Kedy bude hotová zabudnutá križovatka D1/D4? Dostavba sa roz

Moderátor: Moderátori

Kedy bude hotová zabudnutá križovatka D1/D4? Dostavba sa roz

Odoslaťod mirecko255 » 22. Sep 2023 06:05

Kedy bude hotová zabudnutá križovatka D1/D4? Dostavba sa rozbehla, čakajú sa kolóny

Motoristi sa musia pripraviť na uzavretý pripájaci pruh z Bratislavy až po Zlaté piesky.

Keď ide človek na bicykli po cyklotrase okolo Šúrskeho kanála, pri Ivanke pri Dunaji si všimne, že na nedostavanej križovatke dvoch dôležitých diaľnic D1/D4, ktoré tvoria obchvat Bratislavy, sa niečo deje. Poľská firma Budimex, ktorá vlani vyhrala súťaž na jej dostavbu, začala v lokalite vo veľkom kopať.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začiatkom týždňa informovala, že práce na exponovanej križovatke pokračujú sanáciou pod opornými múrmi či odstraňovaním materiálu po demoláciách. V pláne sú aj preložky inžinierskych sietí či úprava hydromeliorácií.

V najbližších mesiacoch napríklad preložia koryto Vajnorského potoka, ktoré bráni rozšíreniu diaľnice D1 na šesťpruh. Súčasťou projektu je aj rozšírenie starej diaľnice až po Triblavinu na tri plnohodnotné pruhy v jednom smere.

V článku sa dozviete:
- Prečo sa musí dorábať križovatka D1/D4,
- prečo sa musí dvíhať úroveň cesty.
- aké prvé obmedzenia dopravy nastanú,
- prečo Poliaci budú stavať rýchlo,
- čo všetko sa pri Ivanke postaví.

Varovanie pred zápchami
Diaľničiari už dlhšie upozorňujú, že vodiči sa musia pripraviť na dopravné obmedzenia a kolóny. V rekonštrukcii je totiž hlavný diaľničný privádzač do Bratislavy v smere od Trnavy.

„Určite tam budú kolóny, určite tam bude obmedzená doprava,“ upozornil bývalý minister dopravy Andrej Doležal vlani pri podpise zmluvy s poľskou firmou Budimex.

Rezort dopravy sa podľa neho bude snažiť aj v spolupráci s políciou dopravné obmedzenia minimalizovať.

Prvé problémy na obzore
Kto cestuje od začiatku školského roka do Bratislavy od Senca vie, že navigácia ho presmeruje radšej na Tomášov a Rovinku cez diaľnicu D4. Je to rýchlejšie, ako ísť cez starú seneckú cestu alebo cez diaľnicu D1.

Cesta pri Ivanke je pravidelne upchaná nielen pre práce na križovatke, ale aj pre semafory pri Metre a ďalšie pri nových logistických parkoch smerom na Bratislavu. V zápche sa čaká bežne minimálne pol hodinu.

V minulosti preto starosta Ivanky Vladimír Letenay písal vláde otvorený list, v ktorom apeloval na dokončenie križovatky D1/D4 aj na rozšírenie starej seneckej cesty na štvorpruh.

Pri rozširovaní D1 od Bratislavy až po Triblavinu NDS už avizuje prvé dopravné obmedzenie. Od začiatku budúceho týždňa (25. 9. 2023) bude uzavretá vetva D1 vrátane pripájacieho pruhu v smere z Bratislavy až po Zlaté piesky. V praxi sa motoristi musia pripraviť na to, že uzavretý bude výjazd z ulice Pri mlyne v bratislavskej mestskej časti Vajnory.

„Posnažíme sa, aby obyvatelia, ktorí každý deň dochádzajú do Bratislavy, pocítili obmedzenia čo najmenej,“ avizoval vlani riaditeľ stavby za Budimex Igor Sedláček.

Omeškania zatiaľ nie sú
Okrem cestárov v teréne kopali aj archeológovia. Práve archeologický prieskum zvykne výstavby ciest spomaliť. Teraz sa tak podľa NDS nestalo napriek tomu, že sa na mieste vykopávok našli vzácne keltské pamiatky.

„Práce na archeologickom prieskume sa už chýlia ku koncu,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Preto podľa nej práce pokračujú podľa harmonogramu výstavby. Križovatka aj rozšírenie diaľnice by mali byť hotové do troch rokov, teda do konca roku 2025.

Či sa to podarí splniť, je zatiaľ otázne, ale sú indície, že výstavba by mala pokračovať hladšie ako pri niektorých úsekoch obchvatu Bratislavy v minulosti. Budimex je veľká a skúsená firma, ktorá v Poľsku stavala už veľa veľkých diaľničných projektov.

„Archeologické prieskumy sú štandardom aj na každom väčšom projekte v Poľsku, preto môžeme potvrdiť, že projekt napreduje podľa harmonogramu,“ tvrdí pre Index spoločnosť Budimex.

Projektovať a stavať sa dá naraz
Navyše, Poliaci sľubujú dokončiť väčšinu projektovej činnosti počas prvého roka prác. Ich výhodou je, že môžu paralelne projektovať aj stavať.

NDS to vysvetľuje tým, že za projektové práce za bežných okolností zodpovedá projektant. Pri žltom Fidicu (zmluvné podmienky pri stavbách vyžadované pri projektoch financovaných EÚ, pozn. red.) sa táto zodpovednosť prenáša priamo na zhotoviteľa, čo zrýchľuje výstavbu. Zodpovedá vtedy nielen za dodávku stavebných prác, ale aj za vypracovanie projektovej dokumentácie.

Na druhej strane, ako riziko sa môže javiť, že stavba je komplikovaná, keďže má až 18 mostov. Na stavbe križovatky môže postupne pracovať až 200 subdodávateľov, tvrdí na webe NDS Grzegorz Domeradzki, country manažér Budimexu. Koordinovať toľko ľudí môže byť výzva. Navyše Poliaci sľubovali zamestnať najmä slovenské firmy, ktorých kvalitu nemusia až tak poznať.

Čo sa chystá pri Ivanke
Poľskí stavbári musia pri Ivanke najprv vybudovať cestné obchádzky, ktoré odklonia dopravu z diaľnice D1, kým tá sa bude dvíhať. Dvíhanie je nutné preto, lebo úroveň diaľnice D1 sa potrebuje v určitom bode prispôsobiť vedeniu diaľnice D4. Vznikne tak mimoúrovňová križovatka D1/D4 (Ivanka sever).

Prvou etapou bude rozšírenie mosta ponad Šúrsky kanál. To umožní sprejazdniť smer diaľnice D4 od Jaroviec na D1 a z Trnavy smerom na Raču. Toto napojenie by sa malo dokončiť do dvoch rokov. Okrem stavby ciest sa budú dokončovať aj zvodidlá a značkové návesti.

Križovatka D1/D4 a úsek Bratislava – Triblavina v číslach
- dĺžka úseku 3,6 km
- cena zhruba 110 miliónov eur bez DPH
- 18 mostov
- dve križovatky
- 2,5 kilometra protihlukových stien
- 131 cestných objektov
- dokončenie naplánované na december 2025

Zdroj:NDS

https://index.sme.sk/c/23218247/dialnic ... tavba.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 416
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.