MESTO NEMIENI DOTOVAŤ PRÁZDNE AUTOBUSY
http://www.mynoviny.sk/c/3727997/MESTO- ... OBUSY.html
Nový spoločník Dopravného podniku Brezno SAD Zvolen, ktorý preberá po firme Diago aj úlohu prevádzkovateľa MHD, ešte neukončil rokovania s mestom.
Pravdepodobnosť zmien, ktoré chystá, je však vysoká. Koncom roka 2006 už mali obe strany v podstate ucelený obraz o jej rentabilite. SAD Zvolen po predbežnom vyhodnotení konštatovala hlbokú stratovosť troch zo šiestich tamojších liniek MHD.
„Predložili nám návrh na rozsah prepravy, v prípade zmluvnej dohody s mestom aj o dotácii na prepravu vo verejnom záujme, o všetkom však budeme ešte hovoriť. Vychádza to tak, že k zmenám by malo dôjsť vo februári, alebo od 1. marca 2008,“ povedal primátor Brezna Jaroslav Demian.
Za pozitívum označil pripravenosť SAD Zvolen zabezpečiť v Brezne kvalitné služby MHD. Okrem dodržiavania cestovného poriadku je totiž schopná v reálnom čase (do pol roka) vymeniť všetky autobusy za nové, prípadne zgenerálkovať tak, aby zodpovedali solídnym štandardom.
Redukovať sa však s najväčšou pravdepodobnosťou bude. Jaroslav Demian nepovažuje za ro-zumné financovať dopravu z verejných prostriedkov, ak má chodiť prázdna. Mesto nemôže dotovať osemdesiat percent nákladov na prevádzku liniek, ktoré nie sú schopné zarobiť si na seba ani polovicu. Tým skôr, že prepravca SAD Banská Bystrica si prakticky vynútil možnosť stáť na všetkých breznianskych zastávkach mestskej hromadnej dopravy, čím do istej miery nahrádza Dopravný podnik Brezno a oberá ho o cestujúcich.
Podľa Jána Grénera, vedúceho odboru rozvoja mesta, stavebného poriadku a životného prostredia, dôjde zrejme aj k zvýšeniu cestovného z osem na jedenásť korún. Majitelia čipových kariet by to mali mať o korunu lacnejšie. Dôchodcom nad sedemdesiat rokov, ktorí ešte stále cestujú v Brezne zadarmo, sa táto ojedinelá výhoda skončí. Budú si musieť platiť polovičné lístky.
Pripravených je niekoľko variantov riešenia mestskej dopravy, rokovanie však ukáže, ku ktorému sa zainteresovaní priklonia. Jednou z alternatív, ako úplne nezrušiť tri neefektívne linky, je preprava cestujúcich miniautobusmi s kapacitou pät-násť až dvadsať miest.
ALŽBETA KYSELOVÁ
© 2008 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.
[5. 2. 2008]