Obchvat Prešova aj diaľnica do Košíc sú v hre o špeciálne vo

Moderátor: Moderátori

Obchvat Prešova aj diaľnica do Košíc sú v hre o špeciálne vo

Odoslaťod Eternal » 31. Okt 2023 08:12

Obchvat Prešova aj diaľnica do Košíc sú v hre o špeciálne vojenské dotácie. Od Bruselu pýtame 200 miliónov eur

• Slovensko by chcelo využiť granty na výstavbu ciest s civilno-vojenským využitím.
• Brusel ponúka na tieto ciele dokopy takmer 800 miliónov eur.
• Do výzvy sa prihlásili v rámci krajiny tri projekty. Okrem výstavby a projektovania diaľnic hrá o prostriedky aj letisko v Košiciach.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Minulý mesiac poklepali politici základný kameň na novom úseku obchvatu Prešova. Diaľnica by mala v najbližších štyroch rokoch zo štátneho rozpočtu ukrojiť takmer 340 miliónov eur. Je tu však šanca, aby na 10-kilometrovom úseku štát ušetril až polovicu. V septembri totiž ministerstvo dopravy požiadalo v Bruseli o fondy zo špeciálneho balíčka CEF Transport Military Mobility.

Ide o výzvu, ktorá sa týka civilno-vojenského využitia dopravnej infraštruktúry a spája sa aj s vojenským konfliktom, ktorý sa odohráva za východnými hranicami Slovenska. Európske krajiny môžu v rámci budgetu získať 790 miliónov eur.

Slovensko sa prihlásilo s troma projektmi za približne 200 miliónov eur.

Tri slovenské projekty

Najväčšiu časť koláča predstavuje práve výstavba druhej časti severného obchvatu Prešova. „Keby sme dostali tieto finančné prostriedky, koridor Via Carpatia je totiž zakreslený aj vo vojenských mapách, tak nám preplatia 50 percent,“ povedal pre HN bývalý štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.

V prípade Via Carpatia ide o medzinárodnú diaľnicu, ktorá by sa mala tiahnuť od pobaltských krajín naprieč východom Poľska, Slovenska, Maďarska až po Balkán, respektíve Turecko.

Okrem stavebných prác druhej etapy obchvatu zahŕňa žiadosť aj projektovú prípravu ostatných úsekov rýchlostnej cesty R4 až po hranicu s Poľskom. Požadovaný grant je vo výške 178 miliónov eur.

V druhom balíčku žiada rezort o preplatenie „papierovačiek“, teda projektovej dokumentácie na prípravu niekoľkých úsekov. Ide napríklad o diaľnicu D1 na Zemplíne, teda od Bidoviec po štátne hranice s Ukrajinou. Aktuálne sa pracuje na štúdii realizovateľnosti, ktorá má ukázať, ako a kadiaľ bude prepojenie medzi Košicami a Vyšným Nemeckým viesť. Kmeť dokonca nevylúčil, že by sa realizácia mohla začať práve zo strany hraníc, a nie od metropoly východu.

Okrem toho je tu aj projektová príprava druhej rúry tunela Branisko a posledného úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami Turany – Hubová. Grant za tieto práce je vo výške 17 miliónov eur.

Okrem toho podalo Slovensko aj tretí projekt, v ktorom žiada o financie súkromné Letisko Košice. „Je to projekt adaptácie prvkov infraštruktúry na zabezpečenie dvojakého civilno-vojenského využitia,“ odkazuje odbor komunikácie ministerstva dopravy. Výška tohto grantu by mala byť 10 miliónov eur.

Dotácie zatiaľ nie sú schválené a aktuálne ich vyhodnocuje európska komisia a jej výkonná agentúra CINEA. Vyhodnotenie sa očakáva v januári.

Investície pôjdu na východ

Nielen vojna na Ukrajine, ale aj príchod veľkého investora do strategického parku Valaliky neďaleko Košíc rozhýbal tok investícií smerom na východ krajiny.

Okrem spomínaných autostrád Národná diaľničná spoločnosť nedávno deklarovala, že chce pokračovať vo výstavbe Košického obchvatu, ktorú ešte pred rokom exšéf diaľničiarov Vladimír Jacko nepovažoval za prioritu. Výstavbu takmer sedemkilometrového pokračovania ťahu R2 plánujú začať súťažiť v budúcom roku. Cenu odhadujú na 140 miliónov eur.

Košičania by sa po prvej časti mali previezť v auguste 2025. Stavba pri Košiciach za vyše 130 miliónov eur má z mesta stiahnuť podľa odhadov približne15-tisíc vozidiel.

Pôvodne malo ísť pri košickej R2 o celistvý 20 kilometrov dlhý celok. Neskôr sa výstavba rýchlostnej cesty musela rozdeliť na dve porcie.

Druhý, dĺžkovo polovičný úsek, bude drahší, a to najmä preto, že ide o zložitejšiu stavbu, ktorá bude viesť v blízkosti oceliarní. V minulosti síce diaľničiari na odporúčanie analytikov sľúbili projekty optimalizovať, odhadovaná cena je však v novom harmonograme zhruba na rovnakej úrovni.

Autor: Tomáš Garai
Zdroj: HNonline.sk
Eternal
návštevník
 
Príspevky: 22
Obrázky: 0
Založený: 31. Júl 2022 19:40
Bydlisko: ZA-ZM-KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.