a za úspešného uchádzača vyhodnotila Škodu. Prečo nastal takýto radikálny obrat aj u neho, dopravný riaditeľ vysvetlil takto:
Súvisiaci článok Súťaž na dodávku električiek do Košíc vyhrala poľská Pesa Čítajte

„Pretože som dospel k názoru, že akokoľvek by boli argumenty komisie relevantné, ÚVO svoj právny názor, podporený znalcom, nezmení. Nemalo teda ďalší význam akokoľvek argumentovať, lebo by to neprinieslo žiadny posun, len naťahovanie súťaže a jediné správne riešenie bolo stotožniť sa s názorom ÚVO.“

Zároveň odmietol, že by na nich niekto vyvíjal akýkoľvek nátlak, aby zmenili svoj pôvodný názor.
Súvisiaci článok V Košiciach sa hľadá vinník za eurofondové fiasko pri obstarávaní električiek Čítajte
Postup komisie nepovažuje za chybu

Keby akceptovali už prvé rozhodnutie ÚVO a Pesu na základe neho zo súťaže vylúčili, vyhli by sa kritike za zmarenie tendra a rôznym podozreniam.

Ak by totiž podala poľská firma námietky proti vylúčeniu, zodpovednosť za vyriešenie vzniknutého problému by preniesli na ÚVO.

„Náš postup nepovažujem za chybu. Za zváženie však stojí fakt, že predchádzajúce súťaže s takto vysokou sumou a dôležitosťou vždy robili externé spoločnosti, ktoré majú potrebný počet právnikov i technikov a vedia zrejme lepšie zhodnotiť stav veci. A hlavne majú skúsenosti s argumentáciou a komunikáciou s uchádzačmi i ÚVO. Som za to, aby v budúcnosti takto závažné súťaže boli realizované cez externú firmu,“ obhajoval sa Danko.
Súvisiaci článok Do Košíc nové električky neprídu. Eurofondy prepadnú Čítajte

Komisia zmenila svoj názor, až keď už bolo takmer isté, že sú pridelené eurofondy vo výške 25 miliónov eur stratené, lebo sa nestihnú využiť včas, teda do konca budúceho roka.

„Mrzí ma to, ale v danej situácii som prijímal rozhodnutia, ktoré mi dávali zmysel.“

Prebiehajúce trestné stíhanie vo veci v súvislosti s týmto verejným obstarávaním u neho nevzbudzuje žiadne obavy.

„Bol som vypovedať ako všetci členovia komisie. Neviem o tom, že by bolo voči komukoľvek vznesené obvinenie. Nie, nebojím sa, spávam pokojne, mám úplne čisté svedomie a s nikým nič nemám.“
Súvisiaci článok Prepadnuté milióny na električky sú prípad pre políciu, tvrdí Lörinc Čítajte
Danko: Nepotrebujeme doučiť sčítanie a odčítanie

Celý tender sa začal komplikovať, keď Škoda ako neúspešný uchádzač podala na ÚVO námietky, v ktorých napadla rozhodnutie komisie, že Pesa splnila súťažné podmienky.

Český výrobca spochybnil na základe porovnania predložených údajov a výkresov okrem iného napríklad reálnosť konkurentom udávanej šírky uličky vo vozidle 560 mm pri zároveň deklarovanej šírke interiéru 2 220 mm.

Keď Škoda spočítala len rozmery sedadiel a medzery medzi nimi (nerátajúc ešte ani izoláciu a obloženie), vyšlo jej ako technicky a matematicky nemožné, aby bola splnená hoci aj dopravným podnikom minimálne požadovaná šírka uličky 540 mm.
Súvisiaci článok Košický primátor o fiasku s tendrom na električky: Som strašne nazlostený, sú to babráci Čítajte

Poľská spoločnosť dodatočne zaslala ako vysvetlenie rozsiahlu dokumentáciu a nové výkresy, ale ÚVO aj ním oslovený znalec to označili za novú ponuku, ktorú zákon o verejnom obstarávaní nepripúšťa.

Konštatovali preto, že pôvodná ponuka nespĺňala súťažné podmienky. Čiže mala byť z tendra vylúčená.

„Komisia vie veľmi dobre počítať a nepotrebuje doučiť sčítanie a odčítanie, ako to vyplýva z niektorých vyjadrení ÚVO. Problém nebol nikdy v matematike,“ oponoval Danko.
Argumenty vysvetlí

Ako doplnil, komisia všetkými prítomnými a jednomyseľne (v prvom rozhodnutí 10 členov, v druhom 9 členov) rozhodla, že vysvetlenie Pesy je postačujúce a že nejde o zmenu ponuky, lebo doplnené vysvetlenia rozmerovo korešpondovali s inými výkresmi, ktoré boli súčasťou pôvodnej ponuky,

„ÚVO pritom svoju argumentáciu opieral o jeden výkres z pôvodnej ponuky, ktorá však obsahovala desiatky výkresov a zhruba 100 strán. Svoje argumenty komisia aj obšírne a podrobne objasnila v zápisniciach.“

Dopravný riaditeľ ponúkol, že pokiaľ by mal ktokoľvek záujem, vedia si s ním členovia komisie sadnúť a vysvetliť mu argumenty komisie.

„ÚVO sa však následne pri svojich rozhodnutiach nezaoberal argumentáciou komisie, nevyvrátil ju priamo, ale zotrvával na svojom pôvodnom stanovisku,“ uzavrel Danko.



Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22995032 ... domie.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.