V roku 2024 pribudne krátka autostráda na Orave. V Bratislav

Moderátor: Moderátori

V roku 2024 pribudne krátka autostráda na Orave. V Bratislav

Odoslaťod svaco » 24. Dec 2023 15:10

V roku 2024 pribudne krátka autostráda na Orave. V Bratislave začnú dvíhať D-jednotku
https://e.dennikn.sk/3735760/v-roku-202 ... -jednotku/
Diaľničiari rozostavajú predĺženie R1 o tri kilometre od Bystrice smerom na Slovenskú Ľupču.
Koncom roka sa začne hlavná fáza prác na križovatke D1/D4.
Prelomový má byť rok 2025, keď sa očakáva otvorenie tunela Višňové a obchvatu Ružomberka.
V roku 2024 dokončia diaľničiari krátky úsek rýchlostnej cesty na Orave, diaľničný privádzač na Kysuciach a rovnako na Kysuciach ešte priechod pre zver.

To sú hlavné plány Národnej diaľničnej spoločnosti na rok 2024.

Všetko to platí v prípade, že sa už nič nestane. Aj tri stavby, ktoré sa majú odovzdávať v roku 2024, mali byť hotové v roku 2023.

Úsek R3 Tvrdošín – Nižná dlhý 5,6 kilometra – s jedným pruhom pre každý smer – spomalilo nečakane tvrdé podloženie a zrejme aj inflácia. Stavbári totiž stavbu naceňovali ešte v roku 2017, no kontrakt sa podpisoval až v roku 2021 pre prieťahy v súťaži.

[ Aktivujte si zasielanie Newsfiltra každý večer do 20:00 na e-mail. Odber si aktivujte jedným kliknutím. ]
Dokončenie diaľničného privádzača na Kysuciach by malo pomôcť v Kysuckom Novom Meste, keďže má odtiaľ odkloniť kamióny na ich ceste z miestneho Schaeffleru.

Priechod pre zver, takzvaný ekodukt, na Kysuciach je síce malá, no z pohľadu rozpočtu mimoriadne dôležitá stavba. Žiada ho od nás Európska komisia ako kompenzáciu za zásah diaľnice od Svrčinovca po Skalité do miestnej prírody. Ak by sme ho nedokončili, môže Slovensko prísť o 285 miliónov eur z fondov na úsek pri Svrčinovci.

Takto prídeme iba o príspevok na ekodukt, a to na tú jeho časť, ktorú budeme dokončovať v roku 2024. Na tú sa totiž už nebudú môcť použiť peniaze z fondov, ktoré mali byť vyčerpané do konca tohto roka, lebo eurofondové obdobie sa končí v roku 2023.

Celá stavba ekoduktu pritom vychádza na 13,6 milióna eur.

V skratke pripomeňme, prečo stavba mešká:

Tender sa vypisoval na dva razy. Prvý pokus zrušili diaľničiari sami, keď si uvedomili, že sa v zadaní sčasti prelínajú so súťažou, ktorú v regióne organizovali Železnice SR.
Neskôr sa objavil ešte väčší problém s presťahovaním miestnej osady. Nakoniec približne 40 miestnych presťahovali do Čadce, Lopušnej a Rakova.
Čo sa začne stavať
Ani podľa nových rozostavaných kilometrov nevyzerá diaľničná bilancia pre rok 2024 povzbudivo.

Národná diaľničná očakáva, že rozbehne práce na predĺžení R1, ktorá sa dnes končí v Banskej Bystrici, a to asi o tri kilometre ďalej smerom na Slovenskú Ľupču. Kontrakt za 86,8 milióna eur bez DPH by mal získať Doprastav. Pre komplikácie v tejto súťaži ešte úradnícky minister dopravy Pavol Lančarič odvolal vtedajšieho šéfa Národnej diaľničnej Vladimíra Jacka.

Obmedzenia v doprave by na budúci rok mali priniesť práce pri Bratislave. Očakáva sa totiž začiatok hlavných prác na bratislavskej diaľničnej križovatke D1/D4, s ktorými sa počíta v poslednom kvartáli 2024. Autá sa presmerujú na novovybudované obchádzkové trasy s troma jazdnými pruhmi v každom smere.

„Takáto organizácia dopravy bude platiť do konca roka 2025,“ avizoval Grzegorz Domaradzki, manažér stavebnej firmy Budimex, ktorá má stavbu na starosti. Výsledkom bude rozšírená D1, zrýchlenie tranzitnej dopravy do Rakúska, Maďarska a Česka a odľahčenie starej Seneckej cesty.

Kľúčový má byť ďalší rok
Prelomovým rokom pre slovenské diaľnice by mal byť až rok 2025. Vtedy sa predpokladá otvorenie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a obchvatu Ružomberka, ktorý je súčasťou úseku Hubová – Ivachnová. Oba by mohli byť hotové približne v rovnakom čase, a to koncom roka 2025, avizoval to bývalý šéf rezortu dopravy Lančarič.

Aktuálnym ministrom dopravy je nominant Smeru Jozef Ráž a jeho nominant v kresle šéfa Národnej diaľničnej Filip Macháček sľubuje, že v roku 2024 bude Národná diaľničná veľa investovať do prípravy. Na jesennej konferencii Lídrov slovenského staviteľstva avizoval verejné obstarávania na projekty v hodnote 700 miliónov eur.

Najväčším z nich bude krátky úsek pri Košiciach – juhozápadný obchvat. Ten má v budúcnosti pomôcť najmä prichádzajúcemu Volvu v logistike, a ak budú diaľničiari rýchli s prípravou a organizáciou tendra, mohli by ho tiež teoreticky rozostavať v roku 2024. V 700-miliónovom odhade sú aj tendre na projekty, stavebné dozory a monitoringy životného prostredia.

Jedna z najväčších stavebných priorít je však na Kysuciach, keďže región je mimoriadne dopravne zaťažený. Ani súťaž o stavebné práce sa však v roku 2024 neočakáva. Mohla by sa začať v roku 2025, avizoval exminister dopravy Lančarič.

Na D1 bude aj vtedy chýbať úsek Turany – Hubová. Tender pre jeho stavbu sa aktuálne odhaduje na rok 2026.

Problémom je zlý stav ciest a mostov prvej triedy
Najväčšia výzva nielen pre rok 2024 v doprave je zlý stav ciest nižšej triedy. Na opravy ciest prvej triedy by Slovenská správa ciest potrebovala asi miliardu eur.

Najväčším problémom sú mosty, keďže sú to úzke hrdlá, ktoré bude treba obchádzať. Približne 40 percent z nich je vo veľmi zlom stave. To sú rádovo stovky až tisíce mostov, ktoré treba opraviť v horizonte pár rokov, odhadoval dopravný expert ÚHP Rastislav Farkaš. Inak budú šoférov v budúcnosti čakať obchádzky.

„Často to budú obchádzky dlhé desiatky kilometrov. Takže sa bude treba politicky rozhodnúť, či tie peniaze, ktoré sú na dopravu z rozpočtu, presunieme na mosty alebo sa rozpočet na dopravu navýši, ale potom musíme aj povedať, odkiaľ tie peniaze zoberieme.“



https://e.dennikn.sk/3735760/v-roku-202 ... -jednotku/
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.