Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod badger-FB » 20. Okt 2022 18:03

ondrej100 napísal:badger-FB

Existuje u nás zákon ktorý ukladá napríklad kamiónu idúcemu 70 na 90tke keď sa za ním vytvorí kolóna ísť pri prvej možnosti bokom a pustiť kolónu? Myslím, že kedysi (možno aj ešte dnes) toto platilo vo Veľkej Brtánii a bolo to pod pokutou. Ja som tak napríklad raz niesol v aute veľa vecí a boli nestabilné, šiel som na 70tke asi 67 podľa GPS, vytvorila sa za mnou kolóna povedzme 10 áut a na prvej možnosti som odbočil na parkovisko a pustil ich. Je už iný príbeh, že tam odbočili aj dva kamióny, zablokovali ma proti odchodu a jeden kamionista mi vynadal, či ich chcem zabiť (inak, šiel som na tempomate 70, bez brzdenia a zrýchľovania tak doteraz nechápem, ako som ich mohol zabiť (asi tým že som šiel na 70tke 67? a oni to mysleli tak, že ich zabijem tým, že nestihnú doviesť tovar včas? - aj keď tým vynadaním stratil asi dve minúty a ja som ho zdržal menej, keď som dva kilometre šiel o 3km/h pomalšie ako limit)
Tej druhej časti som neporozumel. Ale tá ani nie je podstatná; od momentu, kedy si opustil cestu. Spravil si tak z vlastnej vôle. Rovnako tak spraví z vl. vôle pár iných, presne ako iní neurobia, pretože nemusia. Dnes každého tlačí čas. Vodiča NA (a ďalších ťažších vozidiel tlačí karta kde im beží pracovný čas) a naozaj nemusia všademožne každých 20 km uhýbať aby pustili iných + sa potom rozbiehať (spotreba, nafta, prémie). Ako je to v ktorej krajine nebudem zisťovať. Zákon na to nie je. Ty ho môžeš predbehnúť, keď na to budeš mať podmienky. Dovtedy strpíš jeho rýchlosť.

Je veľa NA, ktoré by mohli ísť rýchlejšie, ale nejdú. Lebo vezú náklad a v prvom rade ide o bezpečnosť aj ich samotných aj toho, aby sa neprevrátili (cisterny), či plne naložení železom etc. On ide tak ako najlepšie usúdi. A ide aj s ohľadom na spotrebu, takže nebrzdí pred každou zákrutou.. na cestách nie je minimálna rýchlosť. Na diaľnici by to bola iná debata..

Ale ano, "kedysi" keď nebola až takáto premávka a ani výkonné OA, tak pomaly idúce vozidlo ak videl vodič že ja za ním kolóna, tak keď sa dalo, tak ju pustil.. nvm či to muselo byť.

Je preto pomerne bežný jav, že vodič NA predbehne pomaly idúceho iného NA, pretože sedí vyššie a vidí pred neho a ak je druhý schopný ísť 90 tak ho dokáže predbehnúť. To isté môžeš urobiť aj ty. :wink: Naopak, na bežných prehľadných úsekoch ho nikto nepustí k tomuto kroku, lebo vždy sa nájde nejaké OA.

Jednoducho tak to je, malé nákladiaky s pečivom etc. až po špeciálne naložené NA nepôjdu na maximum. Respektíve cisterny to majú limitované podľa toho čo vezú, často až na MPR 80. Veľa dopr. firiem to limituje na 85. (spotreba 85 vs. 90).

Kamión občas ide 92-93, aj keď by mal ísť max. 90 - ale aj ide a je to zase o "zodratosti pneu". Sú stále v odchýlke. Ale počúvam občas tie argumenty "išiel 100" - môže ísť z kopca nad 90 ale pri viac ako 1 min. sa mu to zapisuje a raz ho to dobehne pri kontrole. Výkonné NA nemajú ani do stúpania problém s 90, ak sú naložené do 10t. Naopak, často dobehnú iný pomalší "kus"..

IDV: som reagoval v SS. (to len tak pre info)
richie: asi tak, zvolím rovnakú formu ako u IDV
badger napísal:este na doplnenie - je mi jasne, ze nemozes mozno verejne "podporovat"


Miro: sila tvrdenia je v každom vodičovi individuálna podľa znalostí. Existujú presne definované možnosti, táto medzi ne nepatrí. Práve pre rozlišnosť situácií. Ty napokon podľa tejto sily (znalosti a schopnosti o tom diskutovať, ak na tom budeš trvať - až po správne konanie - teda kým ťa nepresvedčí policajt, môžeš ty jeho, inak to tam pôjde) - môžeš za niekoľkých okolností pri tomto síce porušiť dopravné predpisy, ale priestupok tým nespáchaš. (ak tam nebola zvislá značka, ale aj tú si mohol nevidieť etc.) Za predpokladu, že v protismere nejde vozidlo resp. iný ÚCP, ktorého by si mohol O/O, tak ani nie je dôvod na zadržanie papierov. Za toto samotné nie.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 20. Okt 2022 18:34

Máš na mysli presne definované možnosti, kedy sa jedná o prekážku? Kde sú definované? Ja som našiel len tú vágnu formuláciu, ktorú som citoval - §2 ods.2 písmeno r zákona 8/2009 Z.z.

Mimochodom, teraz pozerám, že ten odsek začína "Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie" - čiže na účely vyhlášky 30/2020 Z.z., ktorá hovorí, kedy je možné prejsť cez pozdĺžnu súvislú čiaru nie? Kde je teda definovaná prekážka na účely vyhl. 30/2020 Z.z.?
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod badger-FB » 20. Okt 2022 20:50

Je to naopak, oboje. Treba prehodiť myslenie.

MIro napísal:podľa zákona 8/2009 Z.z. je "prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov".
Toto určite nemyslíš vážne v tom zmysle čo je prekážka na to, aby si "obišiel pomalšie idúce vozidlo cez plnú čiaru". Pretože ak to považuješ takto useknuté za výklad prekážky pre túto situáciu, nebavme sa ďalej. To je pojem, proti ktorému oprieme iks ďalších o tom ako máš ty jazdiť. Predovšetkým riešiš "prax" ako teda "pokračovať v jazde s tvojou pôvodnou rýchlosťou" - takto to definujme. :) (v opačnom prípade by si vnímal ako prekážku aj pol. auto s natiahnutým ježom ale to by sa ti asi moc nepáčilo, keby si chcel obísť)
Inak povedané, tvoja citácia sa nevzťahuje fyzicky na vozidlo v tomto ponímaní. A vozidlo môžeš obísť len za už moc krát uvedených podmienok. Vozidlo môžeš obísť ako prekážku ak zastavilo alebo stojí. To, že ty niekoho dobehneš, on sa pohybuje pomalšie, tak ťa obmedzuje.. to ani ďalej neriešme. Táto situácia jednoducho všeobecne nenastala.. pre splnenie "praxe", ktorej sa dožaduješ a následne ju odôvodniť tak, aby ti to "prešlo".

Lebo ako už vieme v rámci vlákna, tak prekážku obchádzame. To, čo ty nazývaš v tých popisoch prekážkou, to ňou nie je. Pojem prekážka padá, pojem obchádzania tiež.

Takže sa dostávame k predchádzaniu. To sme už riešili, no posuňme sa.

Miro napísal:Máš na mysli presne definované možnosti, kedy sa jedná o prekážku?
Nie.
Mám na mysli, že predbiehanie nie je jasne zadefinovanou situáciou pri prechádzaní cez plnú čiaru. Všeobecná a to je rozdiel. Prekážku nepredbehneš, ale obídeš. Viz o riadky vyššie. Predchádzanie o príspevky dozadu aj s možnými vysvetleniami. Aj % úspešnosťou. (v téme MPR časť)

Prekážka cestnej premávky zadefinovaná je. Tu sa bavíme o prekážke v zmysle vozidla. A tou nie je pohybujúce sa vozidlo v rámci jeho jazdy. Iná situácia nastáva, ak ide traktor, ktorý kosí trávu alebo umýva značky etc. Tam je jasná možnosť obísť. Často je aj označenie práce na ceste (malo by byť) etc., vzťahuje sa aj na mimoriadne činnosti výkopov etc. Tam samozrejme obchádzame, hoci sa pohybuje, resp. pracuje na mieste alebo sa pohybuje vo vymedzenom úseku. Takisto prekážka. No nie "pomaly sa plaziaca tatrovka s nákladom, ktorá ide po ceste".

"Sila argumentácie" spočíva v tom, že vodič ide po ceste, na ceste nie je žiadna extra značka k zníženiu rýchlosti a za najbližšou zákrutou sa vynorí "niečo na tento spôsob" a hrozí kolízia, ak oproti nič nejde, teda protismer musí byť krytým, tak existuje rozhodnutie, že predbehnem vo svojej vysokej rýchlosti oproti vozidlu, ktoré ide o dosť pomalšie a túto sitáciu vyriešim takto. Oproti tomu, že nedobrzdím, resp. dostanem šmyk etc. Vodiš má síce prispôsobiť blabla.. ale sme u konkrétnej situácie. Toto neobstojí, ak dobehnem pomalšieho na rovnom úseku s plnou čiarou. Ak mi on neuhýba etc. (ale toho je viac než len to že neuhýba, nie som ochotný to rozpisovať takto), tak je potrebné za ním ísť.

Existujú extrémne "možnosti", ale upozorňujem, že policajt si ich môže overiť. Teda nedoporučujem tvrdiť, ale ja sa veľmi ponáhľam, príbuzný je ťažko chorý, mám jeho lieky, omylom som ich zbalil etc. A nikoho som noehrozil etc., poznám to tu, všetko pekné.. nezahrávajte sa s takýmto chovaním. Budú (by mali byť) nápomocní pri vašej osobnej situácii a aby sa predišlo ďalším komplikáciám.. etc.

Takýchto situácii je viac v rámci územia: na cestu "vbehne" nákladné vozidlo z kameňolomu, z lesa s drevom etc. a nemusí tam byť naozaj žiadne značenie. Často je to ale aj tým, že to nákladné auto sa samé "uhne" čo najviac na kraj - tak samozrejme, nedupeš na brzdu, ak je to s prehľadom. Neplatí to ale v situácii, že ty už ideš za ním a "zrazu" sa ti vynorí rovinka s plnou čiarou, ktorú ty poznáš.. Uhýba? Ak nie, tak nepredbiehaj v žiadnom prípade. Ak uhýba - ide o to aká je šírka cesty, či ide niečo v protismere a kde je tvoje OA z pohľadu technických možností. Vtedy môže nastať tolerancia, ale kde je tolerancia u 9x hliadok, nemusí byť u 10. ktorá tam je z iného kraja. A sme naspäť u argumentovania. (to samozrejme neznamená, že každá hliadka bude na "tvojej" úrovni vedomostí, takže to možno "uhádaš" ako občas niekto napíše alebo aj povie do médii, ale nespoliehaj sa na to, skúsený na rozdiel od iného člena, ťa "uzemní" bez akejkoľvek porady cez vysielačku).

Detailnejšie túto situation nerozpíšem. Jedine osobnejšie ak by bolo niečo extra.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod ondrej100 » 21. Okt 2022 07:59

badger-FB

Presný postup ako som to myslel:

Išiel som zo Žiliny smer Martin
Bola tam 70tka, na tempomate som mal 70, lebo som mal v aute veci, ktoré už vtedy behali z jednej strany auta na druhú
Reálne som teda šiel podľa GPS cca 66
Išiel som takto asi dve - tri minúty
Potom bolo nejaké odpočívadlo, tak som hodil smerovku a šiel naňho, aby som pustil kolónu
Na odpočívadlo zabočili dva kamióny, jeden sa postavil na koniec odpočívadla, druhý vedľa mňa, takže som nevedel odísť
Kamionista na konci odpočívadla vystúpil, prišiel k môjmu oknu a vynadal mi, či ich chcem zabiť
Potom odišiel, naštartovali obaja a odišli preč z odpočívadla

-Ako som povedal, od značky 70 som nastavil tempomat a šiel 70, reálne 66. Žiadne brzdenie ani zrýchľovanie, po odpočívadlo bolo stále 70. Neviem to miesto nájsť na mape, lebo bolo to už asi 10 rokov dozadu a snímky google sú už nové a zmenilo sa to tam. Čiže reálne som ich zdržal tým, že som šiel o 4km/h menej ako bola max po dobu asi troch minút, čím stratili rádovo sekundy. Tým, že mi šiel vynadať stratil dve minúty, ak nie viac.
ondrej100
diskutujúci
 
Príspevky: 76
Založený: 14. Okt 2015 21:10

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 21. Okt 2022 08:58

badger-FB

Vďaka za obšírny príspevok ohľadne obchádzania prekážky vs. predchádzania pomalšie idúceho vozidla.

S každým slovom tvojho príspevku súhlasím, nie sme v rozpore. Len by som naozaj rád vedel, kde je zadefinované, že pomaly idúci traktor, ktorý kosí trávu, prekážkou je a tak isto pomaly do kopca idúca naložená Tatra prekážkou nie je.

K tomu môjmu prípadu: tá Tatra tam vošla z boku zo staveniska predo mňa, išla krokom. Ubrzdiť by som to dokázal, ale v danom okamihu s ohľadom na jej a moju rýchlosť a dostatočný rozhľad som sa rozhodol radšej ju rýchlo predbehnúť. No a na kopci hliadka, ktorá tam zjavne číhala na tieto prípady. Vtedy tam stavali diaľnicu a tie Tatry tam odvážali zeminu. A policajtka, ktorá mala naučenú svoju jednoznačnú pravdu a neprístupná akejkoľvek diskusii. Takže som zrejme narazil na hliadku bez tolerancie.

Takže to už nechajme.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

O. T.: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod KN.SK » 21. Okt 2022 12:57

badger-FB napísal:... Chápem, že to máte dobre mienené, ale nie je to dobre vykonané. A preto tam tie hliadky stoja a.. aj drevo sa ťaží v nejakých lokalitách a tie NA s drevom málokedy idú 70 a nie 90 a (povedzme že na 40 km sú 2 miesta kde sa predchádzať dá ale často to nejde a je tam 1 miesto kde je rovinka ale je to zakázané (lebo na dosah chodci a hlavne napr. na ceste často štrk) a vy ho tam líznete v 100.. celé zle), lebo smerujú k píle, vlaku etc. a on plne naložený nepôjde 80+, ale do 70, nič tým neporušil a je ÚCP ako aj vy. Takže sa stačí "dobre postaviť" a striehnuť.. O tom to je.. Vy ste jednoducho povinní dodržať pravidlá pre predchádzanie, v opačnom prípade nepredbiehať. Všetko ostatné je na hrane v medzipriestore vnímania "DI".
Škoda, že sa zrušili lesné úzkokoľajné železničky, hoci je pravda, že neboli všade, no i tak. No nielen tie, boli i poľné... Teraz sa takmer všetko, i všetok tovar, trepe len na dvoch, na troch osiach, či o trošku ich je viac. 1815
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod badger-FB » 21. Okt 2022 19:15

ondrej100: z toho čo si doplnil ma napadá len jeden logický záver a síce, že si nejakým spôsobom ohrozil vodičov NA priamo na ceste, a neišlo o rýchlosť. Preto ťa cez vysielačky "odstavili", čo sa samozrejme nesmie - mal si právo sa brániť voči takému jednaniu. Kamionisti občas radi berú právo do vl. rúk, často sa to vymkne kontrole, ale áno často mnohí iní ÚCP nepochopia prečo oni idú ako idú a psychicky labilnejší jedinci ich vybrzdia etc. Nie je na tom čo viac k rozoberaniu. Mohli ti nielen vynadať, ale aj objasniť čoho si sa dopustil, aby si to nerobil znovu. Lebo ako si uviedol, tak im sa to "neoplatilo". Na zabitie určite nebolo, že si dodržiaval MPR.


Miro: pretože o.i. traktor je definovaný ako zvláštne motorové vozidlo, ktoré je vyrobené na iné účely než na prevádzku na cestách a ktoré po splnení ustanovených podmienok možno prevádzkovať v cestnej premávke; ide najmä o poľnohospodárske traktory a lesné traktory, samohybné pracovné, poľnohospodárske, lesné alebo stavebné stroje. A preto, keď sa evidentne normálne presúva po ceste, tak je to rozdiel oproti tomu ako keď vykonáva hlavný predmet činnosti, čiže sa primárne nepresúva po ceste. Preto raz prekážkou nie je, inokedy je. Plne naložená Tatra nie je traktor, preto sa to na ňu nevzťahuje.
Je to tá istá časť z definícií, z ktorej si pôvodne čerpal pre to ako ty vnímaš prekážku. :)

Čo sa týka tvojho upresnenia pre Tatru: ak to bolo presne tak ako si popísal, že pred tebou vošla do cesty, tak tebe pokuta vôbec neprináležala. Mohlo sa tam stavať čo chcelo (bolo to označené? pozor výjazd vozidiel zo staveniska etc.?) Ešte ma napadá bahno - ale ani to by tam byť nemalo, správca CK resp. represívna zložka môže pokutovať zašpinenie cesty ako verejného majetku. To nebolo o netolerancii ale o niečom inom.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod badger-FB » 23. Okt 2022 20:17

Pokúsim sa zo správ, ktoré sa mi opakujú vybrať nejaké informácie, aby nemuseli písať ďalší a zbytočne. :) Lebo som vraj aj nedostatočne niečo popísal.. tak som to zosumarizoval cez víkend. Chcel som to sem dať včera, ale nejak som sa sem nedostal, fórum mi vypadlo. :oops:

Mám nejaké povedzme sťažnosti na postupy v E-kolobežkách. Po rozdiskutovaní sme dospeli k tomu, že to nie je E-kolobežka a polícia postupovala správne. Je fakt, že týchto "vecí" na cestách pribúda, takže pribúda aj legislatíva okolo nich a je potreba si to sledovať. Nebudem tu teraz písať a odkazovať na celé strany k tomu, ale nie všetko čo vyzerá ako kolobežka ňou aj je. Ak má E-kolobežka sedadlo, tak to nie je E-kolobežka. Respektíve ak má výšku nad 54 cm, tak ide o malý motocykel a na ten už potrebujete VP. Ak má sedadlo DO tejto výšky, tak nepatrí do cestnej premávky. No a napokon E-kolobežka nesmie dosahovať rýchlosť nad 25 km/h. Mimo cestičky pre cyklistov, lesnej, poľnej ceste a v obytnej zóne ju môže viesť len osoba staršia 15r.

"Fúkanie a cukrovkári". Možné to je, ale štandard býva do hodnoty 0,25. Všetko nad tým (a zase sme u tolerancii, čiže nebrať ma doslova) môže byť riešené inak. A aj táto hodnota ak sa nameria, tak záleží od ďalších vecí, chovania etc., aký bude zvolený ďalší postup. Aby bolo jasno, aj pri pláne upraviť alkohol sa počíta so zavedením "lekárskej hodnoty", ktorá skoro všade inde je. Takto je do 0,2-0,25 len od skúseností jednotlivca.

Pásy. Strašne často sa stáva, že kým policajt pristúpi k vodičovi vozidla, tak vodič sa odpáše. Odopnutie komplikuje situáciu. Vodič tvrdí, že tak robí v dobrej viere, že vystúpi - ale na to vás musí niekto vyzvať. Kým vás neoboznámi s dôvodom zastavenia a k vystúpeniu, resp. k tomu, aby ste niečo podali a máte to na mieste, kde na to nedosiahnete, tak sa neodopínajte. Ešte horšie to pôsobí, ak máte v aute spolusediacich a oni sú zapnutí pásom. Ak na to nie je výnimka, ktorá to povoľuje viacerým činnostiam a osobám, tak NIKDY sa neodopínajte v žiadnej viere. Ide to občas overiť, podľa toho aký bol dôvod k zastaveniu, ale nemusí to tak byť a zle sa to vysvetľuje.

Proces zastavenia PV pred/za. Že ako som to napísal, tak to často nie je. Každý dôvod pre zastavenie je iný, každá situácia je iná. Z taktického dôvodu je najlepšie zastavenie zozadu. PV je vybavené k obom prípadom. Môže sa stať, že dotyčný šliapne na plyn a vyštartuje preč, ale aj tomu ide zabrániť (musí na to existovať spolupráca vo dvojici). Vždy záleží aj od naučenej praxe, faktom je, že aj na ceste je lepšie vytvoriť zákryt. Na diaľnici je lepšie odchytiť vozidlo a ísť na odpočívadlo. Tých možností je viac. Príslušník má právo si posvietiť na posádku vozidla, s lepšou baterkou presvieti aj svetlomety a presne osvetlí vnútro vozidla. Z predu je lepší prehľad o posádke, ale v noci je vyššie riziko možného zranania, lebo predsa len je neistota čo sa tam v tom aute naozaj deje. Hliadky sú vedené k tomu, aby zastavovali zozadu. Vodič má vnímať že svieti nápis STOP etc., ak je evidentné, že vodič spomalil (aby pustil policajta pred seba), uhol na kraj tak mu musí dôjsť, že ak nejde pred neho, že to je na neho. Polícia nemá problém ísť kilometre za vozidlom, má na pohľad čo sa v aute ďalej deje. (niekto sa zbavuje dôkazov etc.), dá sa rozlíšiť či to je nevedomosť alebo zámer. Ak hliadka usúdi, tak zastaví z predu - je to rýchlejšie riešenie, ale nie je taktické.

Proces zastavenia niekým iným, napríklad SBS. Nie je to možné. Nie na verejnej cestnej komunikácii. SBS hoci nemám naštudovaný zákon o SBS, tak nesmie mimo chránený objekt alebo osoby nikoho extra prinútiť zastaviť s vozidlom. Môže v prípade páchania Tr. Č. obmedziť na slobode, ale už stojace vozidlo respektíve jedinca (nielen v obchode), okamžite privolať PZ etc. Tu potom nastupuje trestné a správne právo, nesmie sa miešať dohromady. Tak alebo tak nesmie SBS ani prekračovať neoprávnene MPR v nejakom nezákonnom prenasledovaní. Zastavenie vozidla ak už stojí, tam je právo na obmedzenie slobody postupmi k vyzvaniu vodiča na presné úkony. Ale čaká sa na PZ. Občan. Každý občan môže na nejakú nevyhnutnú dobu obmedziť osobnú slobodu (keď sa spácha TČ), ale nie prenasledovať s vozidlom etc. Bezodkladne treba odovzdať PZ, ŽELPO etc. Jednoducho na ceste bez porušovania pravidiel.

Ignorácia po zastavení vozidla. Sú presne určené postupy, takže to čo občas zachytávajú videá môže pôsobiť ako "komédia", vždy treba vnímať celú situáciu. V každom prípade pri nespolupráci má PZ právo vás dostať z vozidla a spútať. Policajt nikdy nevie s kým má česť, to platí aj na formu zastavenia. Preto by mala byť nejaká taktika. Ona je, len nie je vždy uplatňovaná, niektorí sa možno nemajú radi.

Detail konania pri zistení porušenia pravidiel CP. PZ nie je povinný ukazovať dôkaz. Ak vodič odmietne zaplatiť s tým, že ukážte mi - môže ukázať ale je to len tzv. dobrá vôľa. Nie je pravda, že ak neukáže, tak nič nemá a "blafuje". Môže byť situácia, že pri nejakom argumentovaní zmení názor na to čo má - ale v skutočnosti, on postupuje správne, on priestupok zadokumentoval. Vodič nemusí platiť a následne v spise na DI bude všetko, spísané čo sa stalo, foto, údaje merača a do toho má vodič právo potom nahliadnuť.

- lebo, že laser nemôže zachytiť značku na 1 km ako tvrdil na mieste, kde nameral a kde stáli. To je možno pravda, ale ak nameral rýchlosť a z kamery je evidentné, že iné vozidlo neišlo a je značka auta zachytená o 400 m ďalej, tak vám to môže byť jedno, aj to u starších druhov radarov ...
- jazda na žltú s evidentným zrýchlením namiesto zastavenia ... ako 4. v poradí a už prejazdom na červenú - nejde komentovať "neubrzdil by som to", tá kamera to zachytí, tam nejde o fotku v sekunde

Pomer represie a prevencie. Pri dnešných sadzobníkoch sa dá naplniť rýchlo za 30% času. 70% ide riešiť prevenciu. Ale zase tá pokuta málokto dáva maximá všetkým rad radom. Kvôli Bezpečnosti CP je zvykom že len vozidlo vybavené vizuálno zvukovo ide za tým čo niečo porušil, civil bez tohto nejde. Áno, sú obce, kde je viac hliadok naraz. Bežne 2 na úseku 600 metrov. Je pravda, že nahlásením do rádia stoja ešte dlho tam, ale nie každý počúva dopr. správy (prax :D ) a aj toto samé o sebe je prevencia. Zapojená jazda sa uskutočňuje tam, na takých úsekoch, na ktorých je viac hlásení o prekročení MPR, zároveň nehodovejšie úseky alebo krátke "rovinky", všade tam (to je pol územia) sa zapojí vozidlo do kontroly pravidiel za jazdy sledovaním jazdy. Je fakt, že ak ide pol. civil 80-85 a za ním 2 kamióny a nie je možnosť predbiehať, tak osobák to predbehne a dá napríklad v 103 končí predbiehací manéver, spomaľuje etc., je možné za to pokutu dať.

Účel alebo naschvál pomalá jazda v obci PV. Polícia potrebuje vnímať čo sa deje. Autá sú rozličného zamerania, útvary sa delia. Je pravda, že dopravu usmerniť a riešiť môže viac.. ale v 50 alebo na prieťahoch, výpadovkách 70+ toho moc vidieť nie je, preto policajné vozidlo ide pomalšie. Bežne aj len 40. Ďalej existuje pult ochrany, čiže vybrané objekty, ktoré sú pod dohľadom a je dobré si prezrieť aj situáciu okolo v pravidelnom patrolovaní. Podstatné pri prípadnom páchaní TČ. Takto pomalú hliadku je možné v rámci možností predbehnúť, podľa pravidiel. Ak sa chce hliadka zašiť, tak neurobí pri ceste ani na bus stanici. Občan sa dopúšťa rozličného konania aj nevedomky.. fajčenie na zastávke. Nevidel som aby to niekto naozaj pokutoval v tom, že ak ide o hliadku určenú na inú kriminalitu, tak nebude riešiť toto, ale môže sa pristaviť, a slovami dohovoriť. Tak ako v mnohom inom, je to riešenie za chodu.. každý iný formálny postup znamená papiere.

Na margo predchádzania bagra/traktoru na ceste. Ak bager, traktor-bager, uhýba za krajnicu, tak vodič si môže myslieť, že tam je miesto výkonu jeho práce a nie len jazdy. Tým som odpovedal čo vodič môže urobiť. Nemal by tak ísť, za plnú čiaru na okraj cesty, vybočovať za ňu, ak sa presúva a nepracuje na úseku, no zastavovať pri každom takom stroji je nemysliteľné. Na širšej ceste to bežne robia. Ak tak ale robí napríklad vetrieska, a nie je tam prerušovaná čiara v strede a nemá zapnuté smerovky etc. aby bolo jasné že má technické problémy, tak to nie je prekážka. Ten vodič NA to robí "v dobrej viere", že pomôže premávke, ale nepostupuje správne. Ja som si tie zákony nevymyslel. Ak ten traktoro bager má v rypadle v lyžici nejakú vec naloženú, dá sa naozaj usúdiť že "pracuje" len sa presúva medzi nejakými bodmi záujmu. (dostane v živote pár pokút a prejde ho to - čoho dôsledkom je otázka "prečo neuhne" tak preto). Rozdiel som vysvetlil dozadu Mirovi.

Právo dotknúť sa služobnej zbrane. Ak má policajt obavu na základe svojej skúsenosti, má právo sa samozrejme dotknúť zbrane viditeľným spôsobom. Ak je vodič/posádka slušný, tak to pochopí. A následne sa tak policajt chovať nebude. Je to na zdôraznenie.. rovnako že ako k tomu zastaveniu pristupuje 2. že ho vodič vidí v spätnom ako sústredene pozoruje vnútro vozidla, všetko je vždy o chovaní posádky. Bežne sa ľudia oháňajú USA, nuž ale my neprikazujeme pri prvom zlom pohybe dávať nehybne ruky na volant, odhodiť kľúče (dnes ani nie sú :D ), vystúpiť a okamžite ste opretí o kapotu. Tam niekde končí prevencia a nastupuje tvrdá represia. Jasné, že pri zahraničnom je snaha sa chovať inak, okrem profi áut, pretože diaľková doprava a MKD do toho nikdy spadať nebudú. Občas to kapotou končí, lenže tam je k videniu niečo vo vozidle alebo už nejde o klasickú kontrolu.

Preventívne zastavenie. Zákon hovorí, že bezdôvodné zastavenie nemá byť. V praxi ťažko dokázateľné. V konečnom dôsledku sa ale vykonáva práca. Ten policajt pracuje, on nie je na dovolenke. Z daní občanov pracuje, čím sa tiež mnohí často oháňajú.. Prevencia spočíva aj v tom, že hliadka skontroluje vozidlo, prezrie si posádku a možno za 10 hodín pri pátračke sa zistí, že nejaká osoba niekde sedela. (a nie že možno) Ďalej sa robia kontroly, krádeže objektov, ozbrojené etc., kde je nevyhnutné fyzicky kontrolovať vozidlá. Raz biele, potom žlté, inokedy menšie dodávky, prípadne exit z nejakej diaľnice alebo 3 výstupy z nejakej oblasti. Operačné informácie upravujú tento rozsah, ako spolupracuje verejnosť, svedkovia, tak sa mení tento záber. Slušný občan musí mať strpenie. Nie je potrebné sa na pol agresívne a na pol nahnevane pýtať prečo ma zastavujete, ja nič nerobím ani som sa ničoho nedopustil. My netvrdíme, že tomu tak je.. občas je dobré ubrať z agresívneho chovania, občas sa agresívne chovajú aj triezvi vodiči.

Služby. Tu len v skratke. Všetko záleží od reality na cestách. Ak je moc DN, tak služba sa rozdelí na stálu a pohotovostnú na telefóne. Bežne trvá 8ičku alebo 12tku ale občas aj je človek v nasadení 20hodín. Lebo má 10 nehôd. To sa ale týka aj iných útvarov. V princípe každý by mal vedieť "zahrať" sa na dopraváka ak je to potrebné. Nehoda, tak čo iné robiť, než kým príde kto má, tak ho zastúpiť.. učiteľ matematiky vie suplovať fyziku, doktor vie ako tak zastúpiť aj niečo iné v špecializácii a nepochybujem o tom že robotník vie zaskočiť aj inú prácu. Aj keď tie výsledky nikdy nebudú "dokonalé".. a samozrejme, potom to môže aj pôsobiť, že nejaká zásahovka organizuje premávku ale čo vy viete že mimo cesty je vozidlo? Hlavne keď je tma..

Vraj tvrdé chovanie. Zase je to o tom, situácia, a že policajt sa správa prísne. Sú situácie, aké som si prečítal ale aj k tým to patrí, policajt sa správa zákonne a tak ako najlepšie vie z pôsobenia aby eliminoval ďalšie problémy, vznik ďalšej udalosti.. takže kým občan-vodič etc. je v šoku, tak musí dostať príkaz čo má urobiť. Na ceste keď vám pobehuje zblúdene skupinka ľudí po nehode, tak nie je čas vysvetľovať ale je nevyhnutné aj podľa značky zaveliť aby si dali vestu, išli na kraj etc. Kým trebárs kolega usmerní premávku, tak druhý usmerňuje toto. Občas sa niekto rovno na ceste bije, kde sú vybičované emócie je to vždy náročné. To čo vidia okoloidúci nezainteresovaní nie je dôležité, tam je najdôležitejšie aby sa nestala ďalšia nehoda alebo ublíženie na zdraví v akejkoľvek situácii. Je fakt, že často sa stane nehoda pred očami (viac ako často), alebo ide cez 4 pruhy kde je ešte aj dvojitá čiara starý dedo s bicyklom z chodníka na chodník a riskuje svoj život a iných životy + materiálne škody, a nie je možné zasiahnuť pohodlne, tak musí tá hliadka zakročiť inak, tiež ten policajt nemôže vždy vystúpiť uprostred cesty. (vyjde na chodník a tam rieši a situácia za 2 minúty vyzerá inak než bola). "Ale ja tadiaľto chodím celý život", občas je to ťažké. A občas niekto zletí s bicyklom alebo malým motocyklom do priekopy a pri podávaní PP sa zistí že človek nie je triezvy. Paradoxne veľa ľudí nad 60 rokov toto robí, aj bez papierov. Mladí sadajú do áut..

Dalo by sa preberať sto situácií a možností u mnohých postupov. Aj priestupkov. Názor, ak my naháňame, tak druhý uniká, tam prečo sa nedá príklad z USA? :D Už to nie je pohodlné. Určité % ľudí je vynervované, to som už písal, určité % je vystresované do bleda.. často sa stane, že 40 ročný nikdy "nefúkal" ale faktom je že 9z10 to tvrdí aj keď mali s tým opakované problémy. :D My nikdy neposudzujeme slová, kým sa neszistí klamstvo. Pri prvom klamstve sa potom verí ťažko a bohužiaľ pre väčšinu, skúsený člen rozozná klamstvo rýchlo. Preto sa pri zastavení uskutočňuje často "ten nezáväzný rozhovor", odkiaľ-kam, za čo prečo, na čo, aký je deň etc. a po pár úkonoch nasleduje jedna kontrolná z toho rozhovoru. Niekto si dáva aj sakra pozor pri všetkom, aj to už niečo často evokuje. Čím viac je človek "menej svoj" čím viac sa "strojí v slovách", tým viac my musíme pozornejšie sledovať, napríklad aj zadnú časť vozidla alebo niečo iné.. a samozrejme, že možno aj polovica plynie len z neistoty, že ich zastavil policajt. Občas človek sústredene hypnotizuje zbraň a začne sa potiť, zmení výraz tváre. Je to práca ako každý má nejakú prácu. Je jedno kde sa stojí, či sa musí nemusí - áno, musí dopravný policajt a aj iní niekde stáť. Pozorovať, sledovať, dávať pozor. Nie je to záruka, že o 200 metrov to bude lepšie. :D Na cestách sú policajti tzv. "vopred" - ale to nepomáha. "pozadu" je to u napríklad vlámaniach, kde si to potom vyžaduje podrobnú krim. prácu. Výsledky sú rovnaké, lebo postup v oboch je z pozície páchania priestupkov, TČ iný a preto aj tá práca je iná. Často sa kritizuje zalezenie v kancelárii a keď sa je vonku zase sa to kritizuje. Prax je aká je a skutočnosť je, že všetko sú papiere. Takže bez tej kancelárie to nejde.

Každý policajt mal inú školu aj iného učiteľa. Nejdem rozpisovať toto, ale tým má aj každý inú dosiahnutú odbornosť aj to, že bol iný prístup. Niekde ste si nedovolili ani len nahlas dýchať. Vo svojom obore mnohí študujú, chodia na výmenné pobyty a sú maximálni profesionáli, ale do iného zamerania už nemajú taký prehľad a to isté sa týka aj ciest. Preto je možné občas niekoho ukecať ale ak sa niekto nenechá, tak ho neukecáte a naopak, on môže "pridávať". Ak bude chcieť. Potom aj prax, niekto má zaužívané formulácie na konkrétne priestupky aj s paletou argumentácie, ak má nový, tak musí premýšľať, ale dôkaz nepustí. To správne konanie má zmysel, aj keď často vodič napokon nezaplatí pokutu, ktorú mal. Má zmysel aj pre toho policajta. SK nátura často nepozná predpisy ani tie tresty, tak sa bojí možno až zbytočne ale tým nejdem dávať nepriame návody, lebo zásada je dodržiavať ich a tresty nebudú. Faktom je, že policajt často podľa uvedených info nemá postupovať ako postupoval. Tak neplaťte, ak si myslíte že ste v práve tak neplaťte ani 30 eur. Samozrejme, každý útvar,odd. si vie povedať konkrétnych vodičov aj značky a ako jazdí. To len tak mimochodom.. preto hold mnohí nemôžu jazdiť a na krásnych autách za nich jazdia pekné baby. :D Éra "ja môžem všetko" sa skončila.. tak ako to boli ojedinelé prípady 1,5 dekády dozadu je to normálne už dnes. A je úplne jedno kto sa ako volá a čo robí a kým je.. a tu by som tiež potom dal ten príklad z USA. Ale to by sa už vonkoncom nepáčilo. Ale tak to má byť. Lenže čo sa týka dopravnej nehodovosti, tak situácia v USA je v posledných rokoch katastrofálna, štatisticky veľmi zlá. Najhoršia za 20 rokov.


Vo výsledku sú nepodstatné mnohé úvahy a názory. Polícia by mala dodržiavať zákony. To že čo ako pomáha či nepomáha v praxi je závislé od jej stavu. Ten by mal reflektovať na politické ciele (leb o politika dáva tie ciele nie mimozemšťan z marsu) a na stav spoločnosti. Ten stav PZ nereflektuje ani na jedno a už to nekryjú ani upravené štatistiky. Tabuľkový počet nie je naplnený a doba sa zmenila; aj na cestách aj v inej kriminalite aj v novej dobe. A ešte keď to tie politické role upravujú na svoj obraz.. tak by malo platiť aspoň to prvé a PZ by mal ísť príkladom. P PZ a KR si často niečo predstavujú, čo v praxi nejde naplniť. Preto aj mnohí skúsení dávno odišli. Do inej sféry s rovnakým charakterom základného zamerania.. lebo ani tých "dopravákov" nebaví počúvať dookola to isté a príčina je v chýbajúcich kilometroch, na tých cestách je 2x tak áut a zver navyše. No podstatu musia riešiť zákonne, presne ako by mal aj vodič. MP v mestách tiež môže prihliadnuť na nedostatok parkovacích miest.. ale nemusí. A to sa týka aj tých výtlkov: niektoré cesty patria pod obce, niektoré pod kraje.. a tie výtlky na nich môžu byť aj 50 rokov. Niekto musí dať požiadavku na opravu, ale ako som uviedol tak vodič má vedieť obísť aj výtlk predpisovo a nie ako často strhnutím volantu hlava nehlava.. nepokutuje sa to skoro nikde. Rizikom sú T križovatky etc. keď možno oproti vám ide zrovna policajt, ktorý chce odbočiť a vy mu tam vojdete do jeho pruhu.. lebo výtlk. Tak to proste neobstojí.. potom je to o zase tej stokrát opakovanej tolerancii. Už raz udelená pokuta zostane pokutou, ja mám na to taký názor.. a nie je jedno v akej výške. Ja som to nikdy neriešil tak, že čo mohlo byť, ale čo bolo a ako to je z pohľadu príčinnosti vážnych nehôd etc.. A nie čo môže byť podľa sadzieb na absolútne všetko čo existuje. A poznám vedenia ktorí s tým súhlasili a aj nie.. všade je to inak. A tým pádom je všade iný prístup, státie, posudzovania.. na str. SR kedysi vyššie pokuty za tieto banality než na západe. Čo bolo možno dané stavom voz. parku a možnosťami prekračovať MPR. :D Ja som sa zohľadnenie príjmu a je fakt alebo ja mám taký pohľad, že názor na zbor musí vychádzať z postupu toho zboru (aj keď 1 negatívum premaže 100 pozitív), tak musí existovať aj istá ohľaduplniť k peňaženke. No sú potom veci, u ktorých to môže fungovať iba cez ňu.. Tam potom platí tá zásada: kto jazdí ako má, tak neplatí.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 24. Okt 2022 09:10

A čo bicykel? Môžem cyklistu považovať za prekážku a obísť ho cez súvislú čiaru ak nikoho neobmedzím? Najmä ak dnes som povinný dodržať odstup 1,5 m.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod IDV » 24. Okt 2022 14:48

Presne, cyklistov som nepocul ze by zastavovali - nema prilbu, jazda po chodniku, jazda cez precho atd.. a taktiez som nepocul zeby niekto daval pokuty za lepenie sa na auto pred nim. Na toto by sa mali zamerat taktiez. A v Cesku som videl ako policajt motorkar jazdi vedla aut a pozera cez okno do auta zhora z motorky kto sa hra s telefonom pocas jazdy.

Ak je tukes je mozne trvat na zavolanie hliadky a spisanie zapisnice kto je vinny a kto nie? Kedze niekedy vinnik podpise ze je vinny a potom mu poistovna poradi aby to poprel a nemas tym padom poistne plnenie. Ak je tam zapis policie vtedy sa s tym neda uz nic robit...
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod badger-FB » 24. Okt 2022 18:16

Nechcem sa vyjadrovať k téme cyklisti. (len, aby ste na to nečakali; nereagujem na to ani v správach; je to často sporné a vec výkladu, v momente keď sa niečo stane je to zložité.. preto k tomu nechcem dávať komenty)
Verím, že sa na to DI bude viac zameriavať, po úpravách legislatívy, rovnako ako vy.

A samozrejme, že ty môžeš vždy trvať na privolaní polície k dopravnej nehode, len treba počítať so zák. následkom, dôsledkom. To, že sa môže nezavolať neznamená, že sa nesmie. Sú vymedzené dôvody, jeden z nich je, že sa nedohodnete - respektíve niekto je aj zo zahraničia a potrebuje to, aj keď je to len materiálna škoda. Proste máš na to právo.
Neviem, že by bolo možné po podpísaní toho že je vinník sa potom v poisťovni odvolať. No znovu to zopakujem, ak máš poškodený pocit, že vinník neurobí čo zo zákona má, tak môže zavolať policajta k nehode. Lebo sa stávajú aj prípady, že vinník nenahlási do poisťovne ani len keď to je s PZP. Ak viem, tak od júla ´22 platí, že ak je len materiálna škoda, a obaja sa dohodnú na vine, tak je to škodová udalosť bez ohľadu na výšku škody, nie je to dopravná nehoda. Ale možnosť zavolať policajta zostáva vo vymedzených prípadoch, ktoré sú ale slovami značne široké. Keď to obaja ale podpíšete, fakt by ma zaujímalo ako je možné to dodatočne odvolať. Je to len JPP alebo konkrétny výsledok nejakého súdu?
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod badger-FB » 31. Okt 2022 17:10

Mohol by som to určite rozdeliť na 10 príspevkov, no ja som to zase spísal do bloku.

VsPJ.. z mojej súkromnej pošty po nejakom čase sa mi opakujú otázky skôr smerované na väčšie mestá so situáciami, asi takto: ide sanitka so zapnutými výstražnými znamenami aj sirénou a za ňou policajné auto, ktoré majáky nemá (obmena hasičského a za ním policajné) a idú z vedľajšej cesty.. otázka je smerovaná na prípadný stret s policajným respektíve tým, aké sú postupy a či to tak je správne etc., tú otázku už mi niekto položil aj hneď zo začiatku, možno som ju tu už medzitým napísal.. či už je to otázka smerovaná na vinníka DN v prípade stretu až po to či oni idú správne etc. Môžem nadobudnúť dojem, že to je viac bežná situácia, než výnimočná..

Policajné porušuje postup v tom, že nemá pustené VRZ, ale mohli mať zelenú. To je prvý aspekt.. ak nebola semaforom riadená križovatka, k tomu sa dostanem so zdôvodnením ďalej v texte. Vy nesmiete vojsť do križovatky, ak situácia nedovoľuje pokračovať - čiže už pri prvom vozidle čo je sanitka, tam nemáte ani vojsť, ak policajt ide v tesnom závese, tak je to vaša chyba, lebo situácia vám to nedovoľovala. ALE ak by PZ mal odstup aspoň 10 metrov, tak by bola chyba na ich strane práve preto, že nepoužili VRZ a pritom ohrozili účastníkov v CP. Riešenie by nebolo okamžité, muselo by sa počítať a vyhodnocovať. Lenže platí aj to, že pokiaľ by došlo k nehode, vodič policajného vozidla má dať prednosť vášmu vozidlu všeobecne, keďže vychádza z vedľajšej, kde prednosť v jazde upravuje dopravná značka. Bez VRZ by bol vinníkom nehody policajt. S VRZ by sa znovu muselo vyhodnocovať veľa vecí, ale aj tu keďže ide o vedľajšiu cestu, tak platí, že aj v prípade použitia zvukového výstražného znamenia policajt nie je zbavený povinnosti dbať na potrebnú opatrnosť. On by mohol tvrdiť, že videl, že idete pomalšie a že ho vnímate. Samozrejme, že skúsený policajt zapne VRZ a aj tak ide z každej vedľajšej opatrne.. aby sa uistil, že naozaj nepríde k DN. Tak by to malo byť, postrehy sú, že často nie je.

Ako sa bežne postupuje za 10 rokov v zmysle, že poruším viac vecí naraz: telefonujem, nemám pásy a nedám znamenie o zmene smeru jazdy. Vždy sa snažte vyvarovať formulácií, čo je od 1995+ dodnes. Postupy aj zákony sa menia. Ale povedzme, že sa chápeme.. Policajt by si mal vybrať pri viacerých takýchto priestupkoch jeden najzávažnejší. A pokuta sa udelí za 1 a tým pádom do minulosti, kde bol aj väčší rozptyl sa dávalo maximum za ten jeden. Ak vodič odmietne zaplatiť, tak je možnosť na DI napísať všetky tri, nech už to je úradne ako má byť. (keďže sám vodič trvá na "veľkom" postupe!).

O tej výške vždy rozhoduje ten policajt na tej ceste. On je ten pomyselný sudca. Ani sudca v súdnej sieni nedáva vždy maximálne sadzby. Vždy sa prihliada na okolnosti, iba u vážnych priestupkov sa smeruje k najvyšším sadzbám.

Obdržal som tipy na nebezpečné cestné úseky. Nemusíte mi to posielať. Ja to môžem (a aj robím) preposielam, často sa mi dostala už odpoveď "my vieme".. ide o to.. nemôže sa byť všade. A keď sa aj je, tak okamžite idú všetci predpisovo. Stane sa, že občas niekto predbehne kolónu a prebehne na červenú na žel. priecestí napriek prítomnosti hliadky, tak ale to je veľká výnimka. K tomuto slúži tzv. psychologická prítomnosť uniformy: 80% ľudí sa správa slušne a bezpečne. 10% všetko ignoruje a 10% je nervóznych z tých prvých 10%. Keď je prítomná uniforma, tak zrazu je 90% slušných, len tých 10% je stále agresívnych. Tento "okruh" sa dokolečka trestá a rieši. Keďže sa nie je všade, tak to % riešených stačí nahrádzať kategória nových vodičov a niektorých z tých 80% sa dostávajú do tých nervóznych a z tých idú zase do tých agresívnych. Na vyslovene nebezpečné miesta musia byť nasadené stabilné kamery alebo iné monitorovacie systémy. Vždy to bude tak, že jedni budú kričať, že "ste všade" a ďalší "nie ste nikde".

Keď sa zaviedli kruháče, tak sa dbalo na dávanie smeroviek. Už sa nedbá a aj to tak vyzerá..
Mohlo by sa viac riešiť štýl jazdy, než konkrétne priestupky.
Mohlo by sa viac dbať na prevenciu.
Voči týmto trom vetám stoja často nadriadení, ktorích zaujíma len suma a počet odobratých VP a iných papierov.
Mohla by viac pomáhať OOPZ, ale oni majú svojej práce dosť.

Idea nastavená dekádu naspäť bola, že sa bude DI zameriavať na úseky, kde sú jasne značky o zníženej MPR, o nejakom inom nebezpečenstve a tam sa v rámci nejakej akcie postaví radar s hliadkou. Lebo teda na takýchto úsekoch by malo záležať na vymáhaní dodržiavania pravidiel najviac. Myšlienka je to dobrá, ibaže jej prevedenie na celoslov. pôsobnosť je rôznorodá. (a daná počtami DI a počtami takých úsekov)

Vychádza to aj z jazdenia. Štýl jazdenia, ohľaduplnosť voči iným. Napokon, stane sa ťukanec. Väčšina rieši "bože moje auto", namiesto niečoho ako "som zdravý a moji pasažieri a čo vodič druhého auta". Tá povaha motoristu na SK je diametrálne odlišná, preto sa to nedá porovnávať "so západom". Preto tu zlyháva prevencia, a je otázne, či miera represie je správne zvolená.

Stane sa vážna DN s alkoholom. Počúvať od dopr. analytikov ide, treba viac jazdiť na cestách a sledovať chovanie vodičov. Skutočnosť je iná, z praxe DI vychádzajúca, že sa nedá rozlíšiť spoľahlivo (50%) či má niekto v sebe nejaké promile. Jednoducho: ak rozoznám na niekom aký má štýl jazdy, ano tam je predpoklad, že zrazí chodca. Ale ak nemá taký štýl, tak hoci má vypité, nezrazí chodca. Toto nie je riešenie, okrem toho, že sa zistí ďalších 100 porušení na tých cestách (lebo sú preplnené a lebo každý ponáhľa a aby väčší a pomalší znížil frustráciu a svoje poškodenie, tak uhne aj kde nesmie a iní ho v rýchlosti obehnú etc.) až po nedávanie znamenia o zmene smeru jazdy, bezdôvodné prudké brzdenie (a potom odbočenie), vbehnutie do cesty mimo obce vozidlom verejnej dopravy ako keby to v meste bolo.. etc. Ano, toto všetko by sa dalo riešiť od rána do večera v celej krajine od BA po TV. Lenže, DI vychádza z predpokladu, že predovšetkým treba byť k sebe v základe ohľaduplným: tak prídem domov o 5 minút neskôr. Ale nikoho neohrozím, neobmedzím..

Stalo a stáva sa bežne:
Stáva sa.. že vodič z vedľajšej sa dokáže zraziť s vozidlom ktoré odbáča jeho smerom (obaja idú vľavo), lebo z vedľajšej si myslel, že on už prešiel a nie že tam ešte stojí, lebo mu v tom bráni premávka na hlavnej a "zrazu" sa tam objavil. Jednoznačná vina. Časté DN v špičkách pred 13:00 a po 14:00 po celej krajine. Takže tu aby vodič na hlavnej sledoval ešte aj chovanie z vedľajšej a odhadoval čo kto urobí. Vo väčšom meste je to niečo nemysliteľné, jednoducho som na hlavnej a z vedľajšej tam vojde, až si bude istý.. elementárne ale denne porušované.
Stalo sa, že vodič z hlavnej odbáčal a na vedľajšej bola kolóna a bol tam priechod pre chodcov, na vedľajšej ho neblokovali, do cesty vošiel školák a ten z hlavnej "nikoho nevidel" a školáka skoro zrazil.. zabránilo tomu len zatrúbenie vodiča stojaceho pred priechodom čím sa školák zľakol a zastavil. Zastavil aj ten z hlavnej ale až v úrovni 3/4 priechodu. Priechod vzdialený od hranice križovatky pár metrov, nie polkilometra..
Stalo sa, že vodič na hlavnej odbáča a hodí to tesne pred nákladné vozidlo a "zdochne mu to". Namiesto pár sekúnd počkania.. a tento šofér vystúpi a "ide riešiť", že mu na hlavnej nepočkal..
Stalo sa, že na hlavnej sa vytvorí kolóna pred semaforom a z vedľajšej sa proste na hlavnú postaví vozidlo, ale stojí "v protismere", čaká že padne zelená a niekto ho pustí, ale z protismeru je zelená z iného smeru (jednosmerné vetvy križovatky) a premávka bezdôvodne stojí.
Stáva sa, že na dlhých priechodoch autobus zavadí o chodca. Ak už bol na priechode a ide o autobus.. autobus nie je električka. Ale zase chodec a hudba v ušiach.. zložité počítanie a posudzovanie. (každý niekam ide a mal by domov prísť zdravý a živý..)
Stávajú sa aj situácie, kedy je nákladné vozidlo s prívesom a za ním "babka s vnučkou" na bicykli. Obehnú príves idú doprava.. ale môže ísť aj vodič nákladiaku a prívesom zavadí o vnučku.. keď ešte aj starý rodič dáva zlú výchovu, potom už je len plač.. (keďže aj nákladné ide vpravo a pruh je jednoznačný) a ešte aj VDZ na ceste..
Stáva sa, že v meste jednom smere chodec pustený je, protismerom nie je a tak v smere kde púšťaný je, vozidlo za týmto vozidlom ide obiehať cez priechod, po ktorom ide chodec. Lebo kým ten manéver vykoná, už ten chodec na tom priechode je..

Sú to situácie zo SK ciest. Všetky majú rovnakého spoločného menovateľa: pre pár sekúnd nemyslím na svoje zdravie a zdravie ostatných. To je myslenie a SK. Takéto chovanie len s obtiažou nájdete v civilizovanom západnom svete. Potom choďte písať alebo sa sťažovať na "prístup". Začína to u každého..

Mali by byť krátke šoty namiesto dlhýh reklám, kto je sponzor čoho (seriály, filmy), aké sú následky pri MPR 20-30-40-50-60.. aké sú brzdné dráhy väčších vozidiel aj ako sa správa ich vozidlo keď odbáča. Do blba pre uvedomenie si situácie.

Kto dnes vie, že obehnem cyklistu vo vzdialenosti 1-1,5m? Teoreticky spravíte papiere a jazdíte a jazdíte a nejakým zázrakom sa nič nedeje a myslíte si ako dobre jazdíte. V skutočnosti vytvárajú vodiči krízové situácie, počúvam to často že čo 30 km to 2-3 situácie, lenže tie situácie často spôsobuje sám autor. Dnes môžu ísť dvaja cyklisti vedľa seba v obytnej zóne v meste a niekto ich obehne v 50tke a ešte na nich trúbi. A myslí si, "ako im dal", v skutočnosti porušil viac vecí naraz.. a pre neznalosť zbytočne postupoval ako postupoval v jednej časti.

Majáky. To, že idú kúpiť. Je to častý argument "veď mi ho predali". O.k. Predali, idú kúpiť v mototechnách bežne žltý, modrý. Lenže zvolené použitie je na vás. V rámci tuningu ale mimo bežnej cesty to nebráni. Žltý aj v kombinácii sa dá inštalovať pri označení prekážky na cestnej komunikácii. Je to účinnejšie, než trojuholník, hlavne v noci za zlej viditeľnosti. Ale použiť ho do vozidla a hrať sa na: sprievod (a čo je za vami? :D ), stavbára a idete na stavbu - fajn.. určite ale nejdete "ako blázon" po hlavnej ceste, lebo idete na stavbu, až po modrý.. Môžete ho vypnúť, ale ak je zachytený zapnutý.. Veľa vodičov má majáky v autách.. vždy ide o to čo je za jazdy aktivované.

Polda, čo nepozná ani rodinu. Zase je to psychologická otázka. Prísny, že dá pokutu aj vlastnému bratovi. Lenže on nemá preskakovať osoby ako si ich vyberie. (je to na dlho)

Vždy je to na dlho v tom že niekomu dajú niekomu nedajú, niekomu dajú 4x do roka za banalitu, inému ani za vysoké prekračovania. Netreba ale veriť rečiam ľudí, že "jazdím ako diabol a nič sa mi nestalo". Videli ste jeho záznam? Potom mu verte toto tvrdenie. Sme u náhody a šťastí aj pre ostatných.

Vždy je cieľová skupina pre DI cestný pirát a nie slušný vodič. Priestupky robíme aj podvedome a všetci (ano, všetci). Preto o tom rozhodne ten policajt na mieste. Občas ani policajt nedá "bliknér", občas dokonca hliadka mení koleso na ceste a nemá vestu etc. A ano, zas nemusí ísť o dopravákov, nikdy nerobia dopravné kontroly, čo vy viete, je to pyrotechnik alebo K-9, ale ano v očiach verejnosti by mal každý ísť príkladom. Alebo že nesvieti im zadné pravé svetlo.. tak hold, nesvieti. Určite na to poverený o vozidlo príde, ale môžete im to povedať. (nahraním na kameru a zaslaním to má asi taký efekt keď to oznámia vám, za svetlo už pokuta nie je).

Falšovanie štatistiky o DN. Táto téma začala v 2010/2012. Už vtedy začala prax, ktorá júlom 2022 došla po doterajšiu dokonalosť, kedy sa toho čo najviac dáva ako škodová udalosť. Potom z toho vyplýva, že klesá počet DN. (potom je dobré pozrieť sa štatisticky na škody z poišťovní etc. riešené udalosti). U nás platí: je lož, veľká lož a štatistika. Takže je to škoda reči..

Iné situácie. Výhody? V rade v ulici stoja autá, MP dáva papuče a vynechá vozidlá OSSR alebo polície. Prečo vynechá? Nemôže im dať tiež papuče? Vozidlá OSSR (a.i.) pokiaľ viem tak pri bežnej prevádzke, resp. ich vodiči sú povinní dodržiavať všeobecne-záväzné právne predpisy, pokiaľ sa nejedná o vozidlá s prednostným právom jazdy pri výkone určených úloh. (v prípade priestupku je oficiálny zákonný postup, že priestupcu, ktorý preukázal svoju príslušnosť k OSSR v zmysle príslušného paragrafového znenia odstúpiť na riešenie jeho nadriadenému, resp. veliteľovi útvaru, ktorý následne v disciplinárnom konaní vykoná nápravné opatrenia.)
Toto isté by malo platiť aj pre vozidlá PZ , pokiaľ ide niekto šetriť napr. k nejakým spisom alebo ide na obed nemusí porušiť všetky zákazové značky, aké existujú, ale radšej prejde kúsok peši, že.. Samozrejme nie pri plnení úloh PZ, pri ktorých znova využívajú v zákonných medziach oprávnenie vozidla s prednostným právom jazdy a minimálne hrozí omeškanie pri vážnom ohrození života, zdravia, resp. škody na majetku. Počas tohto však musí náležite dbať na ostatných účastníkov cestnej premávky.
Nuž a toto je z pozície občana ťažko zistiteľné. Hliadka MP môže vedieť viac, ale aj nemusí a záleží zase od nej. Riadi sa skôr tým, že ak nezavadzajú, nechajú to pre istotu tak. Prípadne majú tú informáciu prečo a platí ten istý postup.

Zimná kvapalina do ostrekovačov a alkohol. Tak ako som uvádzal aj vplyv liekov na liečeného cukrovkára, aj toto je možné čo sa týka nadýchania, lenže max 0,04 mg/l. Ľudia sú schopní navymýšľať si príbehov.. od užitia chrenu cez cibuľu až po vyfajčenia 7 cigariet za sebou a že z toho nafúkal. V princípe je možnosť vypláchu úst a počkania a zopakuje sa skúška. Pozor, ani z každej zimnej kvapaliny sa nič nenafúka. Rozdiel a zásadný je niečo namerať a byť pod vplyvom.. na lieky si pamätajte treba mať lekárom papier.

bolo toho dosť, nie všetko sú situácie, ktoré som schopný verejne rozpisovať, aby to tu svietilo :D .. a aj dosť vecí neviem posúdiť z tvrdenia+nejasnej fotky..

Stále platí a aj sa mi to opakuje a nielen v tomto fóre, aj z bežných situácii. Kým sa nehádate, je to dobré. 2/3 sa začnú hádať a zvyšovať hlas. Je to tým, že sa dá priestor z "dohadovania" na vysvetľovanie.. a ten policajt čaká a objasňuje. Často to končí dohovorom, poučením o bezp. cestnej premávke. Policajt ak chce, tak si nájde 100 dôvodov, prečo vás na základe BaPCP zastaví. V momente, kedy sa vodič dostane do fázy hádky a policajt neustúpi, tak skončíte na správnom konaní. Takže ak viete, že pravdu nemáte ale je to o tom, že nemáte peniaze, tak nepostupujte cestou hádky. Reči potom "sme policajný štát" etc. sú zbytočné. Zďaleka to tu nie je policajný štát. Sme tu v režime šetrenia PHM a iných nariadení.. požiadaviek, obmedzení a vrchnosť spodných nekryje. Verejnosť vníma každého policajta ako každého iného, v tom sa ani rozdiel nečaká. Ide o to, aby každý vedel ako postupovať v konaní na ceste, ak už nejak koná. A to si dovolím tvrdiť, občas zlyháva, už len v tom ako kto zastavuje (ohrozuje aj seba). Sú to ale menšinové príklady. Ak je niekto väčší odborník na pravidlá, tak už z toho postupu zastavenia sa dá všeličo "vyjednať", ale vždy slušne. V opačnom prípade, ten policajt je v práci, jemu je jedno že vás zastaví a vy budete hodinu čakať, kým on vypíše papiere a bude sa s vami baviť. Je mu jedno ak budete platiť v minciach. Určite mu nhodíte mince a že ich ani nespočíta, pokusy o zaplatenie nižšej sumy.. ani neskúšajte. A Vás nechá čakať. Aj v zime..

Riadenie premávky poverenou osobou. Tu len v skratke. Ako osoba poverená máte prehľad napríklad o vozidle, ktoré teda cúva na cestu, napríklad zo stavby z nejakého RD etc. Ak máte vestu, terčík.. a je to označený úsek, tak o.k. Ak nemáte tieto náležitosti, tak len s rukou sa domáhať zastavenia nejakého vozidla, aby to "vaše" vycúvalo nie je správny postup. Práve preto, že vy viete, že vám vozidlo cúva, tak toto vozidlo má počkať. Nie, že vy najprv prerušíte premávku. V prípade, že už je začatý proces cúvania, tak fajn. V prípade, že vozidlo vám ešte zo stavby nevyšlo a niekto arogantný zastaví až pri vašich nohách a jemne vás posúva, tak máte právo zavolať PZ. Takéto konanie ÚCP nesmie robiť. (kto čítal tento text, narazili ste na tých 10%), ale zase sme u toho, že domáhať sa bez terčíka a označenia nie je na mieste. Ak ste SBS - objektu a šéf vás pošle riadiť dopravu, tak ak nemáte náležitosti, tak nemáte žiadne právo tú premávku zastaviť. Zase sme u toho, že musíte aj usmerniť šéfa a vozidlo, ktoré má vycúvať, že tam ste od toho, že mu dáte znamenie, až to bude bezpečné, nie ste na tom na to, že sa postavíte do cesty a nejakým právom zastavíte premávku, aby vaše vozidlo vyšlo na cestu. Aj policajt riadi premávku resp. ju obmedzuje rukou len výnimočne. To ste určite videli aj pri bežnom ťukanci, kde jeden rieši papiere, jeden riadi premávku.

Toľko ďalšie situácie "zo života".. a vždy sú iné než vy ich vidíte za jazdy. To by ste museli ísť na pár dni s tou hliadkou prežiť ich pracovný výkon. A nikdy nestačí na diskusie ani len "1% znalostí", je to príliš málo na mentorovanie ako by tú prácu mali na tej ceste vykonávať.. detto tie §, sadzobník je určený a by si môžete myslieť nejakú pasáž aj s pokutou, že tam žiadna nie je, ale pokutovaný budete v nejakom prípade s iným §. a aj inou sumou.. aj jazda v jednosmerke respektíve v protismere, je odlišná ak idete "len tak" a ak idete a máte tam iné auto. Kozmetické rozdiely robia veľa.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 20. Nov 2022 16:29

Na fejsbúku v skupine "Dopravný servis Žilina" sa rozhorela zúrivá debata na tému, či zelená šípka vľavo na trojfarebnom semafore znamená, že autá oproti majú červenú:
https://www.facebook.com/groups/dopravny.servis.zilina
Z debaty je vidieť, že veľmi veľa ľudí nevie, prípadne odmietajú pripustiť, že vyhláška 30/2020 význam tohto signálu zmenila.

V tejto súvislosti som ale prišiel na oveľa dôležitejší dôsledok zmenených ustanovení o svetelných signáloch:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... aragraf-15
A to je §15, odsek 5, kde je úplne zmenený význam doplnkovej zelenej šípky. Z toho vyplýva, že táto šípka má z hľadiska prednosti úplne rovnaký význam ako každý iný zelený signál.
A teraz si uvedomme, že ešte máme nemalý počet križovatiek, kde svieti doplnková zelená šípka vpravo a súčasne majú zelenú vozidlá v priečnom smere (alebo sa mýlim?).
Podľa predchádzajúcej formulácie bol vodič idúci na takýto doplnkový signál povinný dať prednosť vozidlám "vo voľnom smere". Teraz sú tieto dva signály rovnocenné (pri obidvoch je formulácia "pri dodržaní pravidiel cestnej premávky"), takže podľa toho je v takomto prípade prednosť opačná, čiže vodič idúci v tom "voľnom smere" musí dať prednosť tomu, kto ide na zelenú doplnkovú šípku (pravidlo o prednosti sprava).

Myslíte, že si to niekto uvedomuje? A je môj záver správny?
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod badger-FB » 25. Nov 2022 20:23

p. Drahovský v minulosti analyzoval a aj som našiel: https://blog.sme.sk/drahovsky/auto-moto ... eny-signal

    (5) Zasvietený doplnkový signál zelenej farby v tvare šípky alebo šípok umožňuje vodičovi pri dodržaní pravidiel cestnej premávky pokračovať v jazde v smere šípky alebo šípok aj vtedy, ak svieti signál červenej farby v tvare plného kruhu.
    (6)
    Zasvietený doplnkový signál zelenej farby v tvare šípky doľava umiestnený v protiľahlom rohu križovatky znamená, že premávka protiidúcich vozidiel je zastavená signálom červenej farby v tvare plného kruhu a vodič môže odbočiť vľavo.

Doplnené o ďalšie ustanovenia riadenia CP:

Smerové signály možno použiť len vtedy, ak sú na vozovke vyznačené jazdné pruhy pre rôzne smery jazdy, pričom každý z vyznačených smerov jazdy môže byť riadený osobitne. Platia pre vozidlá jazdiace len v smere vyznačenom šípkou (neplatia pre jednotlivé jazdné pruhy, ale pre jednotlivé smery jazdy; čiže napr. ak sú v križovatke dva odbočovacie pruhy vľavo, nemusia premávku v nich riadiť dva semafory so smerovými signálmi so šípkami doľava).

Postupnosť signálov (plných aj smerových) na semafore je VYPNUTÉ – Čakaj – Stoj – Stoj+Čakaj – Voľno – Čakaj – VYPNUTÉ. Okrem doplnkového signálu zelenej farby v tvare šípky nesmie signál zelenej farby svietiť súčasne so signálom červenej ani žltej farby.

Obrázok

Obrázok

Semafor s plnými svetlami doplnený Zelenou šípkou znamená, že napriek svietiacemu plnému signálu Stoj môže vodič po zastavení pred križovatkou, resp. pred STOP čiarou, odbočiť vpravo. Vodič smie odbočiť doprava len z pravého pruhu a nesmie pri prejazde križovatkou obmedziť ani ohroziť iných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov, cyklistov a iné vozidlá jazdiace vo voľnom smere. :wink:

Tak tým je snáď zodpovedané všetko.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 26. Nov 2022 10:32

Jedná sa mi o túto situáciu:
Obrázok
Tak ktoré vozidlo pôjde ako prvé?
Naposledy upravil Miro dňa 26. Nov 2022 11:03, celkovo upravené 1 krát.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 26. Nov 2022 10:51

Vo vyhláške 9/2009 bol do 31.3.2020 k doplnkovej svetelnej zelenej šípke text, ktorý bol jasný:

doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom „Stoj!“, svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom „Pozor!“, alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom „Stoj!“ a signálom s plným žltým svetlom „Pozor!“, znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.


Toto ale už od 1.4.2020 neplatí. Platí to, čo je uvedené vo vyhláške 30/2020 - "pri dodržaní pravidiel cestnej premávky".
Naposledy upravil Miro dňa 26. Nov 2022 11:09, celkovo upravené 1 krát.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 26. Nov 2022 10:55

Už chápete, aká nebezpečná situácia týmto vznikla?

Ono v praxi sa nič nestane, pretože vodiči sú naučení a aj autoškoly to zrejme stále tak učia, ako to bolo vo vyhláške 9/2009.
Ale podľa vyhlášky 30/2020 sú všetky zelené signály okrem zelenej šípky v protiľahlom rohu križovatky rovnocenné a treba "dodržať pravidlá cestnej premávky", medzi ktoré podľa mňa patrí aj pravidlo prednosti sprava.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Čavo » 10. Dec 2022 20:08

Pravilo prednosti sprava platí aj pri zapnutých signáloch? To mi je novinka.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 11. Dec 2022 07:52

Áno, je tam dosť podstatná zmena.

Predtým platilo, že pri zapnutej signalizácii a plnom zelenom svetle je potrebné pri odbočovaní vľavo dávať prednosť protiidúcim a pri jazde na svietiacu doplnkovú zelenú šípku pri plnom červenom svetle dať prednosť vozidlám vo voľnom smere.

Teraz je tam dosť nejasná formulácia, že pri jazde na zelené svetlo (plné, šípkové, doplnkové) treba "dodržať pravidlá cestnej premávky". A otázka teda je, či sa to týka len dávania prednosti protiidúcim pri odbočovaní vľavo, alebo aj pravidla prednosti sprava? To som nikde nezistil.

Prečítaj si pozorne §15 ods. 2,3 a 5 vyhlášky 30/2020. Z nich vyplýva to čo som napísal v predchádzajúcom odseku.

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... aragraf-15
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Čavo » 19. Jan 2023 13:57

Ak by to bolo tak, že platí pravidlo prednosti sprava, keď je doplnková zelená šípka doprava na semafóre s plným  červeným svetlom, tak by museli doplniť aj nejakú signalizáciu smeru, ktorý má zelenú, že tí vpravo majú zelenú šípku, pretože by mali prednosť. To je úplný nezmysel, keď sa nad tým človek len trošku zamyslí, ak je to takto čudne napísané vo vyhláške, je nejvyšší čas ju zmeniť, lebo neviem kto by mal byť za prípadné havárie zodpovedný. Najskôr ten čo to tam prepašoval, alebo schválil.

To by znamenalo, že keď máš normálny zelený signál a ideš priamo cez križovatku, tak ak prichádza nejaké vozidlo sprava (je predpoklad, že má červenú), tak nikdy nebudeš vedieť, či tam náhodou nie je aj nejaký zelený doplnkový signál šípka vpravo a teda mu máš dať prednosť. Šialené.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 19. Jan 2023 14:43

Veď si tú vyhlášku pozorne prečítaj. Príslušné paragrafy som citoval. Ja som presvedčený, že to tak autor nemyslel, ale ako sa hovorí, "co je psáno, to je dáno". Určite ani policajti by nedávali vinu tomu, kto mal plné zelené svetlo, ale ak by sa do toho obul nejaký právnik, na základe textu vyhlášky by mu vinu dokázal.

Zaujímavé tiež je, že ods5 §15 predpokladá, že doplnkový zelený signál nemusí byť len šípka vpravo, ale môže ukazovať aj iným smerom. Taký prípad je tu:
https://goo.gl/maps/kNb7Jz8hdcC7XsS19
Podľa starej vyhlášky pri jazde priamo na doplnkovú šípku musím dávať pozor, či vo voľnom smere (priečne) nemajú zelenú a dať im prednosť. Podľa novej vyhlášky túto povinnosť nemám. Musel by som dať len prednosť sprava, ak by vozidlá idúce sprava mali zelenú, ale tým zľava by som prednosť nedával, pred nimi by som mal prednosť ja (vyplýva to z textu "pri dodržaní pravidiel cestnej premávky").

Predpokladám ale, že nikto nenastaví signálny plán tejto križovatky tak, aby vozidlá v priečnom smere pri tejto doplnkovej šípke mali voľno. To by bol masaker.
V tom prípade ale je hlúposť, že je tam tá doplnková šípka, malo to byť riešené normálnymi trojfarebnými semaformi pre jednotlivé smery.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod JaNY » 19. Jan 2023 15:14

Tu v NY je od davna; Mimo mesta mozes na svetelnej krizovatke na cervenu ist doprava vzdy, len mas pockat 3 sek., dat prednost vsetkemu co je v krizovatke (chodcom samozrejme tiez). Ziadne sipky "na vykresoch"na semafore nie su. Niekde,ale to je vidiet zrietka je tam znacka ze tento manever nemozes.
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Čavo » 19. Jan 2023 21:21

Myslím, že to rozsekne predchádzajúci paragraf:
Svetelné signály
§ 14
Prednosť v jazde vyplývajúca zo svetelných signálov je nadradená prednosti v jazde určenej dopravnými značkami.


Podstatné je slovo „nadradená“. A § 14 sú tiež pravidlá cestnej premávky.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Miro » 20. Jan 2023 07:30

Nerozsekne. Prednosť sprava, o ktorej tu stále hovorím, nie je prednosť určená dopravnými značkami.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravná polícia na slovenskej cestnej sieti

Odoslaťod Čavo » 23. Jan 2023 14:45

A značky náhodou nerušia prednosť sprava? Možno niekde sú svetelné križovatky bez značiek, ale neverím tomu.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.