V železničnej stanici v Čadci opravia nástupištia, v Krásne

Moderátor: Moderátori

V železničnej stanici v Čadci opravia nástupištia, v Krásne

Odoslaťod VojtoTT » 29. Nov 2023 08:01

V železničnej stanici v Čadci opravia nástupištia, v Krásne postavia nástupný terminál
Rýchlosť trate medzi Krásnom a Čadcou sa modernizáciou zvýši na 120 kilometrov za hodinu.


Pavol Stolárik
Redaktor

ČADCA/KRÁSNO NAD KYSUCOU. Železnice Slovenskej republiky plánujú modernizáciu dvanástich kilometrov železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou.

Rýchlosť vlakov sa po rekonštrukcii zvýši na 120 kilometrov za hodinu, pribudne nový prestupný terminál integrovanej dopravy v Krásne nad Kysucou. Práce sa dotknú aj železničnej stanice v Čadci. Samotná budova stanice však ostane v rovnako zanedbanom stave, ako je dnes. Na rekonštrukciu čaká takmer dve desaťročia.

V zlom technickom stave a po dobe životnosti sú aj prvky infraštruktúry, teda koľajnice, mosty. Na zlý stav slovenskej železničnej infraštruktúry upozornili v marci tohto roka po vykoľajení českého expresu Pendolino v Žiline aj České dráhy.

„Tento niekedy až tristný stav infraštruktúry nám spôsobuje okrem prenášaného meškania, a tým aj narušenia vlakovej dopravy na území Českej republiky, súčasne zvýšené náklady na údržbu našich vozidiel jazdiacich po infraštruktúre slovenských železníc,“ uviedli v liste pre slovenské železnice.

Rýchlejšie ako diaľnica
Predpokladaný termín začatia stavby je v roku 2026 a prevádzka by mala byť spustená v roku 2029. Ľudia sa tak po novej trati prevezú skôr ako po diaľnici, ktorá má byť ukončená až po roku 2030. Odhadovaný investičný náklad je zhruba 145 miliónov eur bez DPH, uvádza sa v projekte predloženom na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).


PREČÍTAJTE SI
Policajti rozdávali pokuty aj reflexné prvky. Že treba byť videný, sa učili aj školáci
Čítajte 
„Cieľom modernizácie je uvedenie zastaraných a opotrebovaných konštrukčných častí železničnej infraštruktúry vrátane súvisiaceho technického vybavenia do normového stavu. Takisto zrýchlenie železničnej prepravy, zvýšenie bezpečnosti, zaistenie technickej interoperability podľa európskych štandardov a zvýšenie ekonomickej efektívnosti železničnej dopravy znížením jej prevádzkových nárokov,“ priblížili Železnice Slovenskej republiky.

Náklady budú podľa štúdie realizovateľnosti Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať riešiť kombinovaným spôsobom financovania – príspevkom zo štátneho rozpočtu, z vlastných zdrojov ŽSR a z fondov Európskej únie.

Tunelový variant neprešiel
Prvá etapa projektu, úsek od Čadce po hranicu s Českom za 79 miliónov eur, je už v realizácii. Druhú etapu, úsek medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou s vybudovaním nového terminálu v Krásne nad Kysucou, posudzuje ministerstvo životného prostredia.

„Boli to desiatky rokovaní na ministerstvách, aby sme takmer desaťročný problém s modernizáciou trate od Krásna do Čadce vyriešili. Chcem poďakovať všetkým, že pochopili naše argumenty ohľadom terminálu v našom meste. Toto rozhodnutie otvára možnosť vybudovať pri rekonštrukcii trate železničnú zastávku s premostením pri kultúrnom dome,“ potešil sa z rozhodnutia útvaru primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Ďalej uviedol, že s projektom modernizácie železničnej trate sa malo začať už v roku 2016 tak, že cez pohorie Javorníky plánovali železničiari viesť jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku popod Gavlasovský kopec až do Čadce, mestskej časti Horelica.


PREČÍTAJTE SI ITEŽ
Chválil Magáta a Breivika, ponúkal peniaze za strieľanie migrantov. Kysučana odsúdili za extrémizmus
Čítajte 
„V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela. Tento projekt však v Bruseli kvôli finančnej náročnosti neprešiel,“ povedal.

Stanica Krásno súčasť integrovaného systému dopravy
Ministerstvo financií zhodnotilo projekt ako spoločensky návratný. Rekonštrukcia trate s malou prestavbou stanice Čadca má pomer prínosov a nákladov 1,04. Nový prestupný terminál Krásno dáva projektu pridanú hodnotu. Výstavba terminálu Krásno zvyšuje pomer prínosov a nákladov projektu na 1,23.

„Terminál by riešil jednako vlakovú zastávku oproti kultúrnemu domu v Krásne nad Kysucou, ktorej súčasťou je vybudovanie mosta k spomínanej zastávke. Zastávka by bola umiestnená v centre mesta, kde by mali dobrý prístup občania z krásňanských sídlisk, ale i z priemyselného parku, kam prichádzajú ľudia za prácou. Určite by ju privítali i turisti a cykloturisti, keďže by bola v blízkosti križovatky cyklotrás. Toto by bolo prínosom nielen pre stredné Kysuce, no aj pre železnice samotné, vlaky by využívali ľudia z väčšej oblasti,“ vysvetlil Jozef Grapa.


MOHLO BY VÁS ZAUJAŤ
Nahnevaní zákazníci Kauflandu nemajú kde parkovať, šoféri ignorujú zákaz, pomôcť môže radikálne riešenie
Čítajte 
„Stanica by sa po vybudovaní stala súčasťou integrovaného dopravného systému. Už pred piatimi rokmi sme zaviedli pilotný projekt so Slovenskou autobusovou dopravou a Žilinským samosprávnym krajom, kedy autobusy z Bystrickej doliny aj z Oščadnice, kde železnica nie je, vozia ľudí priamo k terajšej železničnej stanici v Krásne nad Kysucou. Aj argument, o koľko stúpol počet cestujúcich po tomto našom kroku, zavážil. Ďalším prínosom je aj prechod ľudí z individuálnej na verejnú dopravu, čo pomôže ekológii,“ ozrejmil Jozef Grapa.

V Čadci nové nástupištia aj podchod
Preložka trate pri Krásne nad Kysucou umožní posunutím koľají zvýšenie rýchlosti na 120 km za hodinu. V úseku Krásno na Kysucou – Čadca sa uvažuje s rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu.

Okrem opravy koľajiska bude súčasťou modernizácie železničnej trate aj oprava existujúcich mostov a výstavba nových mostov v miestach novej polohy železničnej trate. Železnice tiež vybudujú nástupištia, prístrešky pre cestujúcich aj bezkolízne prístupy pre telesne postihnutých pasažierov na stanici v Čadci, zastávke Čadca-mesto aj Oščadnica. Budovu zastávky Čadca-mesto železničiari zbúrajú, predĺži a zrekonštruuje sa podchod k nástupištiam.

Rekonštrukcia nezabúda ani na vlakovú stanicu Čadca, ale len okrajovo. Samotná budova, tak ako doposiaľ, rekonštrukciou neprejde. Obnova čaká len vonkajšie nástupištia. Podchod bude predĺžený popod celé koľajisko na druhú stranu stanice, kde bude napojený na podchod pod diaľnicou. Odhlučnenia sa konečne dočkajú aj majitelia domov v blízkosti železničnej stanice.

Zanedbaný stav budovy sa nezmení
Hoci rekonštrukciu budovy železničnej stanice mali ukončiť v decembri 2020, dodnes nie je známy ani len termín začatia prác. Projekt je na stole, na rozsiahlu rekonštrukciu chýbajú peniaze.


PREČÍTAJTE SI ITEŽ
Klinický onkológ: Voľne dostupné prípravky proti rakovine sú zbytočne vyhodené peniaze
Čítajte 
„Stanica v Čadci je samostatnou stavbou a nie je zahrnutá do modernizácie úseku, ktorý bol predmetom úspešne schválenej žiadosti na financovanie z CEF 2014-2020. Investícia je závislá od dostupnosti finančných zdrojov,“ potvrdzuje hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová.

Čadčianska stanica patrí medzi významné budovy v bruselskom štýle, dokončili ju ešte v roku 1969 podľa návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Napriek tomu, že okresné mesto Čadca je významným dopravným uzlom medzi susedným Českom a Poľskom, za vyše päťdesiat rokov sa objektu výrazné investície vyhýbali.

Cestujúci sa sťažujú nielen na zápach a zimu, ale aj na ďalšie problémy, ktoré nepatria ku komfortu cestovania v treťom tisícročí. Na rekonštrukciu budovy železničnej stanice si tak budú musieť cestujúci počkať.

Trať vybudovali pred vyše sto rokmi
Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. V roku 1898 sa postavila druhá traťová koľaj v úseku Čadca – Mosty u Jablunkova (– Jablunkov) v snahe zefektívniť dopravu na tomto sklonovo náročnom úseku (stúpanie až do 16 percent). Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.


PREČÍTAJTE SI
Pre mladíka, ktorý na zjazdovke zavinil smrť chlapca, žiada prokurátor exemplárny trest
Čítajte 
Modernizácia trate sa začala v roku 2008. Zahŕňala rekonštrukciu traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládku káblov, tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu. Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny.

Modernizáciou prechádza aj koridor od štátnej hranice Slovenska s Českou republikou po mesto Krásno nad Kysucou. V rámci samotnej rekonštrukcie sa zvýši rýchlosť vlakov z 80 na 120 km/hod, obnoví sa železničný zvršok aj spodok, zmodernizuje sa trakčné vedenie a zabezpečovacie zariadenia.

Komfort a bezpečnosť cestujúcich budú zvýšené vybudovaním nových nástupíšť, prístreškov pre cestujúcich, informačných prvkov a novým osvetlením, zároveň sa premiestni a obnoví jediná zastávka na trati – zastávka Svrčinovec.

Čítajte viac: https://mykysuce.sme.sk/c/23249795/v-zeleznicnej-stanici-v-cadci-opravia-nastupistia-v-krasne-postavia-nastupny-terminal.html
VojtoTT
diskutujúci
 
Príspevky: 120
Obrázky: 26
Založený: 11. Júl 2011 09:40

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.